Typografi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

om företaget där du gör din praktik!
Namn på tillfället (kan skrivas på två rader) Namn på den som presenterar Datum för tillfället.
INTRODUKTION TILL LOGOTYPEN Greppa Näringen logotypen är den officiella avsändaren och vårt viktigaste verktyg. Logotypen har en klar och tydlig form.
Typografi Krav eller hjälp?.
Att läsa och studera.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Skriva för webben.
Vetenskaplig poster Introduktion Slutsatsen först Målet med postern
Grafisk design av tryckt reklam
Att skriva en artikel.
Skyltning var och hur? Skyltningen utgår från varje lokals speciella förutsättningar och de behov besökarna kan tänkas ha. Skyltar behövs i regel på följande.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Distrikt 21 Area 05 AD Monica Rosander Vi ska skapa zontavärldens bästa hemsida! Distrikt 21 Area 05 Areamöte i Katrineholm den 6 maj 2006.
Tanken med presentationen Det här är en basal power point-presentation av Göteborgs universitet, framtagen med studentmålgruppen i åtanke. Tanken är att.
Jonny Pettersson 19 September, 2000
Grafisk profil.
Bildanalys Ett försök att tränga djupare än ytan Jakt efter budskap
TYPOGRAFI.
Studieteknik och inlärning
Välj sanserif för dina bilder
Första sidan Underrubrik Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Kontakta.
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Word är ett program som hjälper dig att skriva texter i datorn.
Knappar i artikelredaktionen som formaterar texten:
GULDÅLDERN I FINLÄNDSK KONST
Vittert vetande om webbdesign
Bild- och medieanalys Leena Saraste: Beirut.
Av Ewa Ögren Tullengymnasiet 2008
om företaget där du gör din praktik!
Kärnan i all kommunikation
Skriftlig framställning
Layout Anita Lundström. Fundera först!  Vad är målet med webbsajten?  Vad ska den innehålla?  Hur ska den se ut?  Vem vill ni nå?  Är besökaren svensk.
Keeping it simple – The future in information technologies lies not in developing means of increasingly full re-presentation, but rather in allowing increasing.
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.
VINSTAGÅRDSSKOLAN UTBILDNINGSFÖRVALTNINGEN LAYOUT, TYPOGRAFI OCH TEXTFORMATERING Gjort av Björn Kindenberg för Vinstagårdsskolan.
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
GRAFISK FORM Ann Lundqvist Typografi. GRAFISK FORM Ann Lundqvist Typografi – Läran om bokstavsformerna och dess användning Teckensnitt – typsnitt - font.
X-mottagningen: Väntetider 2001
Framsida på omslag och ett uppslag
Författarens för – och efternamn Arial regular
Wordgenomgång.
Logo för Sjukhus/Universitet
Grafisk design FORMEN.
Kommunikation.
Typografi.
Grafisk profil.
Rubrik Skriv kort och kärnfullt i Arial Regular
ATT GÖRA ETT REKLAMBLAD
Rubrik, Futura BT Heavy eller Arial alltid vänsterställd, två rader max. 72 pt Författare Slutsats Slutsatsen är den viktigaste delen av din poster,
Grafisk form.
Rubrik Förnamn Efternamn (klass)
Grafisk design FORMEN.
PowerPointmall för ”vetenskaplig poster” – rubrik med teckensnitt Mundo Sans eller Arial i regular 80 pt Författarens för – och efternamn 28pt regular.
Påverka klotets egenskaper med…
MÅNGA olika TYPSNITT kan ge ett
Välkomna! Logga in som er själva Gå in på
En vetenskaplig poster Carolina Klyftig Flink, RN Msc1-3, Folke Ohlsson Urs PhD2-3. (1) Centrum för klinisk forskning (2) Primärvårdens FoU-enhet (3)
Grafisk profil.
PowerPointmall för ”vetenskaplig poster” – rubrik med teckensnitt Mundo Sans eller Arial i regular 80 pt Författarens för – och efternamn 28pt regular.
Antikenprojekt 2017 Hjälmared folkhögskola
PowerPointmall för ”vetenskaplig poster” – rubrik med teckensnitt Mundo Sans eller Arial i regular 72 pt Författarens för – och efternamn 28pt regular.
Grafisk form.
Vilka vi är Northwind Traders
Grafisk form.
Slutsats Berätta alltid huvudbudskapet först, studiens slutsats
Grafisk form.
Presentationens avskrift:

Typografi

Läran om bokstavsformerna och dess användning Typografi – Läran om bokstavsformerna och dess användning Teckensnitt – typsnitt - font

Ögat och hjärnan påverkas av textens uttryck och läsbarhet TYPOGRAFI Hur läser vi? Vi bildar ordbilder (hjärnan känner igen ordbilder genom att göra fixeringspunkter i textraderna) Vad läser vi? Ögat och hjärnan påverkas av textens uttryck och läsbarhet Kultur och vanor påverkar hur innehållet tolkas

Formge text med god läsbarhet VAD handlar texten om? VARFÖR ska den läsas? VEM ska läsa den? Under VILKA omständigheter? Målgruppsanpassa typografin

TYPOGRAFI Valet av typsnitt påverkar oss Typsnittet/bokstäverna förmedlar känslor, tankar och information: Karaktären på typsnitt i trycksaken, annonsen eller på profilprogrammet påverkar våra känslor och uppfattningar Typsnittet i en bok är valt med tanke på läsbarhet Typsnittet i ett företags profil visar företagets image Aktiv/synlig eller tyst/osynlig typografi

TYPOGRAFI Tyst/osynlig typografi: Den klassiska modellen Innehållet är viktigare än estetiken Tidlöshet och trovärdighet Stramhet, enhetlighet och igenkännande typografi Repetering och regelbundenhet Val av typsnitt, rubriker, format, satsyta, spalter etc identifierar trycksaken Bild och text varierar medan typografin står i bakgrunden Används gärna i böcker, rapporter, kataloger, tidningar

TYPOGRAFI Aktiv/synlig typografi: AIDA - attention, interest, demand and action. Synas för att väcka intresse och behov Rycka tag i och skapa uppmärksamhet Nya typsnitt, djärva rubriker, stora anfanger och överraskande moment och dekor Gärna bryta typografiska regler I en tidning kan varje artikel vara unik Uttrycket - lånat från reklamvärldens formspråk

A och O – skapa en attraherande och orienterande helhet! TYPOGRAFI Att jobba grafisk handlar om att skapa en grafisk helhet - att ge form åt budskapet. A och O – skapa en attraherande och orienterande helhet! Text, bild och form samverkar till en enhet för att förklara eller beskriva något Texten i ett sammanhang kan delas in i flera viktiga delar som typograferas på olika sätt men oftast med samma typsnitt i grunden (ett två eller max tre typsnitt…)

Antikva Sanserif TYPOGRAFI typsnittsfamiljerna Huvudfamiljerna Antikva och Linjärer Antikva Diagonalantikva - mjukare rundare serifer - Bembo, Berling, Garamond… Transantikva - spetsigare mer kontrast - Baskerville, Caslon, Caledonia… Vertikalantikver - nyantikva, raka klackar - Didot, Bodoni… Sanserif Funktionalismens typsnitt - Franklin, Futura, Gill, Helvetica

Antikva Har seriffer Växlande rytm med tunna hårstreck och tjocka grundstreck Ger baslinje som är lätt för ögat att följa Skapar tydlig ordbild

Sanseriff linjär grotesk Inga seriffer Jämntjocka linjer

Mekaner Blandning mellan antikva och sanseriff med jämntjocka linjer och seriffer

TYPOGRAFI typsnittsfamiljerna Övriga familjer Skripter Fantasistilar

Teckensnittsvarianter VERSALER gemener Rak/normal Kursiv Fet KAPITÄLER (Små versaler) Etc…

TYPOGRAFI textinnehåll Rubriken: ska fånga in läsaren Ingressen: sammanfattar och beskriver Brödtexten/löptexten: textinnehållet, framställning av ämnet Mellanrubriken: delar upp texten och gör texten lättare att hitta och förstå Bildtexten: hjälper oss att tolka bilden Bildtextrubriken: lockar till att läsa bildtexten. Lösorden/text i bild: förklarar Citatet: illustrerar verbalt budskapet Verbogram: olika textförstärkningar i tabeller tex

RUBRIK Den typografiska startpunkten. Ska avvika RUBRIK Den typografiska startpunkten. Ska avvika. Mellanrubrik Slags punktform som ska ge överblick. Måste ha tydlig kontrast mot brödtexten. Ska alltid ligga närmare den text den tillhör än den ovan-liggande. Nytt stycke markeras alltid med fyrkants indrag i normal brödtext. Aldrig radbrytning över fyrkants indrag!

TYPOGRAFI grundbegrepp Kägel - radavstånd i text (blytypens höjd) Skärning - olika versioner av ett typsnitt Fyrkant - typografiskt mått och teoretiskt fyrkants indrag Brödtext - löpande berättande informativ textmassa Vänsterjusterad text Högerjusterad text Centrerad text Marginaljusterad text Anfang - görs ibland i början av stycke som utsmyckning Horungar - en textrad som hamnar ensam på nästa spalt t ex

Det mest förbjudna! Horungar! Förutom att texten självklart måste vara rättstavad så är det mest förbjudna att inte fixa till sina horungar. Detta är ett exempel på en horunge, dvs när ett stycke slutar med ett eller få ord överst i ny spalt.

TYPOGRAFI rubriker - regler att tänka på (eller bryta mot) Inte för många rader i rubrik 3-4 max, hellre en förklarande ingress Ingen punkt i rubrik (!?) Inga avstavningar Inga rubriker på full radbredd Ingen lek med olika storlek för samma radbredd - bara om orden tillåter Rubrik ska passa, harmoniera med eller komplettera brödtext Logiskt tänkande vad gäller avstånd mellan rubrik och text - vad hör ihop? Inget indrag direkt efter rubrik - bara som styckeavdelare

TYPOGRAFI enkla basregler Välj lättlästa och tydliga typsnitt som ger tydliga ordbilder Blanda inte olika typsnitt och grad - ger rörigt intryck Välj grad på rubrik och mellanrubrik som harmonierar med brödtextens uttryck Textraderna bör ej vara för långa (55-65 tecken) svårt att följa med i text Radavståndet ofta 20% större än grad, vid breda rader större avstånd Textraderna bör ej vara för korta, avstavningar kan göra texten svårläst (35-45 tecken/rad) Marginaljusterad text kan göra för stora avstånd mellan ord och bli svårläst Optiska utjämningen i rubriker är viktig för att hålla ihop orden Brödtexten ska ge ett jämnt och lugnt intryck, justeras med knipning eller kerning Kolla avstavningar, skiljetecken, specialtecken, förkortningar och siffror

TYPOGRAFI lättläst text Teckensnitt - Antikva eller Sanserifer Gemena Versaler Teckengrad Negativ eller positiv text Färg, papper eller skärm Språket, innehållet, läsaren Mellanrubrik Indrag eller blankrad Kursiv (inte så bra i web) eller halvfet,fet (bättre i web) Kapitäler (inte så bra i web)

TYPOGRAFI arbeta med text Kerning minskar eller ökar avståndet mellan bokstäver för att skapa en bättre ordbild vid bokstavspar t ex i rubrik Knipning minskar proportionerligt avståndet mellan bokstäver i en text Spärrning ökar mellanrummen i ett eller några ord lika mycket Optisk utjämning, egna ögat avgör avståndet som görs manuellt

TVÅL SENAP Tillriktning S P Ä R R A Öka mellanrummet mellan varje bokstav (aldrig gemener) Kerning Öka eller minska avståndet mellan enstaka bokstäver. Vissa bokstavskombinationer är ovänner! TVÅL SENAP

Hur märker man ut ord i tryckt text? Anfang Markerar början på en text Kursiv vanligast, tydlig och elegant Halvfet kraftfullt, effektivt i faktaböcker Kapitäler ELEGANT, VERSALER PÅ GEMEN HÖJD Aldrig fet eller VERSALT

Hur märker man ut ord på webb? Använd aldrig kursiv Halvfet eller fet – bäst!

Kom ihåg! 5 faktorer vad gäller läsbarhet - trycksak Teckensnitt, typsnitt, (font) Teckengrad = punktstorlek Radlängd = spaltbredd/satsbredd Radavstånd = Kägel Papprets färg/struktur

Läsbarhet för skärm Samma som för papper ungefär med ett viktigt undantag: Använd ÖPPEN SANSERIFF Verdana Arial är OK OM antikva: Georgia 11 pixlar normal textstorlek

Läsbarhet på skärm Typsnitt - Använd sanserif (eller antikvatypsnitt anpassat för webb) Välj hög x-höjd Öppet typsnitt Breda typsnitt * Korta textstycken

Layout

Det symmetriska TYPOGRAFI & LAYOUT typografisk helhet - tre formgivningsprinciper Det symmetriska Man låter rubriker och texter orienteras kring en vertikal axel för att få harmoni och elegans

Det asymmetriska TYPOGRAFI & LAYOUT typografisk helhet - tre formgivningsprinciper Det asymmetriska Dynamiskt arrangemang med vänster eller högerställd texter och rubriker. Diagonala former skapar livfullhet

Det kontrastrika Storlekskontrast stor teckengrad mot en liten TYPOGRAFI & Layout typografisk helhet - tre formgivningsprinciper Det kontrastrika Det starkaste typografiska arrangemanget som talat direkt till mottagaren. (gärna i kombination med det assymetriska) Storlekskontrast stor teckengrad mot en liten Styrkekontrast en kraftfull fet bokstav mot en mager FORMKONTRAST en rak versal mot kursiva gemener Färgkontrast rubrik i färg mot brödtext svart eller vit

LAYOUT optiska mittpunkten Exakta mittpunkten på en yta är inte den optiska mittpunkten som känns rätt för ögat - bilden eller texten upplevs som hängande Lite ovanför känns mer rätt och skapar balans och harmoni Den optiska mittpunkten

gyllene snittet - greken Euklides 300 talet f Kr LAYOUT gyllene snittet - greken Euklides 300 talet f Kr Gyllene snittet ger harmoniska proportioner och är användbart i visuell kommunikation, typografi och design På ett pedagogiskt sätt - 1 : 2 : 3 : 5 : 8 : 13 : 21 osv - summan av de två föregående talen bildar nästa Detta ger det mest harmoniska förhållandet mellan bredd och längd och t ex mellan rubriker och text