@mkc_sverige #MKC30år #MKCfittja mkcentrum.se

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att dras in mot föremålets mitt
Advertisements

Kultur för alla – gäller det mig
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Värsta presentationen
Utmaningar av etablerade gränser mellan discipliner
Framtidsbilder från livet i Norrbotten Områden som Kraftsamlingarnas deltagare har pekat ut Unga Jämställdhet Mångfald Integration Självbilden som.
Rikskonferensen 2013 Göteborg
Grunden i den nya strategin grunden för uppföljning och rapportering ett ramverk, verktyg och vägledning Konventionen och den nationella handikappolitiken.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Kärnvärden.
Nya förutsättningar för lärande
Ta ställning och handla!
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Centrum för Genusvetenskap
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Modul 7 Kulturell medvetenhet
ECAR Vi får inte grepp om hela problembilden om vi inte frågar invånarna om deras erfarenheter - En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka.
Har du någon gång funderat över hur världen skulle se ut om alla kvinnor kunde läsa och fick möjlighet att utbilda sig om alla kvinnor fick tillgång till.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Normer Formar vårt beteende.
Samhällets ojämlikhet
Vad menas med Normkritik egentligen?
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Helena Rojas, verksamhetschef
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
”Nyckeln till vårt land” Samverkansprojekt mellan Vännäs kommun, Svenska kyrkan och ABF.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
Mångfald och Tolerans.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Kursen Kulturarvet som pedagogisk resurs riktar sig till universitetslärare och fokuserar på hur natur- och kulturarv kan användas i undervisningen för.
GLOBALISERINGEN. VAD INNEBÄR GLOBALISERINGEN?  En av orsakerna bakom förändringar i dagens samhälle (men som hållit på länge)  Är den process som innebär.
+ Etiska begrepp. + Etik och moral I valet om vad som är rätt eller fel visar vi vår moral Rätten till abort Dödsstraff Donera sina organ Ska man förlåta.
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Segregering - integrering. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
HEJ FÖRÄLDRAR! Välkomna till föräldramöte. Madelene Löfgren ◦ Grundskolelärare F-3 ◦ 35 år ◦ Sambo och två barn ◦ Bor på Bokenäset utanför Uddevalla.
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Skolans samlade värdegrundsarbete
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Välkomna till styrd helpdesk
Barnkonventionen i förskolan
Mot utanförskap.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
HBTQ-certifiering inom
- En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka
Träff med föreningar i IL Bromma 4 maj – 19.30
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Kommunikation.
Sociologi Introduktion.
Riksförbundet Attention
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
hur ska vi bemöta varandra?
Vad är en jämställd och jämlik verksamhet?
Kvinnohistoria Strukturperspektiv.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
Förutom yrkeskunskaper…
KUNSKAPSCENTRUM FÖR JÄMLIK VÅRD
Digitalt först med användaren i fokus
Världsarvet en pedagogisk utmaning eller möjlighet?
KRUT ATT GE PLATS.
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
Presentationens avskrift:

@mkc_sverige #MKC30år #MKCfittja mkcentrum.se Utbildning. Forskning. Seminarier. Bokförlag. Specialbibliotek. Verkstad. Utställningshall Konferens. @mkc_sverige #MKC30år #MKCfittja Fittja Gård Botkyrka fb.com/mkcfittja 12:10 – 12:50 Att bemöta det okända, Aygül Kabaca, socialantropolog. 14:40 – 15:00 Att bemöta det okända, Aygül Kabaca, socialantropolog. mkcentrum.se

Att bemöta det okända 12:10 – 12:50 Att bemöta det okända, Aygül Kabaca, socialantropolog. 14:40 – 15:00 Att bemöta det okända, Aygül Kabaca, socialantropolog.

Vad är jag? ✗ ✗ ✔✗ ✔✗ ✔ ✗ ✗ ✔ ✔ ✗ ✗ ✔ sambo gift värmlänning turkiska fotbollsspelare ✗ ✔ heterosexuell ✔ kvinna 12:10 – 12:50 Att bemöta det okända, Aygül Kabaca, socialantropolog. 14:40 – 15:00 Att bemöta det okända, Aygül Kabaca, socialantropolog. ”Aygül Kabaca, Utbildningsledare och föreläsare vid stiftelsen Mångkulturellt centrum. Hennes fokus ligger på mänskliga rättighetsfrågor, jämlikhet, normer och identiteter. Aygül är legitimerad grundskolelärare och har en bakgrund som projektledare inom internationella utvecklingsprojekt. Hon har en Mastersexamen i Socialantropologi och Mänskliga rättigheter från Columbia University, New York.” ✗ man ✗ homosexuell ✔ körsångerska

VEM är jag? Aygül Lale Kabaca 12:10 – 12:50 Att bemöta det okända, Aygül Kabaca, socialantropolog. 14:40 – 15:00 Att bemöta det okända, Aygül Kabaca, socialantropolog. ”Aygül Kabaca, Utbildningsledare och föreläsare vid stiftelsen Mångkulturellt centrum. Hennes fokus ligger på mänskliga rättighetsfrågor, jämlikhet, normer och identiteter. Aygül är legitimerad grundskolelärare och har en bakgrund som projektledare inom internationella utvecklingsprojekt. Hon har en Mastersexamen i Socialantropologi och Mänskliga rättigheter från Columbia University, New York.” Aygül Lale Kabaca

Möta en annan kultur? ”Om vi utgår från att kultur innebär gemenskap av idéer, värderingar och attityder kan vi konstatera att det aldrig funnits ”monokulturella” samhällen. I alla samhällen ingår människor i olika grupperingar där kön, ålder, yrke, etc. skapar en mångfald av kulturer, alltså gemenskaper av normer, attityder, idéer och värderingar”. (René León Rosales, Forskare, MKC) Att bemöta det okända – MICRO och MACRO NIVÅ

MÅNGKULTURELLT CENTRUM – MKC 1987 - 2017 Mångkulturellt centrum verkar för ett samhälle där mångfalden reflekteras i den nationella självbilden, och där migration ingår som en självklar del i det svenska kulturarvet

Mångkulturellt centrum Forskning & Utbildning Restaurang Tavernan Bibliotek & Utgivning Program Utställning Verkstad

Hur behandlar jag, det för mig, okända? Tolerans Integration Mångfald Interkultur Mångkultur Assimilation

JAG Behöver en vara modig för att bemöta det okända? VÄRLDEN Etnocentrisk. Att bemöta det okända – på MICRO och MACRO NIVÅ Personligt, micro – var kommer du ifrån? Större, macro – USAs politik etc. Ge dig själv ett MÅL, stort eller litet!

3 exempel på träning i att bemöta det okända Högskolekurs i normkritik för pedagoger Kunskapsbanken Bilders Makt APPropå rasism Grundad i metodmaterialet Lås Upp! Varvar teori, praktik och deltagares egna erfarenheter och kunskaper. Identifiera och kritiskt förhålla sig till egna värderingar, antagande och privilegier i yrkesrollen 4:e omgången HT-17, ökad efterfrågan på normkritisk utbildning även från andra yrkesgrupper Lasupp.nu Digital kunskapsbank om rasistiska och antisemitiska stereotyper för att öka vår visuell läskunnighet, kunna känna igen och avläsa stereotypa bilder och budskap Forskningsbaserade artiklar med bilder som illustrerar hur stereotypa bilder reproducerats historiskt och i nutid Pedagogiskt material, övningar och tips på fördjupning Bildersmakt.se Interaktivt, pedagogiskt, upplevelsebaserat spel som en app Öka kunskapen och förståelsen för vardagsrasism och engagera till agerande och ställningstagande Målgruppen, 13-19-åringar, samt skolan

Mångkulturella almanackan https://mangkulturellaalmanackan.wordpress.com/ Sedan början av 1990-talet

Mångkulturellt centrum – MKC Aygül Lale Kabaca Utbildningsledare Mångkulturellt centrum – MKC aygul.kabaca@mkcentrum.se 08 – 120 25 906

Värdshusvägen 7, Fittja Gård, Botkyrka TACK! facebook.com/mkcfittja @mkc_sverige #mkcfittja . @mkc_sverige #mkcfittja linkedin.com/company/mångkulturellt-centrum Värdshusvägen 7, Fittja Gård, Botkyrka mkcentrum.se utbildning@mkcentrum.se

Ge dig själv ett MÅL, stort eller litet! Hur kan vi som grupp/individer öva oss och andra i att möta en vardag där rasism finns? Hur kan vi bemöta det för oss okända? Ge dig själv ett MÅL, stort eller litet!   Vilka verktyg har jag tillgång till? Hur ser situationen ut i min vardag idag? - Familj, vänner - Kollegor, bekanta - Sociala medier Vilka är mina främsta utmaningar? Vad gör jag imorgon?