“Counter-marketing” vad finns det för evidens

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Advertisements

Varför SWOT ? Åskådliggör ett företags styrkor och svagheter, samt möjligheter och hot i omvärlden. En systematisk och bred granskning av ett företag och.
Betyg och förmågor.
Hur vänder vi trenden? Carsten Rose Moderator. Paneldeltagare Birgitta Södertun, Regionråd (KD) Ordf. folkhälsoberedningen Region Skåne Eva Pettersson-Lindberg,
Kap 6: Marknadsstrategier
Sjuksköterskors upplevelser av att stödja personer med fetma till livsstilsförändringar Nurses experiences when supporting persons with obesity to lifestyle.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Marknadsplan Gymbolaget
Utvärdering av utökat barnhälsovårdsprogram i Rinkeby
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Bedömning av individens kriminalitet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Kommunikationsplanering
Kommunikation.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
(Företagsnamn) SWOT-analys
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Förbättra klubbkvalitet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
”Klubbkonsult” Beskriva zonordförandens roll som "klubbkonsult"
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

“Counter-marketing” vad finns det för evidens “Counter-marketing” vad finns det för evidens? Kandidatkursen i folkhälsovetenskap, Politik, lagstiftning och organisationsutveckling 7,5 hp 22 maj 2012 Tanja Tomson Institutionen för folkhälsovetenskap Karolinska Institutet

Vad är det?

Svar: Opinionsbildning med fokus på motståndaren för att avslöja deras markandsföringsmetoder

Massmediakampanjer: svårmätta effekter En komponent som ingår i helheten ”Långsamma effekter” Svårt att generalisera tex syfte och metoder varierar mycket Många kampanjer som genomförts har inte varit baserade på evidensen om omfattningen dvs oftast otillräckliga resurser och inte tillräckligt uthålliga Utvärderingsresultat i all ära men något tycks alla fall ha hänt i verkligheten eller hur?

Planering Beskriv problemet Identifiera målgruppen Syfte Fastställ ansatser, kanaler, och strategier för programmet Överväg sammarbete Planera för process och utfallsutvärdering Börja programutveckling

Beskriv problemet Granska vilka mål ditt program stödjer Om det övergripande tobaksprogrammet fokuserar på rökavvänjning bland vuxna kan inte ditt “counter-marketing” program vända sig till ungdomar

Forts. Vem blir påverkad och hur Om möjligt beskriv subgrupper som kan tänkas bli påverkade förhållandevis olika genom: Demografisk information (ålder, kön, etnicitet, utbildning, inkomst) Geografisk information: boendeplats, skola, arbete Psykografisk information: attityder, åsikter, värderingar, tro

Forts. Graden “severity” av problemet och information som använts för att mäta styrkan Vem kan påverka situationen och den berörda gruppen positivt

Förfina problemformuleringen Vilka faktorer kan påverka kampanjen: Styrkor, svagheter, möjligheter, och hot. (SWOT) Vilka är fördelarna vs nackdelarna -Resurser, financiering, tid, personalens skicklighet verklighetscheck

Granska relevanta teorier/modeller Referensram Kan hjälpa dig skapa realistiska mål, hitta effektiva strategier och budskap

Exempel på ”counter advertising” http://www.frankwbaker.com/counteradexamples.htm