Agenda Sigtuna IF FK ”Årets barn- och ungdomsförening 2015” Presentation av ledarstab och ansvarsområden Grundläggande värderingar Träning Matchspel Cuper Träningsmatcher Föräldraengagemang
Ledarstab Joachim Agrell, lagledare, matchcoach och tränare Adil Jusic, huvudtränare och matchcoach Thomas Lind, tränare och matchcoach Johan Vestin, tränare och hjälpcoach Clarence Lindqvist, tränare och hjälpcoach
Övergripande ansvarsområden Lagledare hemsida utskick dialog med föräldrar, motståndare, funktionärer m.m. Huvudtränare övnings-/innehållsansvarig långsiktiga träningsmål Matchcoach huvudansvarig för coachning, byten m.m. vid match
Grundläggande värderingar SvFF – Spela, lek och lär SVENSK BARN- OCH UNGDOMSFOTBOLL SKA - ta hänsyn till individens behov och ge möjlighet till utveckling i den takt som passar var och ens fysiska, psykiska och sociala förutsättningar - skapa en positiv och sund miljö där alla får lära sig fotboll och utveckla ett livslångt intresse - ge alla möjligheten till långsiktig, målinriktad utbildning under socialt trygga former - se matchen som ett inlärningstillfälle och motverka toppning och utslagning - lära barn och ungdomar ett etiskt och moraliskt förhållningssätt och fair play - erbjuda en allsidig fotbollsträning
Grundläggande värderingar, forts. Sigtuna IF – Blå tråden P06 – ledarstabens riktlinjer Bredd - alla ska med oavsett förutsättningar Visa respekt Glädje Nolltolerans ”Sigtuna IF Fotboll ska bidra till trygghet, glädje och god kamratanda på lång sikt”
Träningstider Träningstider - vecka 11-12 Tisdagar, 17.30 - 18.45, Konstgräs Lördagar, 10.00 - 11.30, Sigtuna Sporthall (dock ej 26/3) Träningstider - vecka 13-16 Tisdagar, 17.30-18.45, Konstgräs Torsdagar, 18.30-19.45, Konstgräs Lördagar, 10-11.30, Konstgräs Träningstider - vecka 17-26 Tisdagar Torsdagar Träningsupplägg: Spelförståelse/Teknik Anfall/Försvar Press/Understöd
Matchspel Antal SIF-lag: 2 (maximalt 11 spelare per lag och match) Filosofi: Efter avstämning med sportchef och noggrann utvärdering har vi bestämt att vi får ut mest av att spela i ”Grund” Övriga lag: Rosersberg, Knivsta, Alsike, Arlanda, Märsta, Roslagsbro, Rimbo, Håbo, Vaksala, Unik och Lagga-Långhundra Samling vid bortamatch: Parkeringen vid busstationen Samling vid hemmamatch: Prästängarna Ombyte: Gemensamt ombyte på matcharenan (inkl. dusch efter match) Speldag: Lördag och söndag
Matchspel, forts. Kallelse: Söndagkväll innan matchhelg Sista svarsdag: Onsdagar kl 20 Lag meddelas: Senast torsdag förmiddag Uttagning: Samtliga spelare som tillhör laget och regelbundet deltar på lagets träningar får lika mycket speltid Spelform: 7-manna med UFF regler Spelsystem: 2-3-1 (två trianglar; back/central mitt resp. yttermitt/forward) Matchtid: 3 x 20 min Princip för byten: Varje spelare får 40 minuters speltid, om möjligt hela halvlekar, byten sker inom respektive triangel Coachning: Innan, i halvlek, vid ev. byte och efter match
Cuper Urval av cuper – motståndare, kringarrangemang, närhet En cup i juni/juli/augusti Anmäla två lag Förslag: Valloncupen, Gimo, 2 juli Rallarbollen, Gävle, 6 augusti Uttagning till cuper: Samtliga som tränat minst 50 % ska ges möjlighet att delta
Träningsmatcher Diskussioner förs med lag som inte deltar i seriespel Troliga dagar: Lördagar i april samt - 5 juni - 13 augusti - 27 augusti dvs de helger då endast ett lag deltar i seriespel
Lagaktivitet Målsättning – minst en aktivitet utanför träning/match per säsong Syfte: Trevlig aktivitet där spelare och föräldrar samlas och umgås 2014 – Sirius – Elfsborg, Svenska cupen 2015 – Föräldrafest, 6 februari 2015 – Sirius – BP, Superettan 2016 – Sirius - Degerfors, Superettan 21 maj fr kl 13
Fotografering Lagfoto inklusive individuella foton tas i föreningens regi helgen den 21-22 maj på Prästängarna, återkommer om exakt dag och tid. För att kunna publicera foton på lagets hemsida behövs underskrift från spelares vårdnadshavare. Lista är framtagen och undertecknad av de som deltog på mötet. Kontakta Joachim för att signera listan så att bilder från samlingar med laget kan publiceras på hemsidan. Notera att bilderna endast kommer att vara tillgängliga för lagets medlemmar, dvs oss föräldrar.
Föräldraengagemang Lagets verksamhet bygger näst intill fullt ut på föräldraengagemang. Förutom ledarfunktioner behövs följande funktioner (ansvariga spelarföräldrar anges inom parentes): Lagkassa (Fabian och Erik) Caféansvariga (Tiernan och Filip) Minigolfansvariga (Karl och Milio) Avslutning (vår/höst)– (Oscar A, Oskar B-N, Marcus och Adrian) Notera att de som ansvarar för p. 1, 2 och 3 endast hanterar planering av aktivitet och ev. schema medan samtliga föräldrar har ett ansvar att ställa upp på respektive aktivitet.