Finlands Navigationsförbund Suomen Navigaatioliitto Modellösningar till examen i kustnavigation 9.12.2016 Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
S p e g l a r.
Advertisements

Automatic Identification System
ECDIS Faktorer som påverkar precisionen hos ditt ECDIS  Sensorerna (GPS, Kompass, Radar, Logg)  Originalkortet (papperskortet)  Insamlingsfel.
♫ Ljud – akustik ♪ Molekyler i rörelse.
Oceanerna Mera vatten än land.
ISPS ÖVNING 1 Lossning av farligt gods
Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt, som är utrustad med
FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
Uppgifterna är lösta med Microsoft PowerPoint programmet
Ljus/optik.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation Exempellösningar Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt,
Praktikpass ombord på Cantella 2. Sjökort 932 med specialer.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation Den i examen använda motorbåten är 13 m lång, dess djupgående.
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Fotbollsövningar Pojkar 03
Tentamensdags och lab 3…. Större program delas normalt upp i flera filer/moduler vilket har flera fördelar:  Programmets logiska struktur när man klumpar.
Tentamensdags och lab 3…. Större program delas normalt upp i flera filer/moduler vilket har flera fördelar:  Programmets logiska struktur när man klumpar.
INTRODUKTION TILL ATT DÖMA AMERIKANSK FOTBOLL
Max start-guide Liten och väldigt snabbt ihopkastad.
Ljud Ljudets egenskaper.
FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
Historien om hur Anna & Martin seglar till Karibien.
Förklaring Det finns åtminstone två möjliga logiska förklaringar 1.Stjärnornas positioner är verkligen oföränderliga i förhållande till varandra. Så trodde.
Examen i skärgårdsnavigation Exempellösningar
VÄLKOMNA Att komma ut ur skolan!.
1 Copyright Suomen Navigaatioliitto, 2007 Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation Den i examen använda.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation Modellösningar Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt,
Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2014
Rannikkomerenkulkuoppi © Suomen Navigaatioliitto 2014Rannikkomerenkulkuoppi Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation.
Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2014 Examen i skärgårdsnavigation Exempellösningar Den i examen använda motorbåten.
Spelmodell 11-manna Vaksala SK P00
Rörelser.
Ljusets reflektion Den vanligaste reflektionen kallas för diffus reflektion och sker när ljuset når en oregelbunden yta och reflekteras lite hur som.
1 Copyright Suomen Navigaatioliitto, 2007 Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation exempellösningar.
STRÖMSEGLING LL
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation Den i examen använda motorbåten är 13 m lång, dess djupgående.
Suomen Navigaatioliitto FinlandsNavigationsförbund Examen i kustnavigation Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt, som är utrustad.
Ljus/optik.
Profilen Ljus/optik. Profilen För att kunna se något måste det finna en ljuskälla En ljuskälla är ett föremål som sänder ut ljus tex solen stearinljus.
Mälarhöjdens IK 2010 Vi har chans att ta tre poäng i varje match
Gotland aug Fredag 10 aug Avgång Nynäshamn Ankomst Visby
Examen i skärgårdsnavigation Modellösningar
R ESULTAT ALTERNATIVA VÄGAR ATT RAPPORTERA RESULTAT PÅ.
Seminarium om tillgodoräknande
OPTIK Läran om ljuset.
1 Copyright Finlands Navigationsförbund 2016 Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf Examen i skärgårdsnavigation lösningar Den.
Avloppsinventeringen Inventering av enskilda avlopp Under åren har 3746 fastigheter inventerats Av dessa hade 2762 enskilda avlopp.
Suomen Navigaatioliitto – Finlands Navigationsförbund rf 2015 Den i examen använda motorbåten är 13 m lång, dess djupgående är 1,2 m och höjd 3,4 m. Till.
Rannikkomerenkulkuoppi © Finlands Naivgationsförbund 2016 Kustnavigation Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation
De mest ordinerade (10) läkemedelsgrupperna Skapa rapporten och fortsätt till resultatsidan Med de valda alternativen kan du jämföra antalet recept du.
© Suomen Navigaatioliitto 2015 Rannikkomerenkulkuoppi Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund Examen i kustnavigation lösningar.
7 – manna utbildning Förväntningar?. Spelidé 7 - manna Offensiva och defensiva grunder Organisation Exempel.
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Sant eller falskt om vatten i Europa. Sant eller falskt Nästan hela Europa omges av hav.
SvFFs ”Arbetsmodell” A2.1FÖ1 Vad? Varför? Hur? Instruktioner: Öva: Organisation : Anvisningar : Sammanfatta (med följande kontrollfrågor): Ev. stegring.
Suomen Navigaatioliitto Finlands Navigationsförbund rf
P-04 Vit ’’it takes teamwork to make dreamwork’’
Röka ström – två farleder
Underhåll båtled Översyn efter vinterns härjningar
FÖRSVARSSPEL Högt försvarsspel
L3VU20.
Yttandefrihet och Tryckfrihet
SPELSÄTT GEFLE IF F03 ANFALLSSPEL FÖRSVARSSPEL BOLLVINST BOLLFÖRLUST
Karlstads Segelsällskap
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – DRIVA 2
Presentation av förslag
Validera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Visning och eventuell åtgärd efter ofullständigt tillfällesbyte via IK
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Presentationens avskrift:

Finlands Navigationsförbund Suomen Navigaatioliitto Modellösningar till examen i kustnavigation 9.12.2016 Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt, som är utrustad med bland annat huvudkompass, fast monterad reservkompass, sjö-VHF, GPS, sjökortsplotter och radar (Head up). Väderrapport för sjöfarande 28.8.2004 kl. 06.00. Utsikter till i morgon bitti: Finska viken, sydlig till västlig vind 2-5 m/s. God sikt. Missvisningen är 6° E, om inte annat nämns i uppgiften.

Tidsskillnad 3h jälkeen HW 28.8.2004 kl. 19.25 är din position 59°35,7’N 022°45,2’E. Du planerar din färd mot havsfyren Bengtskär. Vilken är tidvattenströmmens kurs och fart? (2p) 28.8.2004 Kög = 315 HW tid 16.24 Sökt tid 19.25 Tidsskillnad 3h jälkeen HW HW 16.24 3,1 m MRs=4,0m LW 10.15 0,2 m MRn=2,4m Höjdskillnad 2,9 m (neap) Ks= 270o

Kgv = 335 a = - 5 K = 330 m = -6 Km = 324 d = - 2 Kk = 322 Vilken är den styrda kompasskursen, om den av tidvattnet förorsakade strömmen antas förbli oförändrad under hela resan? Den sydvästliga vinden förorsakar 5° avdrift. Din fart är 8 knop. (3p) Kgv Ks =270 Fs = 3,7kn Kgv = 335 Vind Kgv = 335 a = - 5 K = 330 m = -6 Km = 324 d = - 2 Kk = 322 Kög = 315 Fgv = 8 kn Fög = 10,2 kn När är du på 1 sjömils avstånd från havsfyren? (1p) Kög = 315 Dög = 10,9 M - 1 M = 9,9 M Fög = 10,2 kn Start kl. 19.25 Körtid 00.58 Framme kl. 20.23

Vi behöver tidvatten: 2,2 m + 0,6 m – 1,0 m = 1,8 m 28.8.2004 ungefär klockan 13.00 närmar du dig Hangö hamn. Fartyget har ett djupgående på 2,2 m. Du önskar en säkerhetsmarginal på 0,6 m. Djupet i hamnen är enligt sjökortet 1,0 m. När kan du komma in i hamnen? (1p) Vi behöver tidvatten: 2,2 m + 0,6 m – 1,0 m = 1,8 m Från tabellen: LW = 0,3 m 1015 HW = 3,1 m 1624 Ankomst kl. 13.24 1624 -3h

K = 251 Kk = 240o sv = + 45 d = + 5o B = 296 Km = 245o m = + 6o Din bestickpunkt är 59°50,5’N 024°28,0’E. Havsfyren Porkkala pejlas i bogvinkel 45° om styrbord klockan 12.50 och tvärs om styrbord klockan 13.20. Båtens kompasskurs är 240° och farten 8 knop. Vilken är din position klockan 13.20? (2p) K = 251 sv = + 45 B = 296 Kk = 240o d = + 5o Km = 245o m = + 6o K = 251o B = 296 K = 251 sv = + 90o B = 341o B = 341o Bp Fart = 8kn Tid = 30 min 4M K = 251o 59°48,3’N 024°21,0’E

Kk = 050 tf=d+m d = + 4 Km = 054 d= +4° 59°42,3’N m = + 6 m= +6° Din bestickpunkt är 59°38,5’N 024°27,0’E. Du styr kompasskurs 050° och farten är 8 knop. Klockan 16.00 pejlar du med huvudkompassen havsfyren Naissaar N i kompassbäring 155° och klockan 16.30 havsfyren Tallinnamadal i kompassbäring 075°. Vilken är din position klockan 16.30? (3p) K = 060 Kk = 050 d = + 4 Km = 054 m = + 6 K = 060 tf=d+m d= +4° m= +6° tf= +10° 59°42,3’N 024°35,3’E B = 085 4 M B= 165 Bk = 155 tf = +10 B = 165 ks = 075 tf = +10 B = 085 Bp Fart = 8 kn Tid = 30 min B = 165

Kk = 060 tf=d+m 59°46,5’N d = + 4 025°05,0’E Km = 064 d = +4° Din bestickpunkt är 59°43,5’N 024°54,0’E. Du styr kompasskurs 060° och farten är 10 knop. Klockan 18.05 pejlar du med huvudkompassen havsfyren Keri i kompassbäring 125° och klockan 18.35 i kompassbäring 190°. Vilken är din position klockan 18.35? (2p) Kk = 060 d = + 4 Km = 064 m = + 6 K = 070 tf=d+m d = +4° m = +6° tf = +10° 59°46,5’N 025°05,0’E K = 070 5 M B = 135 Bk = 125 tf = 10 B = 135 Bk = 190 tf = +10 B = 200 Bp Fart = 10kn Tid = 30 min B = 135 B = 200

Kk = 330 d = + 1 Km = 331 m = + 6 K = 337 K = 337 sv = + 43 Din bestickpunkt är 59°55,0’N 025°32,0’E. Du styr kompasskurs 330° och farten är 6 knop. Klockan 19.20 pejlar du havsfyren Kalbådagrund i bogvinkel 43° om styrbord och klockan 19.45 i bogvinkel 86° om styrbord. a) Vilken är din position kl. 19.45 (2p) Kk = 330 d = + 1 Km = 331 m = + 6 K = 337 K = 337 sv = + 43 380° - 360° B = 020 B = 063 K = 337 2,5 M B = 020 K = 337 sv = + 86 423° - 360° B = 063 59°58,0’N 025°31,5’E Bp Fart = 6 kn Tid = 25 min

Från den observerade positionen fortsätter du på kompasskurs 270° Från den observerade positionen fortsätter du på kompasskurs 270°. Då du kört 55 min på nämnda kurs, pejlar du havsfyren Helsinki i styrbordsvinkel 318°. Vilken är båtens fart? (1p) K = 285 11 M B = 243° Kk = 270 d = + 9 Km = 279 m = + 6 K = 285 K = 285 sv = 318° 603° - 360° B = 243°

B = 040 m = -6 Bm = 034 -Kk = 029 d = + 5 Din bestickpunkt är 60°03,5’N 025°18,0’E. Då du korsar 9,0 m farleden, vars ensmärken befinner sig väster om Söderskär, pejlar du enslinjen med reservkompassen i kompassbäring 029°. Reservkompassen visar kompasskurs 280°. Vilken är reservkompassens deviation för den styrda kursen? (2p) B = 040 m = -6 Bm = 034 -Kk = 029 d = + 5 för kompasskursen 280° Bp

Öster om havsfyren Prangli SE kör du längs farleden på rättvisande kurs 009°. Din avsikt är att köra söder om havsfyren Keri för att besöka havsfyren Tallinnamadal. Du hamnar i tjock dimma och sikten försvinner helt. För situationen har du en färdigt uppgjord ruttplan för navigering med radar. Då sikten försvinner, befinner du dig i farleden och din kompasskurs är 004°. Enligt radarobservationer är havsfyren Prangli SE i styrbordsvinkel 261° och avståndet till fyren är 0,7 M. Rita på examensjökortet den ovannämnda ruttplanen, från denna plats till havsfyren Tallinnamadal, med alla utmärkningar. (2p) 1 girpunkt VRM VRM Keri K = 346° m = - 6° Km = 340° d = +0° Kk = 340° 1 VRM VRM Tallinnamadal K = 290° m = - 6° Km = 284° d = - 8° Kk = 276° VRM

Nämn fyra viktiga saker som bör observeras vid planeringen av radarrutten. (1p) Den styrda kompasskursen Tydliga styrmärken Farliga mål (säkerhetsavstånd) passageavstånd Fastställande av girpunkter Möjlighet att efter slutförd gir granska att giren har lyckats Berätta kort om radarfyrens funktionsprincip. (1p) Radarfyrarna, dvs Racon (Radar Responder Beacon) är fyrar som har både mottagare och sändare. Då ett fartyg som använder radare, närmar sig fyren, tar fyren emot radarsignalen. Radarsignalen avfyrar radarfyrens svarssignal, i skepnad av en tecken. Detta betyder att radaranvändaren ser på radarskärmen ett, bakåt från fyren utgående tjockt streck eller punktstreck. Svarssignalen börjar genast bakom fyren och fortsätter utåt från radarskärmens centrum sett. Radarfyren sänder svarssignalen i repriser, så att inte radarfyrarnas signaler överskuggar viktiga radarmål.

9 Ange med kryss i rutan vilket av följande påståenden är rätt och vilket fel rätt fel a) Territorialhavet är en zon, som är omedelbart ansluten till det inre territorialvattnet (1p) b) En sjö-VHF-radio behöver inte antecknas i fartygets radiotillstånd c) Radarpulsen reflekteras bättre från en buktig yta än en plan yta (1p) d) En GPS-navigator kan inte fungera som ersättare för magnetkompassen (1p)

10 Väderleksrapporten meddelar att den signifikanta våghöjden på Norra Östersjön är 2,5 m. Hur hög kan den högsta enskilda vågen då vara? (1p) Till och med dubbelt så hög, dvs 5 m. Vågorna har tre centrala egenskaper, vilka är de? (1p) Längd, höjd, lutning När ges varning för hård vind, på havsområdet och på Saimen? (1p) Då vindhastigheten är 14 – 20 m/s.