Finlands Navigationsförbund Suomen Navigaatioliitto Modellösningar till examen i kustnavigation 9.12.2016 Examen görs med en 12 m lång sjövärdig motorbåt, som är utrustad med bland annat huvudkompass, fast monterad reservkompass, sjö-VHF, GPS, sjökortsplotter och radar (Head up). Väderrapport för sjöfarande 28.8.2004 kl. 06.00. Utsikter till i morgon bitti: Finska viken, sydlig till västlig vind 2-5 m/s. God sikt. Missvisningen är 6° E, om inte annat nämns i uppgiften.
Tidsskillnad 3h jälkeen HW 28.8.2004 kl. 19.25 är din position 59°35,7’N 022°45,2’E. Du planerar din färd mot havsfyren Bengtskär. Vilken är tidvattenströmmens kurs och fart? (2p) 28.8.2004 Kög = 315 HW tid 16.24 Sökt tid 19.25 Tidsskillnad 3h jälkeen HW HW 16.24 3,1 m MRs=4,0m LW 10.15 0,2 m MRn=2,4m Höjdskillnad 2,9 m (neap) Ks= 270o
Kgv = 335 a = - 5 K = 330 m = -6 Km = 324 d = - 2 Kk = 322 Vilken är den styrda kompasskursen, om den av tidvattnet förorsakade strömmen antas förbli oförändrad under hela resan? Den sydvästliga vinden förorsakar 5° avdrift. Din fart är 8 knop. (3p) Kgv Ks =270 Fs = 3,7kn Kgv = 335 Vind Kgv = 335 a = - 5 K = 330 m = -6 Km = 324 d = - 2 Kk = 322 Kög = 315 Fgv = 8 kn Fög = 10,2 kn När är du på 1 sjömils avstånd från havsfyren? (1p) Kög = 315 Dög = 10,9 M - 1 M = 9,9 M Fög = 10,2 kn Start kl. 19.25 Körtid 00.58 Framme kl. 20.23
Vi behöver tidvatten: 2,2 m + 0,6 m – 1,0 m = 1,8 m 28.8.2004 ungefär klockan 13.00 närmar du dig Hangö hamn. Fartyget har ett djupgående på 2,2 m. Du önskar en säkerhetsmarginal på 0,6 m. Djupet i hamnen är enligt sjökortet 1,0 m. När kan du komma in i hamnen? (1p) Vi behöver tidvatten: 2,2 m + 0,6 m – 1,0 m = 1,8 m Från tabellen: LW = 0,3 m 1015 HW = 3,1 m 1624 Ankomst kl. 13.24 1624 -3h
K = 251 Kk = 240o sv = + 45 d = + 5o B = 296 Km = 245o m = + 6o Din bestickpunkt är 59°50,5’N 024°28,0’E. Havsfyren Porkkala pejlas i bogvinkel 45° om styrbord klockan 12.50 och tvärs om styrbord klockan 13.20. Båtens kompasskurs är 240° och farten 8 knop. Vilken är din position klockan 13.20? (2p) K = 251 sv = + 45 B = 296 Kk = 240o d = + 5o Km = 245o m = + 6o K = 251o B = 296 K = 251 sv = + 90o B = 341o B = 341o Bp Fart = 8kn Tid = 30 min 4M K = 251o 59°48,3’N 024°21,0’E
Kk = 050 tf=d+m d = + 4 Km = 054 d= +4° 59°42,3’N m = + 6 m= +6° Din bestickpunkt är 59°38,5’N 024°27,0’E. Du styr kompasskurs 050° och farten är 8 knop. Klockan 16.00 pejlar du med huvudkompassen havsfyren Naissaar N i kompassbäring 155° och klockan 16.30 havsfyren Tallinnamadal i kompassbäring 075°. Vilken är din position klockan 16.30? (3p) K = 060 Kk = 050 d = + 4 Km = 054 m = + 6 K = 060 tf=d+m d= +4° m= +6° tf= +10° 59°42,3’N 024°35,3’E B = 085 4 M B= 165 Bk = 155 tf = +10 B = 165 ks = 075 tf = +10 B = 085 Bp Fart = 8 kn Tid = 30 min B = 165
Kk = 060 tf=d+m 59°46,5’N d = + 4 025°05,0’E Km = 064 d = +4° Din bestickpunkt är 59°43,5’N 024°54,0’E. Du styr kompasskurs 060° och farten är 10 knop. Klockan 18.05 pejlar du med huvudkompassen havsfyren Keri i kompassbäring 125° och klockan 18.35 i kompassbäring 190°. Vilken är din position klockan 18.35? (2p) Kk = 060 d = + 4 Km = 064 m = + 6 K = 070 tf=d+m d = +4° m = +6° tf = +10° 59°46,5’N 025°05,0’E K = 070 5 M B = 135 Bk = 125 tf = 10 B = 135 Bk = 190 tf = +10 B = 200 Bp Fart = 10kn Tid = 30 min B = 135 B = 200
Kk = 330 d = + 1 Km = 331 m = + 6 K = 337 K = 337 sv = + 43 Din bestickpunkt är 59°55,0’N 025°32,0’E. Du styr kompasskurs 330° och farten är 6 knop. Klockan 19.20 pejlar du havsfyren Kalbådagrund i bogvinkel 43° om styrbord och klockan 19.45 i bogvinkel 86° om styrbord. a) Vilken är din position kl. 19.45 (2p) Kk = 330 d = + 1 Km = 331 m = + 6 K = 337 K = 337 sv = + 43 380° - 360° B = 020 B = 063 K = 337 2,5 M B = 020 K = 337 sv = + 86 423° - 360° B = 063 59°58,0’N 025°31,5’E Bp Fart = 6 kn Tid = 25 min
Från den observerade positionen fortsätter du på kompasskurs 270° Från den observerade positionen fortsätter du på kompasskurs 270°. Då du kört 55 min på nämnda kurs, pejlar du havsfyren Helsinki i styrbordsvinkel 318°. Vilken är båtens fart? (1p) K = 285 11 M B = 243° Kk = 270 d = + 9 Km = 279 m = + 6 K = 285 K = 285 sv = 318° 603° - 360° B = 243°
B = 040 m = -6 Bm = 034 -Kk = 029 d = + 5 Din bestickpunkt är 60°03,5’N 025°18,0’E. Då du korsar 9,0 m farleden, vars ensmärken befinner sig väster om Söderskär, pejlar du enslinjen med reservkompassen i kompassbäring 029°. Reservkompassen visar kompasskurs 280°. Vilken är reservkompassens deviation för den styrda kursen? (2p) B = 040 m = -6 Bm = 034 -Kk = 029 d = + 5 för kompasskursen 280° Bp
Öster om havsfyren Prangli SE kör du längs farleden på rättvisande kurs 009°. Din avsikt är att köra söder om havsfyren Keri för att besöka havsfyren Tallinnamadal. Du hamnar i tjock dimma och sikten försvinner helt. För situationen har du en färdigt uppgjord ruttplan för navigering med radar. Då sikten försvinner, befinner du dig i farleden och din kompasskurs är 004°. Enligt radarobservationer är havsfyren Prangli SE i styrbordsvinkel 261° och avståndet till fyren är 0,7 M. Rita på examensjökortet den ovannämnda ruttplanen, från denna plats till havsfyren Tallinnamadal, med alla utmärkningar. (2p) 1 girpunkt VRM VRM Keri K = 346° m = - 6° Km = 340° d = +0° Kk = 340° 1 VRM VRM Tallinnamadal K = 290° m = - 6° Km = 284° d = - 8° Kk = 276° VRM
Nämn fyra viktiga saker som bör observeras vid planeringen av radarrutten. (1p) Den styrda kompasskursen Tydliga styrmärken Farliga mål (säkerhetsavstånd) passageavstånd Fastställande av girpunkter Möjlighet att efter slutförd gir granska att giren har lyckats Berätta kort om radarfyrens funktionsprincip. (1p) Radarfyrarna, dvs Racon (Radar Responder Beacon) är fyrar som har både mottagare och sändare. Då ett fartyg som använder radare, närmar sig fyren, tar fyren emot radarsignalen. Radarsignalen avfyrar radarfyrens svarssignal, i skepnad av en tecken. Detta betyder att radaranvändaren ser på radarskärmen ett, bakåt från fyren utgående tjockt streck eller punktstreck. Svarssignalen börjar genast bakom fyren och fortsätter utåt från radarskärmens centrum sett. Radarfyren sänder svarssignalen i repriser, så att inte radarfyrarnas signaler överskuggar viktiga radarmål.
9 Ange med kryss i rutan vilket av följande påståenden är rätt och vilket fel rätt fel a) Territorialhavet är en zon, som är omedelbart ansluten till det inre territorialvattnet (1p) b) En sjö-VHF-radio behöver inte antecknas i fartygets radiotillstånd c) Radarpulsen reflekteras bättre från en buktig yta än en plan yta (1p) d) En GPS-navigator kan inte fungera som ersättare för magnetkompassen (1p)
10 Väderleksrapporten meddelar att den signifikanta våghöjden på Norra Östersjön är 2,5 m. Hur hög kan den högsta enskilda vågen då vara? (1p) Till och med dubbelt så hög, dvs 5 m. Vågorna har tre centrala egenskaper, vilka är de? (1p) Längd, höjd, lutning När ges varning för hård vind, på havsområdet och på Saimen? (1p) Då vindhastigheten är 14 – 20 m/s.