Att vara eller att icke vara… Instruktör CVK instruktörsmöte 2016-04-07 Annika Englund
Instruktören Ni är viktiga! Ni gör skillnad! Var stolt över Er kunskap!
Instruktören Kaskadprincipen
Instruktörens roll Före kurs
Instruktörens roll Före kurs (Förbered dig, information, utskick, inläst bok, web-test, boka lokal, förbered lokal och material)
Instruktörens roll Före kurs (Förbered dig, information, utskick, inläst bok, web-test, boka lokal, förbered lokal och material) Under kurs
Instruktörens roll Före kurs (Förbered dig, information, utskick, inläst bok, web-test, boka lokal, förbered lokal och material) Under kurs (Leda kursen, vara behjälplig för kursdeltagarna, stötta och var konstruktiv)
Instruktörens roll Under kurs Standardiserad utbildning - Gå efter kursbeskrivning - Riktlinjer ska följas - Utbildningen kvalitetssäkrad - Resultatet blir förutsägbart oberoende av vem som utbildar
Instruktörens roll Före kurs (Förbered dig, information, utskick, inläst bok, web-test, boka lokal, förbered lokal och material) Under kurs (Leda kursen, vara behjälplig för kursdeltagarna, stötta och var konstruktiv) Efter kurs
Instruktörens roll Före kurs (Förbered dig, information, utskick, inläst bok, web-test, boka lokal, förbered lokal och material) Under kurs (Leda kursen, vara behjälplig för kursdeltagarna, stötta och var konstruktiv) Efter kurs (Rengöring av material och lokal, rapportering, planera för repetitionsutbildning)
Hur lär vuxna?
Hur lär vuxna? Kan man lära ”gamla hundar” att sitta?
Hur lär vuxna?
Hur lär vuxna? Utbildningens relevans Lärandemål Praktiskt få öva Viktiga faktorer som spelar roll i vuxnas lärande: Motivation Erfarenhet Utbildningens relevans Lärandemål Praktiskt få öva
Aktivt lärande Utgångspunkt: Deltagarna väl förberedda Skapa ett positivt och tryggt inlärningsklimat Begränsad gruppstorlek
Aktivt lärande Utgångspunkt: Deltagarna väl förberedda Skapa ett positivt och tryggt inlärningsklimat Begränsad gruppstorlek Ställ frågor om ämnesinnehållet Föreläs inte
Kritik/Feedback
Kritik/Feedback Positiv kritik - Konstruktiv kritik Positiv förstärkning viktigt Besked att vissa saker behöver göras annorlunda Värna om kvalitet
Kritik/Feedback Positiv kritik - Konstruktiv kritik Kommentera sitt eget agerande OCH, inte men ”Fånga ballonger”
Kritik/Feedback Använd: Jag Vi Vad var din upplevelse av… 2 saker som du gjorde bra Var det något du velat gjort annorlunda? Vad vill du bli bättre på? Använd EJ: Varför Hur kändes… Alltid Aldrig Man
Användningsfasen Vad tar du med dig härifrån? Och hur ska du göra det? Hur skulle du vilja använda det på din egen avdelning? Take home message
Klurigheter Hur hantera frågor från kursdeltagarna? Tveksam inför beslutet att godkänna någon? Utbilda arbetskamrater Fler…?
Tips på bra instruktör
Retorik
Retorik Mörker, döden, höjder och... att tala inför publik. Det är några av människans största rädslor.
Retorik Retorik är läran om talekonsten (i teorin) och om vältalighet (i praktiken). Aristoteles ethos = trovärdighet logos = det logiska resonemanget, argumentationen Pathos = vädjandet till människors känslor
Retorik Retorik är läran om talekonsten (i teorin) och om vältalighet (i praktiken). Aristoteles ethos = trovärdighet logos = det logiska resonemanget, argumentationen Pathos = vädjandet till människors känslor För att kunna övertyga dina åhörare på ett trovärdigt sätt behövs balans mellan dessa.
Råd till blivande instruktör Var förberedd och närvarande Var påläst Stimulera deltagarna till aktivitet Titta på kursdeltagarna, ögonkontakt och tala högt Hitta din egen stil, var dig själv Håll tider – sluta i tid
Lycka till! Källhänvisning: DIMS (Danish Institute of Medical Simulation) Svenska rådet för hjärt-lungräddning Arbetarskyddsnämnden, Lärarhandledning Psykologiguiden