Förnybar produktion och försäljning 2030 Vilka drivmedel har vi 2030?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Advertisements

Lokala miljövärden Lokala miljövärden Den energi som man använder har framställts på olika sätt. För att bedöma fjärrvärmens.
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
HVDC och bilder Vilken är politikens roll i en starkt föränderlig energimarknad?
Av: Almir, Martin, Ismail, Edvin
SKOGSINDUSTRIERNAS KLIMATMANIFEST
Europaparlamentariker
Vilka mål har EU på miljö-, energi och transportområdet?
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
CLEAN DRIVE – a campaign for cleaner vehicles in Europé Del 4: Clean Drive.
Fossilbränslefri region
Hållbarhetskriterier – Möjlighet eller hinder för lignocellulosa?
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Mål för vind/förnybar energi Lars Andersson, chef för Energimyndighetens vindenhet.
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Energimyndigheten Enheten för Hållbara Bränslen
Varför energieffektivisering?
Sveriges ständiga representation i EU Hur ser Sverige på EU:s energipolitik? Martina Högberg, energiråd Europadagarna 2012, Bryssel.
Energieffektivisering i EU SEEF 19 februari 2008 Edvard Sandberg Svensk Energi.
Aktuella bränslen för tung trafik
Thore Sahlin Ordförande Svensk Fjärrvärme
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Tankar om vad som finns i tanken 2020
Vi räddar klimatet… och bilen! Regionförbundet Örebro 13 november.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Framtiden är vår viktigaste marknad Strategier och vägval för att utöka den gröna produktionen nuläget för raffinaderiutvecklingen och introduktionen.
Chalmers, Energi och miljö, Fysisk Resursteori
Forma ett nytt internationellt avtal EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimatförändringarna.
Byggsektorns resursanvändning
Hur långt åker man på en koskit?
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Vägval för resurseffektiv effektivisering 1.
1 Strategier för minskad klimatpåverkan - framtidsbilder för markanvändning på landsbygden Rebecka Milestad, Åsa Svenfelt & Kalle Dreborg.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Miljöpolitikens problem
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Färdplan 2050 Sverige utan klimatutsläpp år 2050 Stig Hammarsten Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation kunna lämna över.
Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
Hållbara biodrivmedel och flytande biobränslen 2014 Alesia Israilava forum Hållbara Bränslen World Trade Center Stockholm.
Miljödepartementet Fossiloberoende fordonspark 2030 Leif Holmberg Politiskt sakkunnig Miljödepartementet.
Biobränslen i fordonsflottan – spelar skogen roll Alice Kempe Teknikavdelningen Energimyndigheten
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
DML rapporteringen Marianne Pettersson. DML rapportering Uppgifter som årligen ska rapporteras till EM Färdiga drivmedel: volym, värmevärde Ingående fossila.
Snart två år sedan FFF dagen Jakob Lagercrantz 2030-sekretariatet.
Skogsindustrins syn på satsningen på förnyelsebara bränslen Karolina Boholm, Rådgivare Transportpolitik, Skogsindustrierna Skogsindustriernas Årsmöte
Fossilfria drivmedel och hållbara transporter
Biodiesel Lennart Sjögren Lennart Sjögren Analys & Utveckling AB.
Vad betyder det svenska skogsbruket för EU och Europa? Pär Lärkeryd
Maria Ahlsved, Näringsdepartementet
Vi kan påverka vår energianvändning ENERGIFAKTA.
EU:s energieffektiviseringsdirektiv
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Malin Thorsén Producentträff, Bixia 2018
Övervakningskommittén
Produktion, handel och transport
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Miljönyttan vid upphandling: Transport- & avfallsemballage
Vårdhygiendagen Lina Widenmo Miljöenheten
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL?
Riksdagspartierna och energipolitiken
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Papper Produktion och leveranser
Presentationens avskrift:

Förnybar produktion och försäljning 2030 Vilka drivmedel har vi 2030? Hur långt har vi kommit - och hur ser framtiden ut? Sören Eriksson

Preem Raffinering Export Marknad Står för 80 % av Sveriges raffineringskapacitet 30% av totala raffineringskapaciteten i Skandinavien Total marknadsandel ca 25 % Levererar cirka 50% av alla petroleumprodukter som säljs i Sverige 400 bensinstationer och 200 dieselstationer för yrkestrafik Syfte: Man ska förstå vad vi gör och hur stora vi är- att vi kan leda utvecklingen 2

Preem leder omvandlingen till ett hållbart samhälle

Vår mission och vårt mål Byta ut fossil råvara mot förnybar i så stor utsträckning som möjligt i vår drivmedelsproduktion Öka försäljningen av förnybara drivmedel Mål: - År 2030 ska vi tillverka minst 3 000 000 m3 förnybara drivmedel

Vad driver utvecklingen av drivmedel Förutom COP21 och 2 graders målet “Security of Supply” Nationella strategiska planer Råoljemarknaden Låga råoljapriser, tillgång-efterfrågan Lokal luftmiljö NOx, partiklar, sot ,etc. Klimatförändringar Växthusgaser, global uppvärmning Global Marknad Renewable Energy Directive, ILUC Fuel Quality Directive Energiskattedirektivet Infra strukturdirektivet Energieffektiviseringsdirektivet ETS –handel utsläppsrätter Industriemissions direktivet Transport White Paper Roadmap for a low carbon economy by 2050 European Strategy on Clean and Energy Efficient Vehicles World Wide Fuel Charter EU lag & Strategi Drivmedelslagen Hållbarhetslagen Lagen om skatt på energi Kvotplikt Införandet av SECA Svensk färdplan 2050 Fossilfri fordonsflotta 2030 Miljömålsberedningen Svensk lag & Strategi

EU:s Klimatpaket - nu gällande 20/20/20 – 2020 20% förnybar andel av energiförbrukningen, Varav 10 energi % i transportbränslen per medlemsland (Sverige klarade 2020 målet redan 2012). 20% energieffektivisering (9% till 2016 basår 2001-5) 20% reduktion av GHG, basår 1990 40/27/27 + 15 – 2030 (Nytt förslag från EU-kommissionen per den 22/1-15) 40% lägre utsläpp i atmosfären 2030 jämfört med 1990 Inget specifikt krav på transportbränslen 27% förnybart 27% energieffektivisering samt att 15% av elen kan importeras eller exporteras från andra medlemsstater. Det har blivit fler och fler avsteg från vägen mot minskade GHG utsläpp, security of supply och landsbygdsutveckling genom fler och fler särintressen Det finns inga bindande direktiv efter 2020 bara förslag Drivkrafter – smörjer systemet. Skäl: security of supply MS kan välja mellannivåer 2% 2014 och 4% 2017 20% reduktion av GHG emissioner på Eu nivå- nationell nivå, högre eller lägre beroende på förutsättningar och…...politisk vilja. Sverige krav 49% (idag 39,5%) 20% förnybar energi av slutlig energi-förbrukning 10% biodrivmedel på energibas av bensin och diesel i transportsektorn, för varje medlemsland >35% GHG reduktion,40% 2014 och 50% för befintliga anläggningar samt 60% från nya anläggningar 2017 Rapportera GHG besparingen från transportbränslen (Default värden eller aktuella värden) Troligen ingår även järnväg i dessa 10%e Hållbarhetskriterier inkl sociala frågor Kraven ställs på Medlemsstaterna

Preems väg Produktion Miljö- och resurseffektiv tillverkning och användning Uppgradering överskottsvärme Vindkraftverk för elproduktion CO2 avskiljning Drivmedel Talloljediesel - dubblar kapaciteten under 2015 Restprodukter från massabruk - Lignin uppgradering via befintliga hydreringsanläggningar eller crackeranläggningar Restprodukter från övrigt skogsbruk - uppgradering Nya tekniker (sk Slurry Hydro Crackers ) för uppgradering av HFO till diesel och bensin Ger möjlighet till samkörning av förnybart- anläggningar har börjat säljas och driftsättas inom och utanför Europa Syfte: Visa på teknikutvecklingen som har skett och som kontinuerligt sker. Omställningen mot förnybart har blivit enklare och mindre kostsam och utvecklingen går fortsatt framåt i rätt riktning. Rafinaderiindustrin har en centralroll Massbalansprincipen är en hållbar förutsättning både ur miljö och klimatperspektiv men också ur ett samhällsekonomiskt perspektiv

de tekniska förutsättningarna kompetensen Preem har: visionen och viljan de tekniska förutsättningarna kompetensen infrastrukturen och logistiken …att göra dagens fordonsflotta fossiloberoende Begreppet fossiloberoende fordonsflotta får en betydelse först när energiförsörjning för fordonen kan beskrivas Man kan inte envist subventionera bilens förmåga att gå på ett drivmedel utan att fråga var drivmedlet ska komma ifrån

Val av förnybar råvara utöver klimatkriterier TILLBAABLICK LEDARDAGARNA 2013 Mänskliga rättigheter Miljö (markföroreningar, avskogning, påverkan på den biologiska mångfalden, djur och fauna) Socialt ansvar (ursprungsbefolkning och social påverkan) Kemikaliehantering (arbetsmiljö och miljöförstöring) Korruption Långa transporter .

Försäljning biodrivmedel 2015 RME added for comparison.

Preems potential: 40% av transportenergibehovet 2030 – om politik teknik och råvaror säkras Vision Volym Restoljor/fetter Preem 2030 3 000 Lignin olja Pyrolys olja Restoljor/fetter 1 000 Lignin olja Cellulosa Restoljor/fetter 500 Lignin olja 320 Restoljor/fetter 250 Pyrolys olja Lignin olja 220 160 Nuläge Tall olja 2016 2019 2021 2023 2025 2030 År

Återkommer till den vackra bilden över raffinaderiet  Peka ut grovt var de viktigaste anläggningarna ligger samt tankfält och WWT

Well To Wheel WTW GHG (g CO2eq / km) 200 100 300 400 500 600 Bensin & Diesel Etanol Vete Etanol Sockerbetor Bio-diesel Etanol Cellulosa Talldiesel residue Talldiesel Etanol Sockerrör Biogas DME (Svartlut) WTW Energi (MJ / 100 km) Om Råtallolja betraktas som avfall från Massabruk och energi och CO2 bidraget utesluts ur kalkylen så blir värdena 4 g CO2 /km och 188 MJ/100 km. 13

Fördelar med förnybar diesel och bensin Det finns en stor råvarupotential i restprodukter från den svenska skogen och jordbruket ”Security of supply”- minskar Sveriges behov av fossilråolja Ger gröna arbetstillfällen i glesbygd Innovation föder innovation, ger nya affärsmöjligheter Jämförelsevis låga investeringskostnader i produktionen Fungerar i befintlig fordonsflotta, gamla som nya fordon, personfordon som tung trafik Fungerar i dagens infrastruktur Framställningen av Evolution är ett vinnande koncept och som kan appliceras på andra råvaror. Produktionsanläggningar upprättas för de råvaror som behöver förbehandlas/genomgå ett första förädlings steg nära råvarukällan och transporteras sedan till något av våra raffinaderier där de raffineras till bensin eller diesel. Precis som i Sunpine. Tex ligningspåret. Innovation leder till innovation: Produktionen i Sunpine har utökats. I Sunpine där man förädlar tallolja till råtalldiesel (det som går till Preemraff) har man hittat nya vägar. Även tallolja har sin restprodukt. Man tillverkar nu klister från det som blir över när man förädlar tallolja till råtalldiesel. En annan intressant restprodukt från Sunpines till verkning kan i framtiden vara kolesterolsänkande ämnen för läkemedelsindustrin Ligninspår som innebär ökad produktionskapacitet för pappersmassabruken

Preem Evolution - en ständig strävan efter att alltid bli bättre Evolution steg 1 2011 lanserades Preem Evolution Diesel på ca 370 tankställen Steg 4 2015 fördubblad produktion och förbättrade vinterkvalitet på Preem Evolution Diesel Steg 5 2016 Ny hållbar förnybar råvara i samarbete med Ragnsells; återanvänt fett från fettavskiljare och använd matlagningsolja. Den gröna andelen ökar upp till över 50% Steg 2 2012 Den gröna andelen ökar från 22-30 % Steg 3 2013 Den gröna andelen ökar från 30-35 % Syfte: berätta att vi nu tar nästa steg mot fördubblad produktion.

Preem Evolution steg 6 Preem Evolution Bensin världspremiär den 30 juni Fungerar i alla bensindrivna fordon 10 % grön råvara, etanol och tallolja Syfte: Berätta att vi också vill tillverka bensin som fungerar på samma sätt Evolution Diesel och om hur bra den är.

Stora investeringar kräver långsiktighet Preem Evolution steg 7 Preem Evolution Bensin med ca 30-40% förnybart innehåll Ökad produktion av Preem Evolution Diesel Ökad andel förnybart innehåll Idag beräknas tillgången vara runt 2 miljoner ton lignin utan att påverka energiproduktionen i massabruken Stora investeringar kräver långsiktighet Syfte: Berätta att vi också vill tillverka bensin som fungerar på samma sätt Evolution Diesel och om hur bra den är. : Hur mycket lignin finns tillgängligt för tillverkning av drivmedel? S: Det finns tillgång till mycket större volymer av lignin än tallolja. Till en början skulle det lätt finnas tillgång till mellan 1 och 2 miljoner ton lignin. Då räknar vi lågt och då påverkar vi inte heller energiproduktionen i massabruken negativt (svartluten ersätts av ökad energieffektivisering och ökad användning av biobränsle så som grot).   F: Hur mycket räcker det till? S: I Sverige förbrukas drygt 4,5 miljoner m3 diesel och 3,5 miljoner m3 bensin årligen. (Preems marknadsandel under eget varumärke är ca 15 % bensin och 36 % diesel). Räcker 1 ton lignin till 1ton bensin eller diesel på ett ungefär?

En modell för kvotplikt Styr mot klimatnytta Kvoterna bör utformas i termer av utsläppsminskning. Det skapar en sund konkurrens mellan olika biodrivmedel och främjar de mest klimateffektiva och resurssnåla biodrivmedlen. Tillräckligt ambitiösa nivåer Utgå från målen i SOU 2013: 84 för utformningen av den stegrande kvotkurva som ska reglera kvotplikten. Det behövs en tidshorisont åtminstone fram till 2030 för att skapa långsiktighet. Tillräckligt ambitiösa mål skapar utrymme för många olika aktörer och bränslen att tillsammans göra jobbet. Teknikneutralitet Viktigt att vi inte låser fast separata kvoter för olika typer av drivmedel. Det riskerar snedvrida konkurrensen, samt göra det svårare att klara de EU-rättsliga kraven. Från Preem ser vi tre viktiga utgångspunkter för ett kvotpliktssystem: Tillräckligt ambitiösa nivåer! Utgå från målen i SOU 2013: 84 för utformningen av den stegrande kvotkurva som ska reglera kvotplikten. Det behövs en tidshorisont åtminstone fram till 2030 för att skapa långsiktighet och förutsägbarhet. Sedan kan det finnas skäl att lägga in kontrollstationer på vägen, för att löpande följa utvecklingen. Tillräckligt ambitiösa mål skapar utrymme för många olika aktörer och bränslen att tillsammans göra jobbet. Styr mot klimatnytta! Eftersom det är växthusgasutsläppen som ska begränsas, så måste klimatnyttan stå i fokus för ett nytt system. Kvoterna bör alltså utformas i termer av utsläppsminskning. Det skapar en sund konkurrens mellan olika biodrivmedel och främjar de mest klimateffektiva och resurssnåla biodrivmedlen. Det bör således vara fritt fram för drivmedelsdistributörerna att välja på vilket sätt reduktion av utsläpp ska uppnås, t.ex. via låginblandning eller höginblandning. Teknikneutralitet! Vi befinner oss alltjämt på ett relativt tidigt stadium i utvecklingen och nya framsteg och innovation måste premieras. Därför är det av yttersta vikt att man inte låser fast separata kvoter för olika typer av drivmedel. Det riskerar snedvrida konkurrensen, försämra den samhällsekonomiska kalkylen samt göra det svårare att klara de EU-rättsliga kraven. Teknikneutralitet! Råvaror utvunna ur samma produkt bör behandlas likvärdigt eftersom en råvara har samma klimatprestanda oberoende form. Därför bör massbalansprincipen gälla oavsett i vilken form ett drivmedel levereras. Idag diskrimineras flytande produkter gentemot till exempel gas och el genom att olika regelverk gäller beroende på råvarans aggregationstillstånd.

Omvärld- Kvotplikt - närområdet Norge Tyskland Danmark Finland Nya krav från 1:a juli Kvoten ökar från3,5 till 5,5 volymprocent Krav på Hållbarhetskriterier enligt RED – FAME enligt EN 14214 Bioetanol får halv skatt Skatt på biodiesel forsvinner Skattenivåer ungefär lika Sveriges From 2015 Reduktionsplikt 3,5 energi % 2015, 4,55 e % 2017 och 7,5 e % 2020 2050 ska hela Danmarks energi komma från förnybara källor, Det finns ett principbeslut på 10 % förnybart i trsp bränslena annars inget fastlagt 6 energi% till 2014, 8 e% till 2015, 10 e% till 2016, 12 e% till 2017, 15 e% till 2018, 18 e% till 2019, 20 e% till 2020 Samt CO2 skattereduktion efter utsläpp Överleverens ett år kan flyttas över till nästa år

En ambitiös kvotpliktstrappa i strävan att alltid bli bättre Kvotplikt enligt FFF-utredningen En ambitiös kvotpliktstrappa i strävan att alltid bli bättre

Andel förnybara drivmedel i transportsektorn 2014 Andel förnybart drivmedel 12,1% varav: Andel förnybart drivmedel såld som bensin eller diesel 72% Andel drivmedel såld som bensin eller diesel 96 % Användandet av förnybara drivmedel ökade även under 2014 och utgjorde på energibas drygt 12 % av transportbränslena. Andelen etanol fortsätter att sjunka med minskade bensin- och E85 volymer. Ökningen under 2014 är en effekt av att HVO volymerna ökat. Andel volym förnybart drivmedel såld i ”ren” form 3,4 % Andel förnybart i såld i form av bensin eller diesel 8,7% Källa: SCB kvartalsvisa bränslestatistik, SPBI beräkningar

Stor import av biodrivmedel 2015 utgjorde biodrivmedel ca 15 % av det totala leveranserna av drivmedel till vägtrafik och arbetsmaskiner Av ca 9,5 TWh flytande biodrivmedel 2014 baserades ca 80 % på importerade råvaror Därtill användes ca 1 TWh biogas varav mer än 90 % producerats inom landet

Tillgängligheten på förnybara drivmedel är mycket god Sammanfattning Fakta: Idag är drygt 97 procent av alla fordon bensin eller dieseldrivna Nybilsregistreringen visar en positiv trend för bensin och dieselbilar E85, Fordonsgas och/eller B100 säljs idag på ca 70 % av alla stationer. Men stod endast för 3,4 % av volymen 2014 Förnybar bensin och förnybar diesel är en förutsättning för en fossilfri fordonsflotta och minskade koldioxidutsläpp Andelen fordon som endast kan köra på bensin eller diesel är totalt dominerande och ökar Tillgängligheten på förnybara drivmedel är mycket god Förnybara drivmedel som fungerar i dagens och morgondagens fordonsflotta är nödvändiga Syfte: Sammanfatta fakta kring fordonsflotta och drivmedel

Preem Evolution Diesel Från skoglig restprodukt till marknadens bästa fordonsdiesel Upp till 52% förnybar råvara - svanenmärkt Minskar utsläppen av CO2 Fungerar i alla dieselfordon Bidrog till en minskning på 535 000 ton CO2 (motsvarar utsläpp från 216 000 personbilar) under 2014). Den som tankar Evolution Diesel får idag minst 32 procent förnybart i tanken, och på så sätt har koldioxidutsläppen minskat med cirka 1,5 miljoner ton sedan 2011 Syfte: vad är Evolution- för de som inte vet.

Tack! !