Din klass I varje klass har i genomsnitt: 3 astma 4 allergisk snuva

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till vår information om A (H1N1)vaccinering
Advertisements

Kristinedalskolan F-9 skola i Stenungsund 600 elever 19 språk.
Folkhälsoenkät Barn och Unga i Skåne och Helsingborg 2012
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Biologi 2 Niklas Dahren Hälsingegymnasiet
Idrottslärare om astma
Skolmatsakademin 4 maj Specialkost
Allmänheten om Allergier
SKOP Elever - Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Elevundersökning 2010 SKOP:s arkivnummer: S19APR10 Elever - Västra skolan, alla.
Skolmatsakademin 22 februari 2011 Specialkost
Livsmedelsöverkänslighet
DET HÄR BEHÖVER VI FÖR ATT MÅ BRA:
Fakta att kunna resonera kring Nyckelhålet s Kolhydrater s
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Kostcirkeln del 4 Mjöl, gryn, pasta och bröd (Spannmål)
Skol maten Klubbgerdsskolan ca 130 elever Klass 2.
MATCIRKELN OCH TALLRIKSMODELLEN
ORDNINGSREGLER FÖR SYLTESKOLAN 7-9.
Välkomna Föräldramöte EIF F01/ Sammanslagning av F01/02 Föräldramöte EIF F01/02 Bakgrund Förväntningar Dagsläget.
Sandwich låglaktos Vår nya målgrupp. Du lär dig av chefen Sälj mycket. Bearbeta befintliga kunder. Öka yta. Vi är bäst. Och sådan saker.
Andningen Andningen omfattar: In- och utandning
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Så firade vi födelsedagar förr.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
SIM TEAM.
Argumenterande text.
Matsmältningssystemet
matsmältningssystemet
Hur vi försvarar oss mot angrepp
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Lider du av gaser och bubbel i magen? Posterarbete - Biokemi 1 – 2009 Karin Nilsson, Martina Furåsen Institutionen för kemi, Göteborgs Universitet Box.
Att utveckla – lite tips!
Teori Träningscamp 7 maj
Allergi & eksem på BVC maj 2012 Hilda Hassler.
Fysisk aktivitet, kost och hälsa
Vad finns i maten?.
Repetition.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
MCS i Skolan Ett informationsmaterial
Näring - hälsa SYFTE: Fördjupa er i näringslära /hälsa.
Vad tycker eleverna? Vad tänker eleverna i klass sex om arbetsro kamratrelationer mm? Anika Leim Specialpedagog Rotskärsskolan
Astma och allergier – effekter av miljön?
Fibrer Fibrer är kolhydrater som kroppen inte kan bryta ner. Fibrer är gjord av ett korn. Vad är fibrer? Fibrer kommer ifrån växtriket. Växtriket är.
Skillnad livsmedel och näringsämne
Barnmedicin för blivande socionomer 3/
Repetition av näringslära
KOST Varför måste vi äta och dricka? En bil behöver bränsle för att fungera. Med kroppen är det likadant, den behöver bränsle för att orka leka, springa,
Äta för att behålla en god hälsa
Tro Medeltiden del 4 åk 4.
Den allergiska marschen – från spädbarn till vuxen
Lagsammanhållning.
Skolan elever yngre 2016.
Mål v.13 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Lektion om samband.
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
Ispass tis 17:30-18:30 VSK F-07 3 Övning (ca 15 min) 2 Övning
Undersök er lärmiljö.
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Ispass lördag 8:00-9:00 VSK F-07
Matcirkeln, tallriksmodellen och näringslära
Etik & moral.
Kost En bra och balanserad kost innehåller: Kolhydrater Proteiner
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Pollen.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Det här händer under vecka 5 Bra datum att ha koll på:
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Tobak - Lektion 3 Åk 4-6.
TÄVLINGSMOMENT LÖPNING
Presentationens avskrift:

Din klass I varje klass har i genomsnitt: 3 astma 4 allergisk snuva 2 födoämnesöverkänslighet

Astma är en benämning på ett tillstånd där luftrören dras samman och skapar andningssvårigheter. Mögel, kall luft, parfym eller avgaser kan utlösa astma. Det är olika från person till person.

”Jag har astma. På idrottslektionerna kände jag mig sämre än andra för att jag inte orkade. Som barn hade jag inte nog med kunskap själv, trodde att det i stället var fel på mig.”

Allergi innebär att immunförsvaret överreagerar: en person med allergi har ingen möjlighet att styra när och hur mycket besvär hen får. Saker en kan vara allergisk mot är bland annat födoämnen, pälsdjur och pollen.

”Kompisar kommenterar ens mat och att den ser äcklig ut - hur kan du äta den, stackars dig.”

”Jag har pollenallergi ”Jag har pollenallergi. På våren kan jag inte vara med fullt ut på idrotten, då får jag ofta höra att jag är lat.”

”Besök på bondgård fungerar inte alls för mig, man känner sig utanför i skolan och får inte följa med när de åker dit.”

Celiaki, ibland kallad glutenintolerans, är en sjukdom och inte en allergi. En person med celiaki blir sjuk av gluten som finns i vete, råg och korn. Produkter som innehåller gluten är bland annat pasta, bröd och bakverk.

”Jag fick laga maten men inte äta den, fick sitta kvar och se på när alla andra åt den.”

Laktosintolerans innebär att en person har svårt att bryta ner mjölksockret, laktos, som finns i mejeriprodukter så som glass, ost och smör. Laktos gör att en bland annat får magknip eller diarré.

”På skolavslutningen fick alla en glasstrut, men jag fick ingenting.”

Personer med överkänslighet mot starka dofter kan få besvär av väldigt små mängder av t.ex. tvättmedel, blommor eller schampo. Det är viktigt att tänka på att inte ha på sig starka dofter i skolan.

”Några verkar förstå när jag förklarar ”Några verkar förstå när jag förklarar. Men de flesta behöver se vad parfym gör med mig för att "tro" på mig.”

Diagnoser i spelet • Celiaki (glutenintolerans) • Allergier: - Fisk - Mjölkprotein - Nötter - Pollen - Pälsdjur - Soja - Ägg • Laktosintolerans • Överkänslighet mot starka dofter

Spela!

Efter spelet

Reflektion Tyckte ni att det var kul att spela spelet? Hur kändes det när ni fick backa/inte gå framåt även fast ni kunde svaret? Vissa svarade rätt på många frågor men kom ingenstans, hur kändes det? Förstod ni varför ni inte fick gå framåt? Har ni lärt er någonting nytt om hur elever med astma, allergi, celiaki och intolerans kan må i skolan?

Framåtblick Hur kan ni hjälpa klasskamrater som har astma, allergi, celiaki och intolerans att må bättre? I klassrummet I skolrestaurangen På gympan På rasten Vad ska vi undvika för att klasskamrater inte ska må dåligt?

Summering Vad är korsallergi? Hur många barn har pälsdjursallergi? Hur många barnfamiljer har pälsdjur? I vilka livsmedel finns laktos? Vad kan en person med överkänslighet mot starka dofter bli sjuk av? Vad är celiaki och vad blir en person med celiaki sjuk av?