Företagarpanelen – Q3, 2008 Augusti 2008 Jönköpings län
2 Antalet anställda
3 Antal anställda, idag/för 6 mån sedan Bas: Alla (2148) Källa: Demoskop
4 Antal anställda, idag/för 6 mån sedan Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Bas: Alla (2148) Källa: Demoskop
5 Antal anställda, om 6 mån Bas: Alla (2148) Källa: Demoskop
6 Antal anställda, om 6 mån Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Bas: Alla (2148) Källa: Demoskop
7 Investeringarna
8 Investeringarna, idag/för 6 mån sedan Bas: Alla (2148) Källa: Demoskop
9 Investeringarna, idag/för 6 mån sedan Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Bas: Alla (2148) Källa: Demoskop
10 Investeringarna, om 6 mån Bas: Alla (2148) Källa: Demoskop
11 Investeringarna, om 6 mån Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Bas: Alla (2148) Källa: Demoskop
12 Produktionen/försäljningsvolymen
13 Produktionen/försäljningsvolymen, idag/för 6 mån sedan Bas: Alla (2148) Källa: Demoskop
14 Produktionen/försäljningsvolymen, idag/för 6 mån sedan Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Bas: Alla (2148) Källa: Demoskop
15 Produktionen/försäljningsvolymen, om 6 mån Bas: Alla (2148) Källa: Demoskop
16 Produktionen/försäljningsvolymen, om 6 mån Förändringar i %-enheter netto (Högre – lägre) Bas: Alla (2148) Källa: Demoskop
17 Konjunkturfrågor
18 Konjunkturen Sedan 2006 har konjunkturen successivt försvagats. När bedömer Du att konjunkturen vänder uppåt igen? Bas: Alla (2148) Källa: Demoskop
19 Priser på varor och tjänster Inflationen har fortsatt att stiga trots att tillväxten mattats. Hur tror Du att priserna på era varor/tjänster kommer att utvecklas under de kommande tolv månaderna? Bas: Alla (2148) Källa: Demoskop
20 Insatsvaruprisets påverkan Insatsvarupriserna (råvaror, energi mm) har ökat snabbt de senaste åren. Kommer de stigande insatsvarupriserna kompenseras med prishöjningar på era varor/tjänster? Bas: Alla (2148) Källa: Demoskop
21 Priset på insatsvaror Under de senaste månaderna har emellertid många insatsvaror, t ex olja och vete, sjunkit i pris. Hur tror du att priserna på insatsvaror kommer att utvecklas under de kommande 12 månaderna? Bas: Alla (2148) Källa: Demoskop
22 Om undersökningen Syfte Att löpande undersöka hur SN:s medlemsföretag ser på konjunkturutvecklingen och aktuella samhällsfrågor. Målgrupper intervjuer (55% svarsfrekvens) Metod Internetundersökning i Svenskt Näringslivs Företagarpanel med hjälp av Demoskop. Tidsperiod 18/8 – 27/8 augusti 2008
23 Total svarsfrekvens 55% (1% lägre än Q2-2008) fördelat enligt: Län N BF Totalt n Ok int Svarsfrekvens Stockholms län % Uppsala län % Södermanlands län % Östergötlands län % Jönköpings län % Kronobergs län % Kalmar län % Gotlands län % Blekinge län % Skåne län % Hallands län % Västra Götalands län % Värmlands län % Örebro län % Västmanlands län % Dalarnas län % Gävleborgs län % Västernorrlands län % Jämtlands län % Västerbottens län % Norrbottens län % Summa %