GK 18 Öppningsbudet 2 ♣. Överstarka händer Med 12 – 19 hp och ojämn hand öppnar du med 1 trick i färg. Med starkare händer, 20 hp eller mer och ojämn.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
35 år vid de gröna borden Jag spelar för det är roligt!
Advertisements

Tävlingsledarutbildning – Steg 2
Markeringar Positiv markering Negativ markering
Budgivning för nybörjare
© Lennart Ekman, Alvik BC
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Utspelstips Spela ut från längsta färg i sang
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Genomgång av Simuleringsuppgifter
Inkliv när MTH öppnar Tre sorters inkliv: Tre skäl för inkliv:
732G22 Grunder i statistisk metodik
För Dej som har spelat fyrmanswhist
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Vad har hänt – skämt på allvar
Trumfstödsvisande svar på öppningsbudet 1 i högfärg Tidigare har vi lärt oss att svara enl. följande då partnern öppnat med t.ex 1hj: 2hj = 6-10 p (honnörs.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Bosön Kursledare Bengt Nygren
Försvar mot 2 ruter Multi
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Skapa en bild av hur det sitter Utnyttja tillgänglig information – Budgivning. Räkna poäng. Hur mycket har P? – Utspelet. Hur sitter det i utspelsfärgen?
Digitalteknik 7.5 hp distans: Realisering av logik med PLD och VHDL1.4.1 En kretsrealisering med VHDL består av fyra huvudmoment Specifikation Beskrivning.
”Första gången”. Känslan av de olika filmerna. Vad får ni för känsla kring de fyra olika filmerna. Försök beskriva talsfesten 2. Lördagsträffarna.
Kontrollbud, RKCB, Schneider
Öppningshand, Marmic, Positiva inviter, Invitbud
Grundkurs lektion 15 Upplysningsdubbling. ”Normal” upplysningsdubbling ♠ A K 3 2 ♥ 7 ♦ K J 8 5 ♣ K hp Singelton i motståndarnas färg Du saknar.
GK 21 Spärrbud. ♠ K Q J ♥ 9♥ 9 ♦ ♣ 5 2 Bjud 3 ♠
Grundkurs lektion 13 Att bjuda flera färger på entricks nivån.
Lektion 1, grundkurs. Färgerna är rangordnade Spader(högsta färgen) Hjärter Ruter Klöver.
Lektion 8 Grundkurs. SH:s första bud utan trumfstöd 1-över-1 Din partner öppnar budgivningen med 1♥. Vad bjuder du med ♠ A Q 8 6 ♥ K 4 2 ♦ Q 7 5 ♣ 6 5.
Lektion 4 Grundkurs. Zoner Ozon =grön zon Zon = röd zon.
Lektion 6 Fortsättningskurs. Sputnik Negativ dubbling.
Grundkurs lektion 11 ÖH fyra handtyper ÖH har enfärgshand.
Möte 3 Trumfspel.
GK 19 2NT - öppning.
Hemuppgifter lektion 6 Grundkurs.
Hemuppgifter 8 Grundkurs.
Lektion 3 Grundkurs.
ÖH fyra handtyper ÖH har tvåfärgshand
Fortsättningskurs Lektion 1.
Träna svenska A och B ett till tio 1-10
Grundkurs lektion 14 Inkliv.
Spelberoendeteamets klienter
GK 16 Stayman 1 NT - 2.
Grundkurs 23 Fjärde färg.
Grundkurs Lektion 22.
Hemuppgifter 9 Grundkurs.
Fortsättningskurs Lektion 1.
Budgivning för nybörjare
Blackwood RKC (1430) Svar på 4 NT:
Balanserad hand öppning i NT
Svarsbud med trumfstöd (rep.)
Kap 6 1NT - Högfärsfråga 2 kl (Staymans 2 kl)
Möte på måndag Uppföljningsmöte – Nybörjarkursen Vad är bra?
Repetition spelföring
 Kap 6 1NT - överföring 2
Fortsatt budgivning 3 Föregående 2 avsnitt: Du öppnade och din partner bjöd en ny färg (1Ö1 2Ö1)(6 11) Du får absolut inte passa! (rondkrav) Den eviga.
Utspel och spelteknik Lektion 4.
 Kap 6 1NT - överföring 2
Fortsatt budgivning 2 Föregående avsnitt: Du öppnade och din partner bjöd en ny färg (1Ö1 2Ö1)(6 11) Du får absolut inte passa! (rondkrav) Din partner.
Möte Budgivning uppstart.
Kap 6 1NT - Högfärsfråga 2 kl (Staymans 2 kl)
Trumfstöd Enkelhöjning Dubbelhöjning Stenbergs 2NT Trippelhöjning
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen.
fyrtiondeth fyrtiondeth födelsedag födelsedag Mikaels Mikaels
Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden
Att boka tid för däckskifte.
Korta handens honnörer först Blocka en färg Täcka honnör med honnör
Rapportera resultat med titel
Presentationens avskrift:

GK 18 Öppningsbudet 2 ♣

Överstarka händer Med 12 – 19 hp och ojämn hand öppnar du med 1 trick i färg. Med starkare händer, 20 hp eller mer och ojämn hand, ska du öppna med 2 ♣. Öppningsbudet 2 ♣ (följt av återbud i färg) är artificiellt och behöver inte innehålla någon klöverfärg. Öppningsbudet 2 ♣ skall alerteras. Öppningsbudet 2 ♣, följt av återbud i färg är krav till utgång.

På öppningsbudet 2 ♣ bjuder svarshanden antingen positivt eller negativt. Svarsbudet 2 ♦ är negativt. Lovar 0-5 hp. Alla andra bud är positiva och visar minst 6 hp. Ett färgbud visar minst 5 kort. 2 NT lovar jämn hand. Med positiv hand och ruterfärg måste SH hoppa till 3 ♦.

Din partner öppnar med 2 ♣. Vad bjuder du med följande kort? ♠ ♥ ♦ ♣ ♦2♦

Din partner öppnar med 2 ♣. Vad bjuder du med följande kort? ♠ Q J 8 5 ♥ K 8 6 ♦ ♣ NT

Din partner öppnar med 2 ♣. Vad bjuder du med följande kort? ♠ Q T ♥ 8 6 ♦ A ♣ 5 2♠2♠

Din partner öppnar med 2 ♣. Vad bjuder du med följande kort? ♠ K T ♥ 6 4 ♦ ♣ 9 6 2♦2♦

Öppningshandens andra bud 2 ♣ - 2 ♦ 2 ♠ = fem kort Svarshanden stöder med minst tre korts spader, bjuder en egen minst femkorts färg eller bjuder sang. OBS! Utgångskrav råder. SH måste fortsätta budgivningen. 2 ♣ - 2 ♦ 2 ♠ - 3LF 3 ♥ = fyra korts hjärter

Öppningshanden återkommer med ett sangbud. 2 ♣ - 2 ♦ 2 NT = 22 – 24 hp, jämn hand 2 ♣ - 2 ♦ 3 NT = 25 – 27 hp, jämn hand

Öppningshanden återkommer med ett sangbud 2 ♣ - 2 ♥ / 2 ♠ 2 NT = 22 – 24 hp, jämn hand, ej tre korts hf 2 ♣ - 2 ♥ / 2 ♠ 3 NT = 25 – 27 hp, jämn hand, ej tre korts hf

Enda tillfälle då 2 ♣ öppningen inte är krav till utgång. 2 ♣ - 2 ♦ 2NT – pass = 0–2 hp Öppningshanden har begränsat sin styrka till hp.

Då öppningshanden lovar jämn hand 22-24hp vill SH vara i utgång med minst 3 hp. 2 ♣ - 2 ♦ 2 NT – 3NT Inget högfärgsintresse, 3+hp. 2 ♣ - 2 ♦ 2 NT – 3 ♥ eller 3 ♠ = fem korts färg 2 ♣ - 2 ♦ 2 NT – 4 ♥ eller 4 ♠ = sex korts färg (bjuds även med färre poäng än 3 hp)

Då öppningshanden lovar jämn hand 22-24hp vill SH vara i utgång med minst 3 hp. 2 ♣ - 2 ♦ 2 NT – 3 ♣ = Stayman 3 ♦ = har ingen fyra korts högfärg 3 ♥ = har fyra korts hjärter, kanske också fyra korts spader 3 ♠ = har fyra korts spader

Lillslam och storslam Lillslam 6 ♣, 6 ♦, 6 ♥, 6 ♠, 6 NT 33 poäng och minst tre äss Storslam 7 ♣, 7 ♦, 7 ♥, 7 ♠, 7 NT 37 poäng och samtliga äss

Mera bonus för slammar än för utgång 4 ♥ 12 stick480p / 680p 13 stick510p / 710p 6 ♥ 12 stick980p / 1430p 7 ♥ 13 stick1510p / 2210p

Blackwood ässfråga Innan du bjuder lillslam kan du kontrollera att ni har tillräckligt många äss. 4 NT = ässfråga 5 ♣ = 0 eller 4 äss 5 ♦ = 1 äss 5 ♥ = 2 äss 5 ♠ = 3 äss

Kungfråga Du har kontrollerat att ni har alla äss med 4 NT. Du är intresserad av storslam. Kontrollera nu antalet kungar med 5 NT. 6 ♣ = 0 kungar 6 ♦ = 1 kung 6 ♥ = 2 kungar 6 ♠ = 3 kungar

Om du frågar efter kungar lovar du samtidigt alla äss!