The Agile Supply Chain Artikelstudie Grupp 11 Julia Carlsson Karin Mattsson Louise Rönnberg Håkan Sandström 722A29 Industriell marknadsföring & Supply.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Svensk tjänstesektor i industriell skala? Karl Wennberg, Ek. dr. Forskningsinstitutet Ratio & Handelshögskolan i Stockholm Almedalen den 6.
Advertisements

Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Logistik, Business Logistics
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
Marknadsföring av turism
What is strategy? – Porter
Business Reflex AB “Marketing som strategiskt verktyg för att driva affärsinnovation”
Logistics platforms for improved strategic flexibility
Workshop: Marknadsplan 14 oktober 2014 Lukas Åvall
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
Reflektion kring Caseseminarium Grupp 1 Victoria Carlsson, Madeleine Eriksson, Magnus Grönhult, Cecilia Löfgren, Anna Reuterskiöld.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
“De nya affa ̈ rsrelationerna – fra ̊ n produkt- till funktionserbjudanden” Artikel skriven av Staffan Brege, Daniel Kindstro ̈ m och Per-Olof Brehmer.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Nätverk i ett globalt perspektiv Martin Granholm
Jenna Brandon Sofie Flint Madelene Görs Linnea Henningsson Linnea JohanssonGrupp 8 LOGISTICS PLATFORMS FOR IMPROVED STRATEGIC FLEXIBILITY - - Abrahamsson,
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Logistik vid husbyggnad
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Extern- 7HP redovisning Extern- 7HP redovisning Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering.
Hybrid av: Restaurang, Saluhall & Livsmedelsbutik.
Organisationers formella drag
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Sammanfattning Artikel 15 VALUE INNOVATION IN BUSINESS MARKETS: BREAKING THE INDUSTRY RECIPE PAUL MATTHYSSENS, KOEN VANDENBEMPT & LISELORE BERGMAN SOFIE.
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
The Agile Supply Chain Competing in Volatile Markets by Martin Christopher Grupp 13 Elin Gunnarsson Sandra Larsson Berenice Torres Sanja Petkovic.
Mot grönare försörjningskedjor: Med samarbete kommer man längre! Uni Martinsen Logistik, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling Miljöteknikminglet.
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
1 Civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering 7HP och budgetering Företaget och den globala marknaden 4HP.
Petra Carlsson Emelie Hansson Zerina Mackovic Elsa Martinsson
The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.
Logistik, Business Logistics
Dynamic Effectiveness: Improved Industrial Distribution from Interaction Between Marketing and Logistics Strategies Mats Abrahamsson Staffan Brege Grupp.
THE ABB, FG WILSON & CATERPILLAR CASE Grupp 4: Christoffer Andersson SCM & Industriell Marknadsföring Cathrine Bose 722A29 Elin Ivarsson Jonas.
Marknadsföring av turism
Case – ABB, FG Wilson och Caterpillar Industrielll marknadsföring och Supply Chain Management GRUPP 9.
Marknadsföring av turism
Från JBOWS (“Just a bunch of Web Services”) till SOA 1 Sundsvall 42, 15 oktober 2008.
Projektseminarium 1 Henrik Nehler Linköping
Introduktion till marknadsföring som huvudämne 2015
Valinformation till T6 Civilekonomprogrammet åk 3 6 oktober 2015 Henrik Nehler & Pernilla Mideskog.
Företagsekonomiska institutionen.
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics,
Produktarkitektur Viktor Jakobsson, Fredrik Petterson, Jenny Widmark.
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Extern- 7HP redovisning Extern- 7HP redovisning Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering.
DE NYA AFFÄRSRELATIONERNA – FRÅN PRODUKT- TILL FUNKTIONSERBJUDANDEN Av Staffan Brege Daniel Kindström Per-Olof Brehmer Grupp 9 Pernilla Johansson Anna.
Dynamic Effectiveness Improved Industrial Distribution from Interaction Between Marketing and Logistics Strategies Författare: Mats Abrahamsson Staffan.
Företagsekonomiska institutionen
Mats Abrahamsson & Staffan Brege (2004)
Risk Management.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Logistikprogrammet 2013, termin 5 Transporter, samhälle, miljö.
Effektivt och Ansvarsfullt Strategiarbete
Produkt, pris, plats och påverkan
Ett modernt, internationellt universitet i Småland
Design, strategi, management
International Business & Economics Program 240 Credits
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
Inriktningar årskurs 4 - Företagsekonomi
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Civilekonomprogrammet 240 hp
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Programstruktur Civilekonomprogrammet HT 17
Civilekonomprogrammet 240 hp
International Business & Economics Program 240 Credits
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Workshop 6 Nov 2008 Stena Line Ombordchefer
Presentationens avskrift:

The Agile Supply Chain Artikelstudie Grupp 11 Julia Carlsson Karin Mattsson Louise Rönnberg Håkan Sandström 722A29 Industriell marknadsföring & Supply Chain Management

AGENDA The Agile Supply Chain o Martin Christopher o Bakgrund till artikelns uppkomst o Innehåll o Huvudbudskap Avslutande tankar o Reflektioner

The Agile Supply Chain

MARTIN CHRISTOPHER ●Cranfield University, Cranfield School of Management ●Emeritus Professor of Marketing & Logistics ●Guru och nytänkare inom logistik och SCM i över 30 år ●The Agile Supply Chain är Christophers fjärde mest citerade publikation ”Supply chains compete, not companies”

➔ Tid som konkurrensfaktor ➔ VUCA-marknad har blivit norm (Volatile, uncertain, complex & ambiguous) ➔ Logistik & SCM är en strategisk fråga, inte ett kostnadsminimeringsproblem BAKGRUND TILL ARTIKELN

Svensk översättning: Kvickhet, snabbhet Adjektiv: Agil istället för kvick AGILITY

AGILE SUPPLY CHAINS

AGILITY vs LEAN

PUSH: Fokus på produktivitet (Lean) Prognostisering på generisk nivå Stora volymer (kostnadseffektiv) Produktivitetsmaximering AGILITY vs LEAN PULL: Fokus på kunds efterfrågan (Agile) Enligt efterfrågan Postponement Effektivitetsmaximering Customer Order Decoupling Point (CODP) Strategic inventory

De-Coupling Point ★ De-Coupling Point ★ Postponement, vitalt element i en agil strategi. -Lager ska hållas på generisk nivå -Ökar flexibiliten -Prognostiseringen blir lättare

HYBRID STRATEGI  Kombination av lean och agil strategi  Passar då företag har produkter som både är stabila och förutsägbara i efterfrågan och produkter som instabila och oförutsägbara i efterfrågan.

För mer agila supply chains bör relationer till leverantörer: -Rationaliseras, begränsas till antal -Ha integrerade informationsflöden -Ha kontaktytor på flera organisatoriska nivåer Minska komplexiteten -Inom produktprofilering -Inom organisationsstrukturen AGILA SUPPLY CHAIN GENOM RELATIONER & MINSKNING AV KOMPLEXITET

HUVUDBUDSKAP För att kunna konkurrera på volatila marknader bör företag ställa om och anpassa sina supply chains att bli mer agila.

REFLEKTIONER

Modernt synsätt på den nya globaliserade världen Tjänar alla i kedjan på förstärkta relationer? ●Beroendeställning ●Svaga / starka länkar ●Transparent information Är minskad komplexitet alltid fördelaktigt? ●Viss komplexitet är positiv då det förebygger att konkurrenter kan kopiera företagets konkurrensfördelar (Grant) Christopher talar mot Porter (1996): Operational effectiveness is not strategy

TACK! Grupp 11

Christopher, Martin. (2000) The Agile Supply Chain - Competing in volatile markets. Industrial Marketing Management. s Cecilia Mayans. (2015) Supply Chain Management. Powerpoint, föreläsning. EADA Business School. Grant, R.M. (1991) The Resource-Based Theory of Competitive Advantage: Implications for Strategy Formulation. California Management Review; 33, (3), pp. 114–135 Porter, M. (1996), "What is Strategy?", Harvard Business Review REFERENSER