Tredje uppgiften - umgänget med pressen Vad ska man tänka på? Presentation av Cecilia Sjöholm, Informationschef, Medicinska fakulteten, Lunds universitet
Att tänka på i möte med media Massmedia är både en målgrupp, en intressent och en kanal för att nå andra målgrupper som t ex beslutsfattare, potentiella donatorer, studenter, medarbetare, patientgrupper etc Personlig kontakt: ”Off the record” existerar inte! Pressmeddelande Redaktionellt skrivet – ta hjälp av informatör Bakgrundsfakta Bildmaterial Presskonferenser Stora nyheter Tid och plats som passar journalister Journalistseminarier långsiktig kunskap och kontakt tillföra fakta i viss sakfråga
Ha rätt glasögon! AGERA DÄREFTER Planera i förväg Hög tillgänglighet Agera snabbt Agera kontinuerligt Inta en självkritisk attityd Begär betänketid och ta reda på fakta och stäm av med ansvarig Förbered svar: öppet – ärligt – kort Bestäm huvudbudskap och håll fast vid detta Läs igenom utkast till artikel för att kontrollera ev. sakfel Agera långsiktigt JOURNALISTENS FÖRUTSÄTTNINGAR –Snara dead lines –Allmänvetare som skriver för allmänhet: fokus på läsare och ej på intervjuobjektet –”Off the record” existerar inte –Olika syften och uppdrag –Konsekvensneutralitet –Du skriver inte artikeln – du bestämmer inte rubriken – du äger inte materialet och har ingen rätt att publicera det på webben