1 Ett program för mer aktivitet och ökad trivsel på rasterna TRIVSELPROGRAMMET
Trivselsleder AS © 2014 Skolor som deltog i undersökningen: Undersökning skickades ut till 170 trivselskolor som var aktiva hösten Besvarade av skolans TL-ansvarig* Antal svar: 129 Metod Undersökningen är nätbaserad genom questback. Frågor och svarsalternativ är utformat av Trivselprogrammet. *TL-ansvarig = skolans vuxne trivselledaransvarig. 2 Brukarundersökning 2014 (utdrag) :
Trivselsleder AS © 2014 Jag är nöjd med utbildningsdagarna/nätverksträffarna : 3 6= Instämmer helt 1= Instämmer inte alls
Trivselsleder AS © 2014 Jag är nöjd med hemsidan trivselledare.se i förhållande till: 4 6= Instämmer helt 1= Instämmer inte alls
Trivselsleder AS © ,3% menar att aktiviteten var högre till mycket högre på Trivselledarrasterna. 70,5% menar att konflikter mellan elever var lägre till mycket lägre. 66,7% menar att Trivselprogrammet bidrar till att reducera mobbningen på skolan. 81,4% menar att färre elever går ensamma på rasterna. 85,2% menar att Trivselprogrammet fungerar bra till mycket bra totalt sett på skolan. Exempel från brukarundersökningen:
Trivselsleder AS © ,5% menar att TLs uppföljning av nätverken fungerar bra till mycket bra. 93,2% menar att innehållet på nätverksträffarna är bra till mycket bra. 96,2% menar att Trivselprogrammets utbildningsdagar fungerar bra till mycket bra. 94,5% är nöjda med Trivselprogrammets hemsida och dokumentbank. Fler exempel från brukarundersökningen:
Trivselsleder AS © att många är i aktivitet på TL-rasten färre konflikter mellan elever att minska mobbningen på skolan att färre elever går ensamma på rasterna att elever har lättare att bygga goda vänskapsrelationer «Jag önskar att jag hade västen nu. Jag vill visa hela världen att jag är Trivselledare! » 6= Instämmer helt 1= Instämmer inte alls Trivselprogrammet bidrar till:
Trivselsleder AS © ”Gud vad TL lekarna är roliga, jag minns knappt vad vi lekte innan dom kom till skolan" ”Många elever tycker att TL är så roligt och givande! Bästa som hänt skolan har jag hört dom säga :)” ”Att se eleverna planera och utföra TL-lekar visar vilken engagemang det finns hos dom. Mindre IPad och mer rörlighet. Även de stora vågar leka igen.” ”Så roligt att se så många barn från olika åldrar och även nyanlända leka tillsammans.” ”Jag vill aldrig sluta vara trivselledare!” Guldkorn från trivselledaransvariga och elever :
9 Ett program för mer aktivitet och ökad trivsel på rasten. TRIVSELPROGRAMMET