PA 2.0 Nya system och arbetssätt inom personaladministrationen
Bakgrund Regeringens beslut Alla myndigheters löneadministration ska utföras av Statens servicecenter och anslutningarna ska ske under 2015–2019 Göteborgs universitet arbetar för att en anslutning ska göras under 2016 Avsiktförklaring i februari 2015 Statens servicecenter ska leverera tjänster inom löneadministration samt rese- och utläggsadministration Anslutningen sker genom en verksamhetsövergång – ett kontor öppnar i Göteborg Berörda medarbetare inom universitetets löne-, rese och utläggsadministration erbjuds anställning på det nya kontoret Överenskommelse i juli 2015 Anslutningen till Statens servicecenter planeras till den 1 juni 2016 Nya system och arbetssätt införs Avtalet för det nuvarande personaladministrativa systemet Palasso löper ut 2016 och ett nytt system, Primula, införs En anpassning av det nya systemet görs med Statens servicecenter, vilket sparar universitetet arbetsinsatser, tid och kostnader Det nuvarande rekryteringsverktyget E-rek avvecklas och ett nytt verktyg, ReachMee, införs för att effektivisera rekryteringsarbetet Systembytena innebär att ett antal verksamhetsprocesser och arbetssätt inom universitetets personaladministration behöver förändras – ansvar och roller kommer att förtydligas
JFMAMJJASONDJFMAMJJASONDJFMAM Tidplan Sammanfattning projekt Integration och datalager Gemensam organisationshantering i IT-system Reach Mee Verksamhet Verksamhetsövergång
Projektorganisation Projektorganisation inom Göteborgs universitet Styrgrupp Ordförande i styrgruppen Anna Lindholm, områdeschef, Området för administrativt stöd samt tf HR-chef, Personalenheten Staffan Gunnarsson, Systemansvarig, Personalenheten Sören Ehrnberg, IT-chef, IT-enheten Anette Gillek, sektionschef, IT-enheten Laura Ojanen Prytz, ekonomicontroller, Området för administrativt stöd Lena Rogström, prefekt, Institutionen för svenska språket Göran Liljedal, administrativ chef, Sahlgrenska akademin Projektcontroller Ylva Wridell, projektsamordnare, Projektkontoret Projektledare Karin Berglind, konsult, Sigma Projektresurser Johan Augustsson, verksamhetsarkitekt, Processkontoret Emma Aronsson, kommunikatör, Området för administrativt stöd
Delprojektledare från Göteborgs universitet Verksamhetsövergång: Tommy Christensen, personalspecialist, Personalenheten Integration och datalager: Ola Lundgren, konsult, IT-enheten Organisationshantering: Ola Lundgren, konsult, IT-enheten ReachMee: Roger Haglund, personalspecialist, Personalsenheten Verksamhet: Staffan Gunnarsson, sektionschef/systemansvarig, Personalenheten Projektorganisation med Statens servicecenter Styrgrupp Ordföranden i styrgruppen Charlotte Johansson Ahlström, Statens servicecenter Hans Tynelius, Statens servicecenter Anna Lindholm, områdeschef, Området för administrativt stöd samt tf HR-chef, Personalenheten Projektledare Statens servicecenter Charlotte Johansson Ahlström, Statens servicecenter Projektledare Göteborgs universitet Karin Berglind, konsult, Sigma
Så här får du information om projektet Webbsida i Medarbetarportalen med information om projektet och nyheter Nyheter i Medarbetarportalen Informationsbrev via e-post Universitetsdirektörens nyhetsbrev Rektors nyhetsbrev HR-nätverket Information
Har du frågor? om projektet i sin helhet Anna Lindholm, områdeschef, Området för administrativt stöd samt tf HR-chef, Personalenheten Staffan Gunnarsson, sektionschef/systemansvarig, Personalenheten Karin Berglind, projektledare/konsult om verksamhetsövergången Tommy Christensen, personalspecialist, Personalenheten om integration och datalager samt organisationshantering Ola Lundgren, konsult, IT-enheten om ReachMee Roger Haglund, personalspecialist, Personalenheten Kontakt