Medborgarundersökning 2015 1. 2 Vision och mål Genomförande Vision och mål Systematiskt kvalitetsarbete i Leksands kommun.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

Haparanda kommun Medborgarenkät Vår 2012
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Hemtjänst.
Medborgarundersökningen I SCB:s regi sedan kommuner 22 Stockholmskommuner (sedan 2010) personer år 76 frågor + 11 tilläggsfrågor.
Innehåll Bilder Innehåll Bild 2-3 SCB:s medborgarundersökningar
SCB:s medborgarundersökning våren 2009
Vilka är lokalpolitikerna i Västerbotten och hur nöjda är medborgarna?
SCB:s medborgarundersökning våren 2007
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Sveriges Kommun Det här är vår presentation om Sveriges kommun.
Finns det möjlighet att påverka mellan valen? SCB:s Medborgarundersökning – ett alternativ? Johan Wilén Enheten för demokratistatistik Statistiska centralbyrån.
SCB:s medborgarundersökning Resultat för Nacka kommun.
Principiell utgångspunkt
SCB:s medborgarundersökning våren 2009 Resultat för Södertörnskommunerna Jenny Hjort.
Varumärket Luleå kommun
Medborgarundersökning SCB:s undersökning 14 september-8 november 64 kommuner deltog Hittills har 230 kommuner gjort undersökningen (155 mer än en.
SCB:s medborgarundersökning Nackas resultat med jämförelser Genomförd 19 september – 8 november personer svarade (av 1500)
Tilläggsfrågor och jämförelser med andra Stockholmskommuner Medborgarundersökning 2012 Utförd av Statistiska centralbyrån.
Medborgarundersökning Tyresö Våren Medborgarundersökning  Tyresö och 35 andra kommuner  Sedan hösten 2005 har 130 kommuner deltagit i undersökningen.
Vilka är lokalpolitikerna i Halland och hur nöjda är medborgarna?
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Nacka kommuns attitydmätning bland kommuninvånarna 2003 Januari/februari 2003.
Medborgarundersökning 2011 Bilaga till tjänsteskrivelse KFKS 2011/ resultat Nacka kommuns tilläggsfrågor - jämförelser med de Stockholmskommuner.
Lidingö Stad Medborgarundersökning Genomförande - Fjärde medborgarundersökningen – tidigare 2007, 2009 och Totalt genomfördes telefonintervjuer.
Haparanda stad Invånarenkät 2015 Haparanda stad – Invånarenkät
SCB:s medborgarundersökning våren 2007 Specialrapport för Södertörnskommunerna Lars-Gunnar Strand SCB.
Medborgarundersökning 2015 Nacka kommun Tabeller och diagram Bilaga till tjänsteskrivelse KFKS 2016/ Här visas värden utan felmarginaler. Det bör.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Resultat av KKiK Kommunens Kvalitet i Korthet deltog 41 kommuner 2015 deltog ca 240 kommuner.
Välkommen till Ale. Antal invånare Utpendling Inpendling Skattesats Fakta.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Överraskande Älmhult – internationellt & nära Medborgarundersökning 2015.
SCB:s medborgarundersökning 2014 Trollhättan stads resultat.
Varumärket Luleå kommun Kommunikationskontoret Position Luleå kommun ska uppfattas som en nationell förebild inom respektive verksamhetsområde. Varumärkeslöfte.
Styrning i kommuner 4 mars 2010 Ek dr Elizabeth Neu Morén Företagsekonomiska institutionen Uppsala universitet.
Medborgarundersökningen 2009 Vad tycker Sölvesborgarna om Sölvesborg?
Överraskande Älmhult – internationellt & nära Medborgarundersökning 2015.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Stadsledningskontoret Skarpnäck stadsdel Medborgarundersökning, 2011 Stadsmiljö
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Destination Gotland
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Medborgarundersökning

2 Vision och mål Genomförande Vision och mål Systematiskt kvalitetsarbete i Leksands kommun

SCBs medborgarundersökning Attitydundersökning bland medborgare Nuvarande tillstånd och önskat Enkät 16 mars - 11 maj Urval personer Åldrarna 18 – procent svarade (677 st) 88 frågor 3 områden 260 kommuner Leksands deltagande: 2005, 2007, 2013, 2015 Intranätet: Regler och styrning/Resultat/Medborgarundersökning 3

Pekar ut områden som är viktiga för medborgarna! 4

Bedömningsgrupp Prioriteras Förbättras Bevaras 5

Tre områden 1.Kommunen som en plats att bo och leva på 2.Kommunens olika verksamheter 3.Inflytande på kommunala beslut och verksamheter 6

Resultat 7

Leksand som en plats att bo och leva på 8 PrioriteraBostäder Arbetsmöjligheter

Leksand som en plats att bo och leva på 9 FörbättraFritidsmöjligheter och kommersiellt utbud

Leksand som en plats att bo och leva på 10 BevaraTrygghet

Leksands kommuns verksamheter 11 Prioritera Gator och vägar, miljöarbete, grundskola, stöd för utsatta personer Äldreomsorgen

Leksands kommuns verksamheter 12 FörbättraFörskolan

Leksands kommuns verksamheter 13 Bevara Kultur, renhållning, sophämtning, gymnasieskolan, idrotts- och motionsanläggningar, räddningstjänsten, vatten och avlopp

Inflytande i kommunen 14 Påverkan och förtroende Prioritera Påverkan

Inflytande i kommunen 15 Bevara Information och kontakt

16 Leksand som en plats att bo och leva på - 61 Leksands kommuns verksamheter - 53 Inflytande i kommunen - 40 Resultat totalt…

Nuläge - enskilda frågor 1.Dricksvatten 8,6 2.Vattenförsörjning 8,6 3.Tillgång till parker, grönområden och natur 8,2 4.Att enkelt kunna transportera sig med bil 8,0 5.Biblioteksverksamhet 8,0 6.Avloppssystem 8,0 7.Möjligheter att kunna utöva sina fritidsintressen 7,8 8.Sophämtning 7,7 9.Återvinningscentral (tillgänglighet) 7,7 10.Räddningstjänst (brandkår) 7,5 17

Nuläge - enskilda frågor 1.Möjligheterna till att använda kollektivtrafiken för resor 3,7 2.Invånarnas möjlighet att påverka politiska beslut 4,3 3.Invånarnas möjlighet att påverka de kommunala verksamheterna 4,3 4.Nöjesutbudet 4,4 5.Hur kommunens politiker lyssnar till invånarnas synpunkter 4,6 6.Utbudet av olika typer av boendeformer 4,7 7.Nöjdhet med insyn och inflytande över kommunens beslut och verksamheter 4,7 8.Hur väl kommunen uppfyller förväntningarna på invånarnas möjlighet till insyn och inflytande 4,7 9.Hur nära idealet kommunen är gällande insyn och inflytande 4,7 10.Hur väl politiska beslut genomförs 4,9 18