Språktypologi F5: Prototyper & typologiska mönster.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Allmän grammatik Lektion 1
Advertisements

Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Språkvetenskaplig databehandling Maria Holmqvist
Spanska grammatik Av Hanna Valsjö.
Varför grammatik? Vad är ordklasser?
Svenska Grammatik.
Spanska grammatik Med Gustav och Lina.
Grammatik - Språket om språket - 9a Ersängsskolan vt 13.
Ryska räkneord har olika morfologiska egenskaper
Böja den bestämda/obestämda artikeln.
Los pronombres demonstrativos
Grammatik.
Dcg-notation 21.2 G 2.3 M (BBS 8). dagens föreläsning extra argument i dcg-notation prolog-anrop i dcg-notation avslutande kommentarer om dcg.
Substantiv grupper Människor bror, vän, polis, tyska
I spanska finns det tre ”sorters” verb.
Repetition satsdelar Vilka frågor ställs för att få fram p, s, dio, io? p= Vad händer? (bakar) s= Vem/vad + p? (Sara) dio= Vem/vad+p+s (en kaka) io= Till.
Det svenska kulturarvet: spår 1
How to learn a Second Language?
ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
SPARKVIPA.
Reflexiva verb + riktning och befintlighet
Eva Fjällström Doktorand i engelska med didaktisk inriktning Luleå tekniska universitet & Åbo Akademi KONCEPTUELLA SKILLNADER SPRÅK EMELLAN Eva Fjällström.
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Morfologi – hur ord böjs och bildas
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Witch way is the right way? Häxväg är den rätta vägen?
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
PLURAL I TYSKA.
 Alla ord hör till en ordklass.  Till vilken ordklass ett ord hör beror på: - vad ordet betyder - hur det böjs - hur det används.
A.Speaking B.1. Reading B.2. Listening C. Writing.
Ordklasser Svensk grammatik Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
GRAMMATIK - SATSLÄRA Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
ENGELSK GRAMMATIK ÅR 8. I NNEHÅLLSFÖRTECKNING – TABLE OF CONTENTS Substantiv (nouns) a/an Plural Genitiv (genitive) Adjektiv (adjective) Komparation (comparison)
Språktypologi F3: Markering, ekonomi & ikonicitet.
Grammatik.
Skriva meningar i huvudsats Alla meningar måste innehålla minst ett verb. Verbet kommer alltid på andra plats i en huvudsats. En mening kan ha flera verb!
ORDKLASSER Svensk grammatik Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Grammatik - Språket om språket -.
En stor bil. Ett stort träd. Flera stora bilar. Flera stora träd.
GRAMMATIK – SATSLÄRA 2 Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Adjektiv.
Något görs eller blir gjort Motsatsen till en aktiv mening…
ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET
Nationella provets delar:
Skriv stor bokstav och punkt i alla meningar. Kurs B: tala och skriva Skriv stor bokstav och punkt i alla meningar.
SUBSTANTIV Obestämd form (indefinite) Singular och plural (numerus)
Vecka 43 Tisdag den 24:e oktober 2017 Dagens namnsdag Eilert Evert  
Verb Texterna 1.2, 1.3.
Morfologi – hur ord böjs och bildas
Vecka 38 Onsdag den 20:e september 2017 Dagens namnsdag.
A. Speaking B.1. Reading B.2. Listening C. Writing.
Nationella provets delar:
Nationella provets delar:
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Basic Swedish 1 Lektion 4, den 15 februari Välkomna
Verbs in the progressive
Basic Swedish 1 Lektion 6, den 27 februari Välkomna
I SciFinder kan du söka referenser efter bl. a
Grammatisk terminologi I
Satsschema - Hur använder man det?.
Artiklar Bestämd artikel.
Possessiva pronomen.
Hur man böjer -ar, -er och -ir verb i presens Rosita Järsäter, Bålbro skola, Rimbo –
SOM.
Morfologi – hur ord böjs och bildas
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
Relativpronomen.
Presentationens avskrift:

Språktypologi F5: Prototyper & typologiska mönster

Interaktion mellan värden: typologiska prototyper Vanliga kategorier: -Substantiv: numerus, genus & kasus -Verb: tempus, aspekt, modus & personindexering/kongruens -Adjektiv/adverb: komparation

F5: Prototyper & typologiska mönster Interaktion mellan värden: typologiska prototyper -konceptuella kategorier organiserade i typologisk markeringsgrad och hierarkiska mönster uppträder inte isolerade -en specifik kombination av värden från olika konceptuella kategorier resulterar i en grammatisk form som är den prototypiska -den (mest) prototypiska medlemmen är: vanligtvis mer frekvent nollmarkerad eller har minimal markeringsgrad

F5: Prototyper & typologiska mönster Interaktion mellan värden: typologiska prototyper -Det mest typiska substantivet står i/förekommer i: nominativkasus, maskulint genus, singular, normal storlek (alltså inte in någon förminskande eller förstorande form). Ex. klassisk mongoliska: nominativ singular är den omarkerade formen aqa’äldre bror’ (sg. nom.) aqa-nar’äldre bröder’ (pl. nom.) aqa-yi’äldre bror’ (sg. ack.) aqa-nar-i’äldre bröder’ (pl. ack.)

F5: Prototyper & typologiska mönster Interaktion mellan värden: typologiska prototyper -Det mest typiska verbet står i/förekommer i: 3:e person singular, presens, realis, aktiv, positiv (alltså motsatsen till negativ) Ex. ngalakan (Australien): verb i presens, positiv, med subjekt i 3:e person singular, animat genus, är omarkerade rabo’han går’ yiri-rabo’vi (inkl.) går’ rabo-gon’han/hon gick’ Ex. nyangumarta (Australien): Partany-karrangu-Ø paji-rni-Ø -janinyi yukurru-lu child-PLUR-ABS bite-NF-3SG:NOM-3PL:ACC dog-ERG ‘The dog bit the children.’

F5: Prototyper & typologiska mönster Interaktion mellan värden: typologiska prototyper prototyp: fågel flygernäbb vingar fjädrar talgoxe pingvin geting Prototyper (Rosch 1975, 1978): -prototypen har ett kluster av egenskaper -andra mer perifera medlemmar saknar någon eller några av dessa egenskaper, men har ändå tillräckligt många

F5: Prototyper & typologiska mönster Typologiska prototyper: Analys: Transitivitet Table: Transitivity features according to Hopper & Thompson (1980:252) Transitivity featureHighLow PARTICIPANTS2 or more participants1 participant KINESISActionnon-action ASPECTTelicatelic PUNCTUALITYPunctualnon-punctual VOLITIONALITYVolitionalnon-volitional AFFIRMATIONaffirmativenegative MODERealisirrealis AGENCYA high in potencyA low in potency AFFECTEDNESS OF OO totally affectedO not affected INDIVIDUATION OF OO highly individuatedO non-individuated

F5: Prototyper & typologiska mönster Typologiska prototyper: Analys: Transitivitet Ex. ngarla: transitiv (erg-abs), intransitiv (abs(-dat)) & ’mid-transitive’ sats: Yukurru-lu paji-rnu ngarta. dog-ERG bite-PST.PFV man ‘The dog bit the man.’ Nyapiri wangka-rri-yan. Nyapiri speech-INCH-PRS ‘Nyapiri is talking.’ Ngaya pana-nga wangka-rri-yan 1SG.ABS3PL-DATspeech-INCH-PRS jilya-karrangu-rra. child-PL-DAT ‘I am speaking to the children.’ Nyayi nyintapa yangal-karri-yan. DEM (near) 2SG.LOC companion-INCH-PRS ‘This one wants to come with you.’

F5: Prototyper & typologiska mönster Typologiska prototyper: Analys: bestämdhet, referentialitet & animacitet Ex. awtuw, markering på objekt: tey tale yaw d-æl-i 3FS woman pig FA-bite-P ‘The woman bit the pig.’ tey tale-re yaw d-æl-i 3FS woman-ACC pig FA-bite-P ‘The pig bit the woman.’

F5: Prototyper & typologiska mönster Typologiska prototyper: Analys: bestämdhet, referentialitet & animacitet Ex. fore: markering på subjekt: yagaa wá aegúye pig man 3SG.hit.3SG ‘The man hits (or kills) the pig.’ yagaa-wama wá aegúye pig-ERG man 3SG.hit.3SG ‘The pig hits the man.’

F5: Prototyper & typologiska mönster Typologiska prototyper: Analys: bestämdhet, referentialitet & Animacitet Ex. spanska: Estoy buscando un empleado. be.1SG looking.for ART employee ’I am looking for an employee (anyone).’ Estoy buscando a un empleado. be.1SG looking.for DO ART employee ’I am looking for a (specific) employee.’

F5: Prototyper & typologiska mönster Typologiska prototyper: Analys: animacitet & markering av A Ex. plains cree: direct-inverse: Ki-tasam-i-n 2SG-feed-DIR-1SG ‘You feed me.’ Ki-tasam-iti-n 2SG-feed-INV-1SG ‘I feed you.’

F5: Prototyper & typologiska mönster Typologiska prototyper: Analys: ordklasser en absolut universalie är ’alla språk har substantiv och verb’, MEN det är inte klart hur man kan definiera dessa kategorier universellt den första relevanta typologiska analysen berörde den ev. universella statusen hos adjektiv –adjektiv uppvisar större tvärspråklig variation är kategorierna substantiv och verb –vissa språk har en stor, öppen kategori adjektiv (t.ex. svenska, engelska) –i andra språk är det en liten, sluten kategori

F5: Prototyper & typologiska mönster Typologiska prototyper: Analys: ordklasser Dixon (1977): typologisk studie av språk med liten, sluten kategori adjektiv (och jämförde med språk med stor, öppen kategori samt språk som helt saknar kategorin) dessa språk tenderar att ha en uppsättning adjektiv som refererar till en specifik uppsättning av koncept denna uppsättning inkluderar: dimension (storlek), ålder, färg/nyans och värdering/kvalitet (’bra’/’dålig’) Dixon formulerade en universalie: -om ett språk har en klass adjektiv, så inkluderar den ord som refererar till de grundläggande adjektiviska koncepten -om ett språk har en klass adjektiv som inkluderar icke grundläggande adjektivisk koncept, så inkluderar den ord som refererar till de grundläggande adjektiviska koncepten det tycks som om koncept som refereras till dimension (storlek), ålder, färg/nyans och värde/kvalitet (’bra’/’dålig’) är typologisk omarkerade i språk -fler belägg för detta (Croft, sid. 184): rotuman har en öppen adjektivklass men endast dessa har distinkta singular- och pluralformer, acooli har en sluten adjektivklass med c:a 40 ord - bara sju av dessa böjs i numerus

F5: Prototyper & typologiska mönster Typologiska prototyper: Analys: ordklasser Semantiska klasser räcker dock inte för att identifiera ordklasser: det krävs även ”propositional act functions” propositional act: referens, predikation, modifiering tvärspråkliga bevis för tre typologiska prototyper: –substantiv = –verb = –adjektiv =

F5: Prototyper & typologiska mönster Interaktion mellan värden: markedness reversal Table: Examples of ‘markedness reversal’ (Haspelmath 2008:6) less marked/unmarked(more) marked NumberPLURAL Welsh plu ‘feathers’SINGULAR plu-en ‘feather’ CaseOBJECT CASE Godoberi mak’i ‘child’ SUBJECT CASE mak’i-di (ergative) PersonSECOND P. IMPERATIVE Latin canta-Ø ‘sing!’ THIRD P. IMPERATIVE canta-to ‘let her sing’ GenderFEMALE English widow- ØMALE widow-er CausationCAUSATIVE German öffnenNONCAUSATIVE sich öffnen