No more drama - Continuous SAST Q1, 2015, Therése Janlén Ressel
Time to market
No drama releases = continuous delivery?
Vad tar ni med er härifrån?
“The old days” Fasen vad jobbigt detta är!!! Jag är osäker på om detta funkar i prod Nu har jag hållt på med denhär miljön i en vecka!
o Nästan allt gjordes manuellt o Integration gjordes väldigt sent o Test utfördes sent o Ingen kontroll över konfiguration o Stora releaser (batcher med features) o Releaserna hanterades bara av Operations Varför är det så svårt att releasa ofta? Problemet
Förändringens tider Kan vi minska ”Time to Market”? Vi behöver stöd från ledningen! Måste det svara så svårt??
o Konfiguration inte hanterad på ett bra sätt o Databaser är hanterade manuellt o All testning görs manuellt Vad spenderar vi tid på?
Att sänka vattennivån Scratch databas
Merge hell Nivån sjunker ännu mer
–Processen att releasa och deploya mjukvara måste gå att repetera om och om igen och vara pålitlig –Automatisera allt! –Om något är jobbigt eller svårt så gör det ofta –Versionshantera allting –Klart betyder att det är releasat –Bygg in kvalitet –Alla har ansvar för release processen –Kontinuerligt förbättring 8 principer för continuous delivery
Demo Plan Demo Retro Release Tests
1/h 1/dag
Ingen mer dramatik? Utvecklingsprocessen Deplyment pipeline Arkitektur
–Exprimenterat med release cykeln, release vid varje gång en feature är klar –Vill få bort nertiden vid release Framtiden?
Tack!
Therése Janlén Ressel Development Lead at Kambi Sports Solutions Illustratör: Jimmy Janlén