ACT Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
Advertisements

Instruktioner Alla övningar skall göras med god kroppshållning. Sänkta axlar, stolt bröst, sug in magen utan att hålla andan , fötterna i axelbredd. Andas.
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv?
Stress Vad är stress? Hur påverkas människor av stress?
Hälsa och Kondition.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Mindfulness – en hjälp på vägen
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
Hantera en kronisk sjukdom
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa Gruppledare 1 & Gruppledare 2
ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 7 – Att gå vidare
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Leker ditt barn?. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa barnet att vara.
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
VT -15 Idrott och hälsa Martin & Robert
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 4 – Livskompassen
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
Hälsa och Kondition.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
MAKTLEKAR.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Barn och stress.
Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare ACT Att leva livet fullt ut Träff 6 – Att fortsätta leva livet fullt ut Fredrik Livheim.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
Leker ditt barn? Foton: Colourbox. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 4 – Hur kan jag hantera mina hinder? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
Utfall Stå med fötterna tätt ihop och händerna på höfterna. Ha en stolt hållning i rygg och bröst, håll huvudet högt. Ta ett steg fram och böj det närmaste.
Gnäller din hund under träning och tävling?. Eva Bodfäldt.
Mina livsriktningar RELATIONER LivsriktningSteg jag vill ta ARBETE/UTBILDNING LivsriktningSteg jag vill ta FRITID LivsriktningSteg jag vill ta.
Bemöta personer som reagerar på trauma
Stresshantering och säljplanering
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Psykiskt funktionsnedsättning
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Träff 11 Välkomna!.
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Träff 7 Välkomna!.
Tips för bättre kommunikation
Att håll och utvecklas som ledare
Presentationens avskrift:

ACT Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare

2 Börja med att stå med fötterna ihop. Flytta ut vänster fot så att du står med axelbredd mellan fötterna. De fem djuren – En Qi Gong övning 1. Hjorten – luta dig framåt, spana mot bergen långt bort. 2. Björnen – fäll överkroppen, luta framåt, häng ner med huvudet. 3. Apan – händerna mellan benen, skopa upp, lyft nära kroppen, vid hjärtat, sträck ut händerna, ge en gåva, släpp ner. 4. Tranan – sträck armarna uppåt, stå på tå. 5. Örnen – böj armar, huvud och rygg bakåt, cirkel bakåt, runt tills framför kroppen i höjd med hjärtat, släpp ner armarna och stäng vingarna, ta dem till kroppen. Kliv tillbaka med vänster fot så att fötterna står ihop.

Förra veckans tanke ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas.” - Søren Kierkegaard ( ) 3

4 Träff 1 – Repetition ➻ Tänka eller uppleva ➻ Kim på livslinjen ➻ Bip Boink ➻ De fem djuren ➻ Livskompassen ➻ Gå på 90-årskalas OMVÄG

5 Träff 2 – Repetition ➻ De fem djuren ➻ Repetition av Träff 1 ➻ Genomgång av Öva mellan träffarna ➻ Livskompassen Paus ➻ Ljudbollen ➻ Balans och livsutrymme ➻ Ta steg mot det jag tycker är viktigt

6 1. Medveten närvaroPoäng ? Prova på att lyssna på skivan + vara närvarande i en vardaglig aktivitet. Max 4 poäng (2 p/v) + max 4 poäng (2 p/v) = 8 poäng 2. LivskompassenPoäng ? Fortsätta att fylla i min livskompass. Max 4 poäng (2 p/v) 3. Ta hand om min kroppPoäng ? På det sätt jag har valt att ta hand om min kropp. Max 4 poäng (Vid 4 tillfällen tagit hand om min kropp på det sätt jag har valt) Varje hem får själva bestämma om arbetet mellan träffarna ska ges poäng och belöningar. Hur mycket har du övat mellan träffarna?

7:1 NamnCD (max 4 p) Vardags- närvaro (max 4 p) Livskom- pass (max 4 p) Ta hand om min kropp (max 4 p) Vem var jag när jag övade? Presterande Petra/Peter Undvikande Ulrika/Ulrik Närvarande Nina/Nino Totalt Delt. 1 Övat mellan träffarna

7:2 NamnCD (max 4 p) Vardags- närvaro (max 4 p) Livskom- pass (max 4 p) Ta hand om min kropp (max 4 p) Vem var jag när jag övade? Presterande Petra/Peter Undvikande Ulrika/Ulrik Närvarande Nina/Nino Totalt Håkan4234Både P.P. och N.N.13 Fredrik3142N.N.10 Övat mellan träffarna

8 Träff 3 – Vad hindrar mig? Vilken passagerare säger vad du ska göra nu?

9 Träff 3 – Översikt ➻ De fem djuren ➻ Repetition av Träff 1 och 2 ➻ Genomgång av Öva mellan träffarna ➻ Vad hindrar mig? ➻ Tumme upp eller Tumme ner Paus ➻ Kedjeklapp ➻ Bussen – vilka passagerare säger vad? ➻ Planering av att öva mellan träffarna

Jag är höjdrädd! ”Att våga är att förlora fotfästet en stund. Att inte våga är att förlora sig själv.” - Søren Kierkegaard ( ) 10

Veckans tanke ”Även den som inte vågar leva dör någon gång.” - Thomas DiLeva 11

12 Vad hindrar mig?

13 Vad hindrar mig? Ofta hindrar vi oss själva att göra saker vi verkligen vill för att: ➻ Vi tänker att vi inte kan ➻ Vi vill undvika att bli sårade eller ”göra bort oss” ➻ Vi försöker undvika jobbiga känslor

15www.livskompass.se Livsriktning & konkreta steg Hinder Arbete/skola Relationer Fritid Hälsa Vad hindrar mig från att leva det liv jag vill? 14

16www.livskompass.se Livsriktning & konkreta steg Hinder Arbete/skola Lära mig nya saker. Vara delaktig.  Vara närvarande på lektionerna. Jobbigt att koncentrera mig. Relationer Vara en god vän, vara närvarande med andra.  Ringa en kompis som jag tappat kontakten med. Tankar om att det är pinsamt och att hen inte längre vill vara min kompis. Egen tid Ha tid för mig själv.  Vara på mitt rum och läsa en bok. Att jag inte har tid. Har ingen bok jag vill läsa. Hälsa Träna.  Gå på den schemalagda träningen. Känner mig tvingad. Känns jobbigt. 15

16 Våra nio grundkänslor ”Bra”/”positiv” känsla eller ”dålig”/”negativ” känsla? 1. Förälskelse 2. Glädje 3. Nyfikenhet 4. Ilska 5. Rädsla 6. Sorg 7. Skuld 8. Chock 9. Äckel

17 1. Förälskelse 2. Glädje 3. Nyfikenhet 4. Ilska 5. Rädsla 6. Sorg 7. Skuld 8. Chock 9. Äckel

Lycka = frånvaro av smärta (den medicinska modellen) 18

Mitt liv är riktigt tungt … (ibland) 19 ”Härligt” ”Grymt jobbigt” Sedan jämför vi vår egen ”insida” med andras ”utsida” …

10 20

21 Om livet ”Det finns lika mycket liv i ett ögonblick av sorg som i ett ögonblick av glädje.” Steven C. Hayes

22 Vad är att bli arg/stressad/få ångest? Människa (Jag) Ilska/Stress /Ångest Miljö (Omgivning) Kroppen går igång Ilska/Stress/Ångest: ”Jag blir så förbannad!” eller ”Jag hinner inte med!” eller ”Jag mår så dåligt, står inte ut!”

23 Vad är att inte bli arg/stressad/få ångest? Inte ilska/stress/ångest: ”Det här klarar jag av. Jag upplever att jag klarar av de krav som omgivningen ställer på mig.” ”Jag kan hantera det här även om jag blir arg.” ”Just nu mår jag dåligt, men det är okej, det får vara så just nu.” Människa (Jag) Miljö (Omgivning) Cool Cool

Om stress (2.5 minuter) X

Om stress (5 minuter) X

24 Ilske/Stress/Ångest- reaktionen Blodsockret stiger Man tänker dåligt Endorfiner insöndras - smärta minskar Hjärtat slår snabbare Blodet flyttas till större muskelgrupper Ökad svettning Blod- kärlen drar ihop sig Luftvägarna vidgas Man andas snabbare ➻ ”Slåss-eller-fly-reaktionen” (fight or flight) ➻ Handlar om effektiv omfördelning av resurser ➻ Fyller en funktion för överlevnad

25 Var sitter din ilska/stress/ångest?

26 Ilskeutbrott Innan ett utbrott Under ett utbrott Efter ett utbrott

Paus 27

28 Kedjeklapp ➻ Vi sitter i en ring. ➻ Lägg händerna i en ”kedja” ➻ Klappen går runt. Vänd med dubbelklapp. ➻ Missar man eller väntar för länge åker man ut. ➻ Vi börjar med en testomgång. ➻ Vad fick du för tankar under övningen?

29 Hur kan man hantera hinder?

30 Livet är som en buss med läskiga passagerare …

Relationer 31 Olika sätt att hantera hinder: 1.Kompromissa med tankarna 2.Övertala tankarna 3.Acceptera tankarna 4.Acceptera tankarna och handla

Jag har FULL kontroll över vad jag gör - Det vill säga vilka steg jag tar med mina fötter. 32 Vad har jag kontroll över? Jag har INTE full kontroll över vad livet ger mig - Men jag kan öka chanserna att få vad jag vill ha beroende på vilka steg jag tar med mina fötter. Sorg!Ångest! Ilska! Tanke: Aldrig igen! Det viktiga livet Känslor & tankar: Händelse: Får ett nej Steg med mina fötter: 17 år, frågar om dejt

33 Det verkar som att dina jobbiga tankar står i vägen och hindrar dig att gå i den riktning som du tycker är viktig

34 Men egentligen så hänger de här jobbiga tankarna bara med på färden. De dyker upp, säger ”Sväng höger!”, men du kan fortfarande välja att svänga vänster.

hemska minnen SJÄLV TVIVEL ORO osäkerhet VÄRDERAD RIKTNING 35 Ta dina jobbiga tankar och känslor i ett stadigt grepp och ta steg i riktning mot det du tycker är viktigt

Vilka steg i min livsriktning kan jag ta idag? ➻ Ta steg för att det är viktigt för mig. ➻ Vad kan jag göra redan idag? ➻ Är det ett lagom stort steg, inte för enkelt och inte för svårt? ➻ Gör jag det för min egen skull? ➻ Använd Livsriktning-Handlingar-Hinder. ➻ Planera steg att ta under veckan som kommer. 36

40www.livskompass.se LivsriktningHandlingarHinderAcceptera eller förändra? Arbete/skola Relationer Egen tid Fritid Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig?

41www.livskompass.se LivsriktningHandlingarHinderAcceptera eller förändra? Arbete/skola Lära mig nya saker. Vara delaktig. Göra läxan i 30 minuter. Jobbigt att koncentrera mig. Acceptera att det kommer vara jobbigt. Jag gör det för att det är viktigt för mig. Relationer Vara en god vän, vara närvarande med andra. Ringa en kompis som jag har tappat kontakten med. Tankar om att det är pinsamt och att hen inte längre vill vara min kompis. Acceptera att tankarna finns där och ringa i alla fall. Egen tid Ha tid för mig själv. Vara på mitt rum och läsa en bok. Att jag inte har tid. Har ingen bok jag vill läsa. Kan förändra, kolla upp en intressant bok. Boka in tid för mig själv. Fritid Träna. Gå på den schemalagda träningen. Känner mig tvingad. Känns jobbigt. Acceptera att det känns jobbigt och som tvång. Välja att gå för min egen skull. Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig?

39 Vad har vi undersökt idag? Summering

40 Att arbeta med till nästa träff – Öva på att leva livet fullt ut 1. a) Fortsätt lyssna på skivan med medveten närvaro. b) Öva vardagsnärvaro. 2. Ta steg i min livsriktning. 3. Fortsätt arbeta med Livskompassen. 4. Ta hand om min kropp. ~ Vem är jag när jag övar mellan träffarna? ~ - Undvikande Ulrika/Ulrik - Presterande Petra/Peter - Närvarande Nina/Nico

44www.livskompass.se Dag?Ungefär när?Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis 1a. CD Medveten närvaro

45www.livskompass.se 1b. Medveten närvaro, vardagssyssla Förslag: När jag duschar När jag knyter skorna När jag cyklar till/från matsalen När jag borstar tänderna Vilken vardagssyssla? När jag motionerar När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag lägger mig

46www.livskompass.se 2. Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig? LivsriktningHandlingarHinderAcceptera eller förändra?

47www.livskompass.se Vad?Ungefär när?Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis 2. Ta steg i min livsriktning

3. Min Livskompass - Fortsätt fylla i livsriktningar - Livsutrymme och balans Här ska jag lägga Livskompasserna eller ”Bull’s-Eye” så att jag kommer ihåg att fylla i två gånger/vecka.

49www.livskompass.se Vad?Ungefär när?Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis 4. Ta hand om min kropp

Veckans tanke ”Även den som inte vågar leva dör någon gång.” - Thomas DiLeva 47

Lycka till!!! 58 Lycka till!!!

Planering av att öva mellan träffarna 49

Livskompassen

RELATIONER Nära Relationer Familjerelationer Vänner/socialt liv Livskompassen Fritidsaktiviteter Egen tid, andlighet Samhällsengagemang ARBETE/UTBILDNING Arbete Utbildning HÄLSA Mat Sömn Träning

Bull’s-Eye Hur har ditt liv sett ut på sistone? Arbete/ Utbildning HälsaRelationer Fritid