Öppna jämförelser – Grundskola 2016 Tema Nyanlända elever
Sammanvägt kunskapsresultat Totalt, kommunala och fristående skolor
Sammanvägt resultat fördelat på län
Det nationella resultatet når både högsta och lägsta nivå
Invandringens betydelse för behörigheten Uppemot 85 procent av den försämrade gymnasiebehörigheten sedan läsåret 2005/06 kan enligt Skolverket förklaras av en ökande andel elever som invandrat efter ordinarie skolstart Skolverket (2016). Invandringens betydelse för skolresultaten. Aktuella analyser.
Elevenkät ”Varierande arbetssätt som gör att man blir motiverad” ”Vi har utvärderingar i slutet av varje arbetsområde där vi får vara med och tycka till hur man ska arbeta med nästa arbetsområde” ”Lärarna hjälper en framåt och man blir ’pushad’ vilket gör att man vill lära sig mer”. Röster från eleverna i Nybro
Nyanlända elever asylsökande barn, 0-17 år, Skillnad mellan kommuner och skolor -Skillnad i ålder Nyanlända en heterogen grupp Karta: Hur asylsökande i flyktingmottagandet är fördelade över landet 2015
Nyanlända elever – SKL tycker Jämnare fördelning mellan kommuner och skolor Full ersättning och smidigare system Fjärrundervisning Flexibla lösningar för skolgång Kompetensutveckling på distans Snabbspår för lärare och förskollärare
Öppna jämförelser - Grundskola Rapport och tabellbilagor med resultat för samtliga kommuner hittar du på Nästa Öppna jämförelser för grundskolan kommer preliminärt i november/december 2016.