Uppföljning av Vision 2020. Målområden Unika upplevelser – året runt! Utförare: Skistar – Holiday Club Ansvar för miljön Utförare: Åre kommun Ett gränslöst.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Malmös befolkning invånare (31 dec 2011)
Advertisements

Malmös befolkning invånare (2011)
Jämtlands län invånare km2 2,6 invånare per km2
Framgångsfaktorer.
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Friday, August 26, 2005 “Att skapa reseanledningar som utvecklar destinationer och ger bestående arbetstillfällen” Holiday Club & Åre som exempel Mats.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 21 augusti 2013 Välkommen!
Umeå universitet Umeå universitet satsar på kreativa miljöer för studier och arbete. Här finns attraktiva utbildningar, världsledande forskning och utmärkta.
Långsiktigt hållbart samhälle Miljöstrateg Margareta Örn-Liljedahl.
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
Kollektivtrafikbarometern 2013
Anropsstyrd trafik-Norrbotten
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
ESS MAX IV i regionen - TITA Syftet är att stärka Tillväxten, Innovationsstrukturen, Tillgängligheten och Attraktiviteten i regionen som ett led i etableringen.
KICK OFF för en ny samverkans- och innovationsarena för miljöteknikföretag!
Välkommen till Kristianstad © Kristianstads kommun, Svelo.
LIDKÖPINGSAMBASSADÖRER Presentation på Kökar, Åland Hasse Karlsson Lidköpingsambassadör.
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Sveriges lantbruksuniversitet Avdelningen för juridik, ekonomi och personal Grants Office SLU:s mål SLU skall ha en stark internationell dimension, bl.a.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
invånare (2011) Ung befolkning - 48% är under 35 år högskolestudenter, varav på Malmö högskola 175 länder representerade Cirka 150.
Näringsdepartementet
P-O Rehnquist1 Göteborgs universitet i BP 2009 Fortsatt utbyggnad av läkarutbildningen, + 13 platser Utbyggd tandläkarutbildning, + 15 platser Generell.
Kollektivtrafikbarometern 2014
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Ett axplock från Kommunerna i Stockholms- regionen – En lägesbeskrivning år 2014 Ett stöd för problem- formuleringar och prioriteringar kopplat till KSLs.
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
ÅRE HÄSTSPORTARENA hästar under 1970-talet och idag ca hästar (fler än det finns kor och älgar) i Sverige, näst hästtätaste landet i Europa.
E-post tfn (vxl)
Kommunikationsstrategi Vår syn på uppdraget Göteborgs universitet, 19 april 2012 Solberg.
Business Region Göteborg. Sveriges BNP-utveckling i procent t o m andra kvartalet Förändring jämfört med motsvarande kvartal året innan Källa:
Kraftsamling/nätverk – regionalt och nationellt Konkreta förslag och behovsanalyser Internationella jämförelser Innovation för tillväxt
Malmös befolkning Foto: Leif Johansson Xray invånare (31 dec 2014) Sveriges tredje största stad Ung befolkning, 49% är under 35 år högskolestudenter,
LINKÖPING Där idéer blir verklighet. Kort om Linköping invånare - landets femte största stad Låg snittålder – 39 år 34 procent har högskoleutbildning.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Ett öppet och levande Motala ResultatmålStatusNyckeltal 01 Företagsmiljö i toppklass + 69 arbetsställen 02 Meningsfull sysselsättning Ökad sysselsättning.
© Landja Marknadsanalys ABSäkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2013 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
Timrå – en stark kommun i en växande region. Varför en vision? En vision är en positivt laddad uppfattning om en önskad framtid. Att enas om en gemensam.
Kristinehamn 2030 – den vänliga och nyskapande skärgårdskommunen.
Konjunkturen i Södermanlands län Konjunkturläget kv Mars 2016.
Rikshem Malin Söderman Regionchef Norr. Historia och utveckling Juli AP-fonden köper Dombron. Säljare Vasakronan September 2011 Byter namn till.
Skogen i Skolan Läget idag och utmaningar - Lågt intresse för teknik/naturvetenskap inkl. skog -Dagens urbanisering inkl. antalet nyanlända ger mindre.
Gästnätter Åre – helår hotell, stugby, förmedlat boende. (
Attraktiv Hemtjänst Webbaserad Introduktionsutbildning
HELTIDSPLAN Göteborg Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Nacka Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Västerås Kommunal + SKL.
Välkommen till skärgården
HELTIDSPLAN Jönköping
HELTIDSPLAN Stockholm
HELTIDSPLAN Kalmar Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Umeå Kommunal + SKL.
Vision Svenskt Monteringsforum vidareutvecklar Sveriges konkurrenskraft med hjälp av: industriella nätverk forsknings och utvecklingsinsatser samverkan.
HELTIDSPLAN Örebro Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Malmö Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Helsingborg
HELTIDSPLAN Gotland Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Luleå Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Uppsala Kommunal + SKL.
Skövde! välkommen till.
HELTIDSPLAN Lund Kommunal + SKL.
Välkomna! Klicka på fotografiet för att starta filmen!
Trygg i Åre – Arbetsgivare mot droger
HELTIDSPLAN Båstad Kommunal + SKL.
HELTIDSPLAN Borås Kommunal + SKL.
Ekonomisk hållbarhet och ett växande näringsliv !
Där idéer blir verklighet
Prata till visionen Om SIGMAs version.
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

Uppföljning av Vision 2020

Målområden Unika upplevelser – året runt! Utförare: Skistar – Holiday Club Ansvar för miljön Utförare: Åre kommun Ett gränslöst välkomnande Åre Utförare: Åre Destination AB Attraktiv livsmiljö Utförare: Åre kommun, Åre Destination AB, Peak Innovation

Unika upplevelser – året runt! Mål Utförare: Skistar – Holiday Club-Åre destination AB 2020 Sammanbyggnad av skidsystemet Duved–Björnen skiddagar baddagar i Upplevelsebadet cykeldagar övriga liftdagar barmark 2014 Ej uppnått skiddagar (64%) dagar (66%) cykeldagar (51%) liftdagar barmark (60%)

Ett gränslöst välkomnande Åre Mål Utförare:Åre Destination AB % mycket nöjda gäster Andelen nöjd/mycket nöjd 95% 100% ökning av antalet utländska gästnätter 25% ökning av antalet svenska gästnätter 50% ökning av antalet gästnätter barmark 5 årligen återkommande inter­ nationella event % mycket nöjda gäster 96 % nöjd/mycket nöjda gäster 49 % ökning av antalet utländska gästnätter 6 % ökning av antalet svenska gästnätter 38% ökning av antalet gästnätter barmark 5 årligen återkommande internationella event

Ansvar för miljön Mål Utförare:Åre kommun % använder miljömärkt el varav 30 % skall vara vindkraftsel 100 % av företagen skall jobba för minskad energiförbrukning 100 % av nyregistrerade företagsbilar skall vara miljöbilar varav 50% skall vara El-/hybridbilarbilar redan % av vintergästerna skall åka tåg 50% av medarbetarna skall kunna arbetspendla kollektivt 25% skall nyttja denna möjlighet % använder miljömärkt el varav 8 % är vindkraftsel 78 % av företagen jobbar för minskad energiförbrukning 8 % av nyregistrerade företagsbilar är miljöbilar varav 2 % är el/hybridbilar 35 % av vintergästerna åker tåg 33 % av medarbetarna kan arbetspendla kollektivt

Attraktiv livsmiljö Mål Utförare: Åre kommun, Åre destination AB, Peak Innovation universitetsstudenter i Åre 1000 fler jobb 900 fler företag 1220 fler invånare 890 fler bostäder 95% skall rekommendera andra att bli Årebor 2014 Utvecklar Åre akademi till Åre universitet (ej uppnått) 100 universitetsstudenter i Åre (10%) 520 fler jobb (52%) 740 fler företag (82%) 955 fler invånare (78%) 310 nya bostäder (34%) 67% rekommenderar andra att bosätta sig i Åre kommun

TillväxtmåttStartårVärde startår Mål i Vision 2020 Uppnått 2014 Målupp- fyllelse Förändring Skiddagar %+ 23% Baddagar i Äventyrsbad % Cykeldagar % Liftdagar (ej cykel) %+ 87% Internationella gästnätter %+ 49% Svenska gästnätter %+ 6 % Gästnätter barmark %+ 38 %