Elektronisk affärskommunikation – del 2 Logistikprogrammet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Advertisements

E-handel i Kungsbacka kommun Vår modell och syn på elektronisk handel
Följ med oss på resan in i Det nya arbetslivet
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Maximo Användarmöte hösten 2005 Från behov till betalning
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Projektet Effektivare varuförsörjning etapp
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Elektronisk handel,e-order och e-fakturor Kerstin Wiss Holmdahl.
Hur länge har vi haft vi regler?
Elektronisk handel – Effektiva inköp
Elektroniska Affärer – del 1
Miljarder möjligheter på en plats!
Försök med hemleverans. Ansvar för det som säljs. Ansvar för att motverka alkoholens negativa effekter. Ansvar för en bra service. Systembolagets roll:
Peo Werne ICA AB Ett projekt inom ICA som syftar till att samla småskaliga, lokala producenter till en marknadsplats.
EAffärer Inköp – del 2 Logistikprogrammet.
Struktur för självförbättrande system
Ett arbete med att etablera
Affärsintegration och Asset Management
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
Schenker Air & Ocean E-lösningar för sjö- och flygtransporter
Workshop för GIS samordnare
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Presentation av BEAst verksamhet och projekt Peter Fredholm, vd på BEAst.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Inköpsrutiner.
”Vägen mot e-samhället”
Kompetenshöjning Öka verksamhetsnyttan av gjorda IT-investeringar Kompetenshöjning.
Utveckling och trender inom det Personal- Löneadministrativa området
EAffärer Inköp – del 3 Logistikprogrammet.
Sammanfattning av utgångspunkter och frågeställningar koppade till aktuella uppsatser.
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
Möte inför upphandling,
Samordnad varudistribution
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, dåliga FFU, ÖP……. Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
Logistik vid husbyggnad
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Projektet ”Effektivare varuförsörjning” och standarden BEAst Supply
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Inköpsprocessen Behovs- och totalkostnads-analys
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Redo för en ny dag. Tänk om det fanns affärssystem som var lika enkla att använda som Office?!
Statskontoret  Statlig inköpssamordning  Christer Magnusson  Box 2280  Stockholm  Tel. 08 – 
DB SCHENKERparcel Enkla, snabba och säkra paketleveranser
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Copyright Peter Fredholm eAffärer logistik– del 2 Logistikprogrammet.
Kurs BEAst Supply Effektivare varuförsörjning Peter Fredholm, vd på BEAst, November 2015.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Copyright Peter Fredholm Elektroniska Affärer – del 1 Logistikprogrammet.
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Miljöeffektiva transporter i byggsektorn, Regionala miljödagen
Vilmale FINFO-dagen 2016.
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Q3 Q3 en ideell förening, grundat 2005
Logistikprogrammet 2013, termin 5 Transporter, samhälle, miljö.
Konsten att göra bra inköp
Malin Forssell, Karolina Henningsson
EAK
Produktion, handel och transport
(Enterprise Resource Planning)
Uppdrag Ta fram länsgemensam rutin för avvikelsehantering
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Om standarden BEAst Supply Rental Laddas fritt ned på BEAst.se
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Elektronisk affärskommunikation – del 2 Logistikprogrammet

Aktuella begrepp som även berör logistiken  e-handel  B2B  Integration  Visibilitet  Transparens  Molntjänster  Digital transformering; jobba digitalt – papperslöst– baserat på nya affärsmodeller, smartare processer och mha big data  Appar

e-Affärer inom inköp

Strategiska inköp  Samarbete runt utveckling och kvalitet  Delad information  Hela kedjan av betydelse Indirekt material och tjänster  Hitta bästa pris  Förenklade inköpsrutiner  Intern samordning  Lätt att byta leverantör Olika inköp - olika lösningar

Användningsområden för inköp  Upphandlingsprocessen (pre award) – komma fram till avtal o Hitta och utvärdera nya leverantörer o Stöd för processen från annonsering och förfrågan fram till avtal o Finns tjänster för e-upphandling samt marknadsplatser  Inköpsprocessen (post award) o löpande hantering, order to payment (OTP) o Löpande inköp via e-handel o EDI eller annan metod för B2B-handel

Tillämpningar på nätet för att dela och utbyta information Webb- tillämpning Affärskommunikation Säljare Köpare  Portaler  Publika – privata  Breda – specialiserade  Företagslösningar  Webbshoppar  Intranät, Extranät  Marknadsplatser  Vertikala eller ”öppna”  Köpar- eller säljardrivna  Geografiska  Molntjänster  Inköp, ekonomi, logistik, m.m. Portal Molntjänst

Effekter med portaler  Tvingas arbeta i många kundportaler  Jobbar i två system  dubbelarbete  Kan bli bra i vissa fall, t.ex. mellan stora kunder och små leverantörer. Gäller att få acceptans!  Undersök möjlighet till integration  Effektivare när det är många kunder och många leverantörer i portalen

Kataloghantering, exempel

Marknadsplats; gemensamt system med många köpare och många leverantörer  Handel många till många  Upphandlings- processen, RFI, RFP, etc  Auktioner/omvända auktioner  Leverantörsregister  Stort på kontinenten, marginellt i Sverige

B2B-Marknadsplatser + Många köpare/säljare på samma ställe + Stöd för flera processer - För många marknadsplatser - Svårt förändra beteenden - Kostnader - Inte slagit igenom ordentligt i Sverige

Nätauktioner Anbudsförfrågan Bud Order

Nätauktioner B2B  Reverse auctions eller OLQ, Online Quoting Business Process  Ett webbaserat verktyg för realtidsupphandling med leverantörsbasen  Många och geografiskt spridda leverantörer kan delta i anbudsprocessen samtidigt  Ickekritiska varor/tjänster  Passar både små och stora volymer

Principer omvänd auktion  Köparen skapar auktion  Auktionstid, förlängning  Välja auktionstyp  Utgångsbud (anbud, statistik etc)  Bjuda in leverantörer  Dölja bud?  Budsteg, valuta, enhet etc

Grunder i logistik och e-Affärer

Lite övergripande  Globalisering, kostnadspress och miljöhänsyn driver på utvecklingen  Lagerkostnader ökar igen hos många  Outsourcing fortfarande högst aktuellt, men viktigare kunna visa på nytta  Informationslogistik, integration av tjänster  Mycket stora skillnader i branschen  Svenska transportföretag långt framme inom IT- logistik, men talar inte om det för kunderna  Många branscher fortfarande logistik-omogna

SCM Logistik MA Logistik e-Logistik Supply Chain Management Virtual Chain Management Strategic Chain Management e-Collaboration Alla dessa begrepp...

Milstolpar Logistik & IT  Första standarden för e-fraktdokument (SWECOM); 1979  Fösta T/A-systemen (BOL och Pilot); 1982  Internationell EDI-standard för transport; 1991  Spåra på Internet; 1996  Pharos med standardsystem och stöd för små kunder; 1997  STE (transportetikett); 1998 och STILL 2009  Mobilkommunikation; Mobitex, GSM, GPRS, 3G, 4G…..

Logistikrelation Kommersiell relation 18 Speditör Leveransmottagare Leverans Sändning Godsavsändare Godsmottagare Transportinstruktion VaruleverantörKundOrder Logistiksäljare Logistikköpare Transportföretag Transport management, relationer och begrepp Kollin TPL Logistikcenter

Drivkrafter vid transporter Transportköpare  Senare hämtning  Slippa avgifter  Rationellare process, tidsbesparing  Uppföljning, avvikelser, underlag för statistik och leta flaskhalsar  Snabbare kundfaktura  Mindre sökande efter ”saknat” kolli Transportföretaget  Kan planera  Snabbare och säkrare flöde, sparar arbetstid och ledtid  Färre fel ger färre felleveranser och strul

Transportmeddelanden - Pharos Avvikelserapport Statusfråga Statusrapport Leveransbesked Avvikelserapport Statusfråga Statusrapport Ankomstavisering Bokning Bokningsbekräftelse Transportinstruktion Debiteringsbesked Faktura Debiteringsbesked Faktura Gods- avsän- dare Trans- portör Gods- mot- tagare Bokning Bokningsbekräftelse Transportinstruktion Före Under Efter Gods- avsän- dare Trans- portör Gods- mot- tagare

Aktuella trender och frågeställningar  Komplexare logistikupplägg och transportkedja, t.ex. fler aktörer  Nya krav från kunder och främst mottagare  Ökad intermodalitet  Ökade krav på miljö inkl rapportering av miljödata  Ökade krav på trafiksäkerhet, t.ex. farligt gods  Snabb utveckling i ökade möjligheter att inkludera fordon och gods i informationsflödet

Aktörer, ansvar och flöden

Samordnade transporter, exempel från Nacka kommun Varumottagare Leverantörer Distributions- center Kan lika gärna vara andra områden, t.ex. bygglogistikcenter (BLC

Effekter Nacka kommun  Minst 75% minskade utsläpp  Högre trafiksäkerhet  Lägre kostnader  Enklare godsmottagning  Leverans en gång per vecka, inte varje dag  Svårt för leverantörerna att ställa om (i alla fall mentalt)