Information från Kammarkollegiet om anskaffning av e-legitimering genom avrop från ramavtalsområdet Informationsförsörjning Version 2016-05-30.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

Avtalsdatabasen kommer att byta utseende
Agenda förmiddag Presentation av närvarande samt våra roller
Skrivare kopiatorer och tjänster 09
Hur länge har vi haft vi regler?
vid Offentlig Upphandling
eKörkort Genomförandegrupper 22 maj 2007
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Dokument- och ärendehantering
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Välkomna till en dag om eArkiv
Managementkonsulttjänster
Uppstartsmöte Testbädd eID 2.0
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
Lanseringsmöte för Agresso-tjänster
Upphandling Hur gör vi ?
Försäkring av tjänstepension Avropsstöd- Version 1.0 Kontaktperson; Stellan Kolbäck Säkra Södra Berget AB.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Skrivare kopiatorer och tjänster 09
Banktjänster Avropsstöd Version 1.5
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
Avropsprocessen, del 2 Jan Lundh, Enheten för IT-upphandling.
EIDAS Electronic Identification and Signature (Electronic TrustServices) Manne Andersson, eHälsomyndigheten Martin Völcker, Ekonomistyrningsverket.
Leverantörsdialog om dokument- och ärendehanteringsystem
Fredrik Rask Verksamheten för Rakel och Ledningssystem
Avropsstöd Trygghetslarm och larmmottagning 2012.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Informationsstöd om e-legitimering och e-underskrifter För myndigheter, kommuner och landsting som behöver nya avtal om e-legitimering och e-underskrifter.
Valfrihetssystemet eID 2016 Övergångstjänst E-legitimationsnämndens informationsmöte 31/5
Avropardagen 23 november - IT-utbildning 2010
Projektet handläggarstöd för Fiskutsättningar (FISKUT)
Svensk e-legitimation - Vägen framåt mot en gemensam lösning Eva Ekenberg, kanslichef Inger Greve, kommunikationsansvarig Offentliga rummet 27 maj 2016.
Informationsmöte kring E- legitimationsnämndens arbete mot morgondagens digitala behov.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
EIDAS i korthet Eva Sartorius. eIDAS är en beslutad EU-förordning - gäller som svensk lag Elektronisk identifiering över landsgränserna Betrodda.
Introduktion till SAML federation Varför använda SAML federation för elektronisk legitimering och underskrift Stefan Santesson Martin Lindström.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Datakommunikation 2014” i korthet
Banktjänster Avropsstöd Version Innehållsförteckning A) Avropsprocessens steg I materialet i denna presentation finns en beskrivning.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Avfallskärl 2014.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:5
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:2
LOV och LUF.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
UTVECKLING AV E-ARKIV UTVECKLING AV E-ARKIV
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Ramavtalet i korthet Elenergi 2016 (statliga myndigheter)
Dynamiskt inköpssystem för bränslepellets i korthet
Informationsträff om nytt upphandlingsförfarande för SK-kurser
Ramavtalet i korthet Litteratur 2016
Ramavtalet i korthet Vitvaror 2016
Svenska och utländska e-legitimationer – vad händer?
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
Dynamiskt inköpssystem (DIS)
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Enkätlänkar via todaytoo version
Framtidens vårdinformationsmiljö
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Information från Kammarkollegiet om anskaffning av e-legitimering genom avrop från ramavtalsområdet Informationsförsörjning Version

Sid 2 Anskaffning av e-legitimering E-legitimationsnämnen har publicerat hjälp för dig som behöver säkra försörjningen av e-legitimeringar efter 30 juni ngenavelegitimeringarefter30juni dc8c15312eff6fd12f64.html ngenavelegitimeringarefter30juni dc8c15312eff6fd12f64.html Den pekar på följande alternativ: Avrop från Kammarkollegiets ramavtal Informationsförsörjning (PT14-14) Avtal med E-legitimationsnämnden om eID 2016 Övergångstjänst Egen upphandling Vi kommer här informera om det alternativ där man avropar från ramavtalsområdet Informationsförsörjning

Sid 3 Ramavtalsområdet Informationsförsörjning (PT14-IF) Information om området finns på och-telekom/Programvaror-och- tjanster/informationsforsorjning-fr.o.m / och-telekom/Programvaror-och- tjanster/informationsforsorjning-fr.o.m / Vi tänkte i denna information ta upp följande: Vad kan avropas när det gäller funktioner för e- legitimering Förberedelser inför avrop Ett kommande avropsexempel

Sid 4 Vad kan avropas Från ramavtalsområdet kan samtliga funktioner för e- legitimering avropas: E-tjänster med stöd för SAML2. Identifiering med e-legitimation exempelvis Bank-id, mobilt Bank-id och Telia. * Elektroniska underskrifter med e-legitimation exempelvis Bank-id, mobilt Bank-id, Telia och SAML2. Integration mellan funktionerna ovan och utfärdare av e- legitimationer exempelvis genom idP och SAML2. * Även e-tjänsteleg och servercertifikat kan avropas.

Sid 5 Undersök nuläget och behoven Hur ser verksamhetens behov ut och vad bör avropas? Vissa har redan idag en användning av e-legitimationer. Förutsättningarna för denna bör undersökas, hur ser avtalen ut m m. Ramavtalsområdet Informationsförsörjning, PT14-IF omfattar de funktioner som behövs för e-legitimering för identifiering och underskrift och har ersatt de tidigare ramavtalen EID2008 och EFST2010. Kommande behov. Många befintliga avtal går ut. Ett nytt avrop bör omfatta organisationens behov inom området. Kontrakt kan vara fyra år och om det kan motiveras, längre. Denna tid kan delvis utgöras av optioner.

Sid 6 Fortsatt stöd inför avrop e-legitimering Ett avropsexempel kommer publiceras inom kort. Det är tänkt att kunna användas som utgångspunkt för era egna avropsförfrågningar. Ni som har behov av att göra avrop har möjlighet att teckna er på en kontaktlista för att få information och stöd på snabbast och mest effektiva sätt. För att komma på denna lista var vänlig skicka e-post till följande adress: Ärendemening: Avropsstöd E-legitimation Text: Namn på er organisation, personliga kontaktuppgifter och lite om ert behov

Sid 7 Fortsatt stöd inför avrop av e-legitimering Det kommande avropsexemplet kommer att bygga på den ”Mall för avropsförfrågan” som finns publicerad på avropa.se under fliken Gemensamma dokument. Av den framgår att det finns ett antal frågor man måste ta ställning till för att få det man vill ha: Syftet med avropet Behov och volymer Beskrivning av kund Beskrivning av nuvarande IT-miljö Kravspecifikation Optioner Preciseringar av villkor Kontraktets giltighetstid Leverans och tidplan Leveranskontroll Införande och uppföljning Tidpunkter och frågor Prövning och utvärdering Prismodeller och Priser

Sid 8 Hur går avrop till Avropsförfrågan skickas till de aktuella ramavtalsleverantörerna via länken med rubrik: ”Skicka avropsförfrågan till alla leverantörer” och-telekom/Programvaror-och- tjanster/informationsforsorjning-fr.o.m / och-telekom/Programvaror-och- tjanster/informationsforsorjning-fr.o.m / Men som sagt, innan avropsförfrågan skickas finns ett antal saker som måste göras.