ACT Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÅsaMia Alteryd EQverkstan
Advertisements

ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
Instruktioner Alla övningar skall göras med god kroppshållning. Sänkta axlar, stolt bröst, sug in magen utan att hålla andan , fötterna i axelbredd. Andas.
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv?
- Kroppens kontrollcentrum -
Metodstöd.
PACK Pack är ett elakt litet monster. Han är orange och har ett gult öga. Hans favoritsak att göra är att sno godis. Det är ingen mening att du gömmer.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Stärk Din självkänsla Workshop – Studenthälsan
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Vad är du för typ av person?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa Gruppledare 1 & Gruppledare 2
ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 7 – Att gå vidare
ACT Att hantera stress och främja hälsa
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Grunder i att läsa och använda kartan
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 4 – Livskompassen
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Barn och stress.
Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare ACT Att leva livet fullt ut Träff 6 – Att fortsätta leva livet fullt ut Fredrik Livheim.
Hur kan barn bli mer delaktiga genom praktiskt vardagligt socialt arbete?
ACT Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 4 – Hur kan jag hantera mina hinder? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
Utfall Stå med fötterna tätt ihop och händerna på höfterna. Ha en stolt hållning i rygg och bröst, håll huvudet högt. Ta ett steg fram och böj det närmaste.
Mina livsriktningar RELATIONER LivsriktningSteg jag vill ta ARBETE/UTBILDNING LivsriktningSteg jag vill ta FRITID LivsriktningSteg jag vill ta.
ÖVNINGSBANK – PASSNING & MOTTAGNING STEG 1: Individuell träning passningar 1. Cirkelträning – PassningarTränarcirkeln Inlärningsfas med fokus på passningstekniken.
ÖVNINGAR P03 v Roberth Bromér. Bollteknik I denna organisation har varje spelare var sin boll, och en egen yta att jobba i. Spelaren tar med.
Pojkar-09 Övningar och spel
Stresshantering och säljplanering
ÖVNINGAR P03 - målvakt bas
V39, 2016: Veckobrev för förskoleklasserna
Och vecka BE Gå vidare genom att klicka på musen ! ® BrucElvis.
Ett bild och text repotage
Anfall – Träningspass-1
AIK P03, V33-10, måndag, Driva / Vända / Bollbehandling, steg 1: ca
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
Workshop Rörelse och hälsa 8/ Veronica Ferm
Etik & moral.
Träningsprogram Barn födda -08/09
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Träff 7 Välkomna!.
Tips för bättre kommunikation
Att håll och utvecklas som ledare
Presentationens avskrift:

ACT Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare

2 Börja med att stå med fötterna ihop. Flytta ut vänster fot så att du står med axelbredd mellan fötterna. De fem djuren – En Qi Gong övning 1. Hjorten – luta dig framåt, spana mot bergen långt bort. 2. Björnen – fäll överkroppen, luta framåt, häng ner med huvudet. 3. Apan – händerna mellan benen, skopa upp, lyft nära kroppen, vid hjärtat, sträck ut händerna, ge en gåva, släpp ner. 4. Tranan – sträck armarna uppåt, stå på tå. 5. Örnen – böj armar, huvud och rygg bakåt, cirkel bakåt, runt tills framför kroppen i höjd med hjärtat, släpp ner armarna och stäng vingarna, ta dem till kroppen. Kliv tillbaka med vänster fot så att fötterna står ihop.

3 ”Allting är mycket osäkert och det är just det som lugnar mig.” - Too-Ticki i ”Trollvinter”, Tove Jansson Förra veckans tanke

4 Träff 4 - Repetition ➻ De fem djuren ➻ Genomgång av Öva mellan träffarna ➻ Tankar som pjäserna i ett schackspel ➻ Bip Boink ➻ Olika sätt att förhålla sig till tankar

5 Träff 3 – Repetition ➻ De fem djuren ➻ Vad hindrar mig? ➻ Tumme upp eller Tumme ner ➻ Kedjeklapp ➻ Bussen – vilka passagerare säger vad?

6 Träff 2 – Repetition ➻ De fem djuren ➻ Genomgång av Öva mellan träffarna ➻ Livskompassen ➻ Ljudbollen ➻ Balans och livsutrymme ➻ Ta steg mot det jag tycker är viktigt

7 Träff 1 – Repetition ➻ Tänka eller uppleva ➻ Kim på livslinjen ➻ Bip Boink ➻ De fem djuren ➻ Livskompassen ➻ Gå på 90-årskalas OMVÄG

8 1. Medveten närvaroPoäng ? Prova på att lyssna på skivan + vara närvarande i en vardaglig aktivitet. Max 4 poäng (2 p/v) + max 4 poäng (2 p/v) = 8 poäng 2. LivskompassenPoäng ? Fortsätta att fylla i min livskompass. Max 4 poäng (2 p/v) 3. Ta hand om min kroppPoäng ? På det sätt jag har valt att ta hand om min kropp. Max 4 poäng (Vid 4 tillfällen tagit hand om min kropp på det sätt jag har valt) Hur mycket har du övat mellan träffarna?

9:1 NamnCD (max 4 p) Vardags- närvaro (max 4 p) Livskom- pass (max 4 p) Ta hand om min kropp (max 4 p) Vem var jag när jag övade? Presterande Petra/Peter Undvikande Ulrika/Ulrik Närvarande Nina/Nino Totalt Delt. 1 Övat mellan träffarna

9:2 NamnCD (max 4 p) Vardags- närvaro (max 4 p) Livskom- pass (max 4 p) Ta hand om min kropp (max 4 p) Vem var jag när jag övade? Presterande Petra/Peter Undvikande Ulrika/Ulrik Närvarande Nina/Nino Totalt Delt. 1 Håkan4234Både P.P. och N.N.13 Fredrik3142N.N.10 Övat mellan träffarna

10 Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv

11 Träff 5 - Översikt ➻ De fem djuren(gjort) ➻ Repetition av Träff 1, 2, 3 och 4(gjort) ➻ Genomgång av Öva mellan träffarna(gjort) ➻ Dansa jobbig tanke ➻ Festinbjudan Paus ➻ Ljudbollen ➻ Att ge sig själv det man behöver ➻ Saker jag gjort i min livsriktning ➻ Planering av att öva mellan träffarna

12 ”Nuet är den enda tid som finns.” - Okänd Veckans tanke Jag är alltid här och nu

13 ”Jag är …” ”Dokumentärfilm” ”Dansa en jobbig tanke” Vägval

Jag är … 14

15 Dansa en jobbig tanke! CP-unge! Bögjävel! Rasist! Du klarar ingenting! Du är korkad!

16 Dansa din jobbiga tanke! CP-unge! Bögjävel! Rasist! Du klarar ingenting! Du är korkad! Festinbjudan!!!! 16

Paus 17

Ljudbollen ➻ Skapa en ljudboll. Den har både storlek och ljud. ➻ Skicka i väg ljudbollen, nästa tar emot ljudbollen som den skickades i väg. ➻ Skapa en ny ljudboll och skicka i väg till din granne. ➻ Vad fick du för tankar under övningen? 18

19 Att vara schysst mot sig själv

Smärta från det förflutna ➻ Vissa händelser i våra liv kan kännas så fel, så orättvisa, att det känns som att vi inte kan släppa taget om dem. ➻ Finns det någon jag håller på kroken? ➻ Det kan vara svårt att gå vidare om vi är ”fastkrokade” i vårt förflutna. ➻ Vem är det som fortfarande lider? 20 JAG

Att komma loss från kroken ➻ Acceptans, en gåva till dig själv. Betyder inte att du godkänner det som inträffat eller säger att det var okej. Betyder inte att smärtan aldrig inträffade. Att leva ett rikt, vitalt liv istället för att få ”rätt”. Handlar om att släppa dig själv från kroken. Handlar om att få det liv du vill leva, inte det förflutna du ville ha. ➻ Att byta skuld mot att ta ansvar för ditt liv. Att stiga ut ur lidande och smärta genom att inte fortsätta skada dig själv. 21 JAG

Fem saker jag har gjort i min livsriktning sedan senaste träffen ➻ Steg jag tagit för att det är viktigt för mig. ➻ Det kan vara små eller stora saker. ➻ Det kan vara saker jag tänkt att göra. ➻ Det behöver inte ha blivit som jag velat. 22

24www.livskompass.se 5 saker jag har gjort i min livsriktning sedan senaste träffen Vad jag har gjort

Att göra nya saker 24 Varje dag är samma sak … … men inte idag! Alla är slavar till rutiner

25 Att göra nya saker - slå av autopiloten Att göra saker jag aldrig (eller sällan) har gjort: Att göra saker jag brukar göra fast på ett nytt sätt: 1. 2.

Inte vitalitet (vitalitet = styrka, livskraft) 26

27 Vitalitet (vitalitet = styrka, livskraft)

Vilka steg i min livsriktning kan jag ta idag? ➻ Ta steg för att det är viktigt för mig. ➻ Vad kan jag göra redan idag? ➻ Är det ett lagom stort steg, inte för enkelt och inte för svårt? ➻ Gör jag det för min egen skull? ➻ Använd Livsriktning-Handlingar-Hinder. ➻ Planera steg att ta under veckan som kommer. 28

30www.livskompass.se LivsriktningHandlingarHinderAcceptera eller förändra? Arbete/skola Relationer Egen tid Fritid Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig?

31www.livskompass.se LivsriktningHandlingarHinderAcceptera eller förändra? Arbete/skola Lära mig nya saker. Vara delaktig. Låna en bok/tid- ning om något jag är intresserad av. Svårt att komma på vad jag ska läsa om. Acceptera att det kommer vara jobbigt. Jag gör det för att det är viktigt för mig. Relationer Vara en god vän, vara närvarande med andra. Vara koncentrerad när jag pratar med andra. Tappar lätt koncentrationen och tänker på sånt som hänt. Acceptera; märka att tankarna finns där och fortsätta koncentrera mig på den jag pratar med. Egen tid Ha tid för mig själv. Vara ute och känna luften mot ansiktet. Att jag inte har tid. Andra kommer att tycka att jag är konstig. Acceptera; gå ut och känna luften med tankarna i ett fast grepp. Fritid Träna. Gå på den schemalagda träningen. Känner mig tvingad. Känns jobbigt. Acceptera att det känns jobbigt och som tvång. Välja att gå för min egen skull. Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig?

31 Vad har vi undersökt idag? Summering

32 Att arbeta med till nästa träff – Öva på att leva livet fullt ut 1. a) Fortsätt lyssna på skivan med medveten närvaro. b) Öva vardagsnärvaro. 2. Ta steg i min livsriktning. (Berätta för andra vad jag vill göra.) 3. Fortsätt arbeta med Livskompassen. Skatta livs- utrymme. 4. Ta hand om min kropp. 5. Fortsätt med brevet till mig själv, eller skriv ner 5 saker jag gjort i min livsriktning. ~ Vem är jag när jag övar mellan träffarna? ~ - Undvikande Ulrika/Ulrik - Presterande Petra/Peter - Närvarande Nina/Nico

33 ”Nuet är den enda tid som finns.” - Okänd Veckans tanke Jag är alltid här och nu

Lycka till !!!

Planering av att öva mellan träffarna 35

37www.livskompass.se Dag?Ungefär när?Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis 1a. CD Medveten närvaro

38www.livskompass.se 1b. Medveten närvaro, vardagssyssla Förslag: När jag duschar När jag knyter skorna När jag cyklar till/från matsalen När jag borstar tänderna Vilken vardagssyssla? När jag motionerar När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag lägger mig

39www.livskompass.se 2. Vilka steg kan jag ta i min livsriktning och vad hindrar mig? LivsriktningHandlingarHinderAcceptera eller förändra?

40www.livskompass.se Vad?Ungefär när?Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis 2. Ta steg i min livsriktning

3. Min Livskompass - Fortsätt fylla i livsriktningar - Livsutrymme och balans Här ska jag lägga Livskompasserna eller ”Bull’s-Eye” så att jag kommer ihåg att fylla i två gånger/vecka.

42www.livskompass.se Vad?Ungefär när?Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis 4. Ta hand om min kropp

Saker jag aldrig har gjort, eller vill göra - 1 ( ) varit kär ( ) blivit dumpad ( ) dumpat någon ( ) skippat att plugga till ett prov ( ) pluggat mycket till ett prov ( ) sovit över hos en kompis ( ) haft känslor för någon som inte känt samma sak ( ) hånglat med en främling ( ) gått på en blinddejt ( ) varit förälskad i en kompis ( ) hånglat med någon av samma kön ( ) skolkat ( ) hälsat på någon på sjukhus ( ) varit kär i en av mina internetkompisar ( ) flugit ( ) accepterat kyla ( ) ätit sushi ( ) åkt snowboard ( ) legat på rygg och sett molnen flyga förbi ( ) gjort en snöängel ( ) haft ett te-party ( ) byggt ett sandslott ( ) hoppat i en vattenpöl ( ) lekt finklädd ( ) hoppat i en lövhög ( ) åkt släde ( ) fuskat när jag spelat spel ( ) varit ensam ( ) somnat i skolan/på jobbet ( ) tittat på en solnedgång ( ) rört en orm ( ) sovit under stjärnorna ( ) blivit kittlad

Saker jag aldrig har gjort, eller vill göra - 2 ( ) dansat i regn ( ) vunnit en tävling ( ) cyklat med hjälm ( ) haft kramp ( ) känt mig som en utstött ( ) ätit ett helt glasspaket på en natt ( ) hatat mitt utseende ( ) ifrågasatt mitt hjärta ( ) varit besatt av post-it lappar ( ) gått barfota i lera och pressat leran mellan tårna ( ) varit vilse ( ) simmat i havet ( ) gråtit mig själv till sömns ( ) lekt polis och rånare ( ) sjungit karaoke ( ) blivit missförstådd ( ) betalat för mat med bara mynt ( ) busringt ( ) fångat en snöflinga på tungan ( ) skrivit ett brev till tomten ( ) tittat på solnedgången med någon jag bryr dig om ( ) blåst såpbubblor ( ) gjort upp eld på en strand ( ) åkt rullskridskor ( ) ätit hund-/kattmat ( ) sagt till en främling att jag älskar honom/henne ( ) kysst en spegel ( ) sjungit i duschen ( ) burit en svart klänning ( ) drömt att jag gift mig med någon

1. Jag är………………… Jag är………………… Jag är………………… Jag är………………… Jag är………………… Jag är………………… Jag är………………… Jag är………………… Jag är………………… Jag är…………………....

Livskompassen

RELATIONER Nära Relationer Familjerelationer Vänner/socialt liv Livskompassen Fritidsaktiviteter Egen tid, andlighet Samhällsengagemang ARBETE/UTBILDNING Arbete Utbildning HÄLSA Mat Sömn Träning

Bull’s-Eye Hur har ditt liv sett ut på sistone? Arbete/ Utbildning HälsaRelationer Fritid