En storstadsskolas drogförebyggande arbete VÅGA VÄGRA DROGERÄGRA DROGER.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur vi arbetar mot hot, våld, kränkningar och trakasserier
Advertisements

Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Våra barns skolmiljö: Omfattar allt ifrån trafikmiljö till miljön i klassrummen. Det kan gälla alltifrån övergångsställen till hur stora elevgrupperna.
Transtenskolan.
Pilotskolan Strömslund •Vi vill få ett ökat föräldraengagemang! –Genom att ge en beskrivning av styrelsens arbete samt klassombudens roll –För att få ett.
Gamla Påvelundsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Västra Hisingen - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Majorna-Linné - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Västra Hisingen - Åk 4-9- Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Nolltoleransgruppen S:t Olofsskolan Läråret 12/13
Vägen mot en timplanelös skola
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Ljusdal.se Arbete med Plan mot kränkande behandling för Enkät genomfördes i december Svarsfrekvensen var 53% av eleverna. Av hela Slottegymnasiets.
Välkomna till Fristorpsskolan. Organisation 4 arbetslag (a-d), arbetslag d är idrottsklassen. Lärarna i arbetslaget undervisar oftast i eget arbetslag.
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
Resultat för utvalda frågor från LIV OCH HÄLSA UNG 2013 Uppsala län.
Förväntansdokument Finnbacksskolan
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Söderhamnsmodellen.
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
DM läger 2013 Uppsala Slalom Klubb Björnrike
Välkommen! Föräldramöte HT B.
Svenska Balettskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Jättestensskolan - Gamla Lundby gymnasium - Åk Göteborgs Stad
Skårsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lillekärrskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Backatorpsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Nya Lundenskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lerlyckeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Sjumilaskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Kungsladugårdsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Trollängsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Centrum - Åk 4-9- Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar skolan.
Flatåsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Gärdsmosseskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Nya Långedragsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Bräckeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Lövgärdesskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Flatåsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Backatorpsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björlandagården - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Björlandagården - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Svartedalsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Hammarkullsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Ramsdalsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Kärraskolan - Åk Göteborgs Stad
Solbackeskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Lerlyckeskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Montessoriskolan Centrum - Åk Göteborgs Stad.
Gamla Långedragskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Hjällboskolan - Åk Göteborgs Stad
Talldungeskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
HUR PÅVERKAS VÅRA BARNS LIV AV HUR VI MÖTER DEM?
Bergums skola - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Gamla Långedragsskolan - Åk Göteborgs Stad
till informationsmöte för föräldrar till blivande förskoleklassbarn
Hjärtligt välkomna till oss på Hörningsnässkolan Föräldramöte september 2016.
Skolan som Arena i Enköpings kommun
Västra Göteborg - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Från 20 stadsdelar till 10 - Kommunikation i samband med stadsdelsreformen i Göteborgs Stad A: Norra Hisingen  B: Angered C: Östra Göteborg D: Västra Hisingen.
Föreningen bildades 2013 och är en sammanslagning av de tidigare föräldraföreningarna på Västra skolan och Parkskolan.
Föräldramöte 6 december 2018.
Pedagogiskt årshjul Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete Januari Februari MarsAprilMajJuniJuliAugustiSeptemberOktoberNovemberDecember.
Presentationens avskrift:

En storstadsskolas drogförebyggande arbete VÅGA VÄGRA DROGERÄGRA DROGER

TYNNEREDSSKOLAN västra Göteborg

SA - Självständigt arbete Klassråd och elevråd Idrottsprofil Elevfokuserat - Elevernas behov i centrum Elevhälsa Ungdomspedagog Livskunskap Tynneredsskolan Kulturprofil Kamratstödjare Relationskompetens

Kamratstöd på Tynneredsskolan Kamratstödjarna ska… - vara goda förebilder - främja en trygg och trivsam skolmiljö - motverka mobbing och trakasserier - ge extra stöd åt nya elever eller elever med litet socialt kontaktnät - vara skolan representanter

Handledarteam För att driva ett projekt som detta krävs det ett sammansvetsat team där alla har samma intresse. I vårt team ingår: Rektor 1 lärare 1 ungdomspedagog 1 elevassistent Teamets uppdrag: Att fungera som bollplank åt kamratstödjarna och stödja dem i deras uppdrag. Handledning i gruppen en gång/vecka.

Hur blir man kamratstödjare? Elever och lärare föreslår (mars) Handledarna går igenom förslagen Konsultation med kollegor och de gamla kamratstödjarna Återkoppling till personalen Handledarna beslutar (april) De utvalda kallas till möte Utbildning om vad det innebär att vara kamratstödjarna innan de tackar ja (maj) Information till och intyg från föräldrarna (vid skolstart) Tre dagars utbildning (september)

Utbildning och handledning

Utbildning av personalen i Relationskompetens Juul, Jesper, Jensen, Halle, Relationskompetens, Liber, 2009 Samtalsgrupper för personal

Livskunskap Individ Grupp Information Gruppsamtal Enskild handledning Föreläsning Aktuella händelser Att våga stå för en åsikt DISA

Policy för drogfri skola Pågående aktiviteter Skolans vision Definition av droger Ansvar Handlingsplan Kontaktpersoner