Hur utvecklas den matematiska förmågan? AV-kurs, Stöd- och hälsoenheten Ur Manual Matematikscreening II (Adler, 2012)
Antalsuppfattningen Hur många saker ser jag framför mig? Startar tidigt – redan i födelseögonblicket
Föremålen blir konstanta I 1½-årsåldern förstår barnet att föremål existerar fast man inte ser dem Kan tänka och prata om dem fast de inte syns En viktig förutsättning för att senare, i skolåldern, kunna ersätta konkreta föremål med siffror 2
Ramsräkna 3-4-årsåldernkan barnet beräkna enklare kvantiteter Ramsräkning – sker i början slumpmässigt ”ett, två, fem, tio” Långt till att förstå att siffran ”4” är samma som fyra föremål
Förskoleåldern Förståelse av olika begrepp utvecklas I 2½-3-årsåldern kan barnet skilja mellan ”liten” och ”stor” Insikten om ”lång-kort” eller ”högt-lågt” nås i 6-7-årsåldern
Sjuårsåldern Lär sig känna igen och skriva siffrorna Lär sig göra enkla beräkningar Har ännu inte uppnått en djupare förståelse för vad tal egentligen är eller hur talserien är uppbyggd Insikten om att talen i talserien utgör ett regelbundet system där förhållandet mellan varje tal är 1 kommer först något år senare Matematiken handlar om att minnas. Minns man snabbt och effektivt blir också mötet med matematiken framgångsrikt vid skolstarten Ramsräkning – är inte lika med utvecklad antalsuppfattning Ramsräkning mer ett stöd för barnet att komma ihåg talen i talserien
10-12-årsåldern Siffror och tal utgör symboler för det konkreta och ersätter efterhand, behovet av konkreta saker att räkna med 35består av 35 delareller 7 delar om vardera 5 Multiplikation och division upptäcks
10-12-årsåldern Matematiken blir alltmer visuell, bildmässig, vilket är kännetecknet för just den ”högre” matematiken Se läsa av tabeller, diagram Handskas med volymer eller ytor De fyra räknesätten mer ett redskap för att lösa matematiska uppgifter Ställer krav på problemlösningsförmåga och förmåga till planering