Hur utvecklas den matematiska förmågan? AV-kurs, Stöd- och hälsoenheten 2016-02-15Ur Manual Matematikscreening II (Adler, 2012)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Advertisements

Engelska.
Reactions an Equilibrium
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Mattebanor År 5-6. Affären Skanna priset för 5 päron. Skanna priset för 4 lime. 5 päron kostar lika mycket som 4 lime och 1 guldpaket. Hur mycket kostar.
Matematik med föräldrar
void hittaMax(int tal[], int antal, int *pmax) { int i; ??=tal[0]; for(i=1;i??) ??=tal[i]; } int main() { int v[]={1,2,3,4,2}; int.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Matematik.
Mattebanor År 2-3.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
GYMNASIESÄRSKOLA GYMNASIE SÄRSKOLANS MATEMATIK NATURKUNSKAP
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
Vill du lära dig kort division?
Tal och de fyra räknesätten Lite multiplikation och mycket bråkräkning
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Betyg och förmågor.
Mattebana i Holmedal.
Musikens grundbegrepp och symboler
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
DENSITET Starta BILDSPELs-vy NU ! Ett annat ord för TÄTHET.
Algebra och ekvationer
Beräkna en ekvation (metod 1)
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Självvärdering.
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Hur du tar hand om din kunskap
Kunskapscheck matte Tal.
Negativa tal – några exempel
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Kognition och teknik Beata Terzis
Välkomna till kvällens föräldramöte i klass 2a.
Division Division. Division är att dela. Division är att dela.
med den kinesiska abakusen
Vad är slöserier? Sådant vi gör som inte skapar något värde direkt eller indirekt för dem och det som vi är till för.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Matematik Inte svårare än du gör det!. Vad är matematik? Begrepp Siffror och antal Aritmetik Logik, mönster Problemlösning Rumsuppfattning Mäta, uppskatta.
Manada.se Algebra och funktioner. 1.1 Algebra och polynom Förkunskaper: Grundläggande algebra Konjugatregeln och kvadreringsreglerna Andragradsekvationer.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Matematik 1a. Centralt innehåll Taluppfattning, aritmetik Metoder för beräkningar med reella tal skrivna på olika former inom vardagslivet och karaktärsämnena,
Aritmetik - tal. Delbarhet Ett tal är delbart med ett annat om kvoten blir ett heltal Alla jämna tal är delbara med 2 Alla tal var siffersumman är delbart.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Populärt brukar algebra ibland kallas för bokstavsräkning
Rädda klassrummet.
Mål v.10 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Framgångsrika lärprocesser
Lektion om samband.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Klagshamns rektorsområde
Psykiskt funktionsnedsättning
Mål v.6 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
DENSITET Starta BILDSPELs-vy NU ! Ett annat ord för TÄTHET.
Y Division av bråk 1. Vilket eller vilka bråk på bråktavlan är lika med de här talen?  1 2 a) 1 3 b) 3 4 c) Beräkna med hjälp av.
Helhet och allsidighet
Rädda klassrummet SLÖJD.
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Prioriterings regler Matematik 1a.
Inför NP Svenska Våren 2019.
Y 5.3 Kombinatorik Kombinationer
Deltagarna skriver in sina namn i resultat-tabellen
Det handlar om multiplikation
Z 1.3 Räkna med negativa tal
Presentationens avskrift:

Hur utvecklas den matematiska förmågan? AV-kurs, Stöd- och hälsoenheten Ur Manual Matematikscreening II (Adler, 2012)

Antalsuppfattningen  Hur många saker ser jag framför mig?  Startar tidigt – redan i födelseögonblicket

Föremålen blir konstanta  I 1½-årsåldern förstår barnet att föremål existerar fast man inte ser dem  Kan tänka och prata om dem fast de inte syns  En viktig förutsättning för att senare, i skolåldern, kunna ersätta konkreta föremål med siffror 2

Ramsräkna  3-4-årsåldernkan barnet beräkna enklare kvantiteter  Ramsräkning – sker i början slumpmässigt ”ett, två, fem, tio”  Långt till att förstå att siffran ”4” är samma som fyra föremål

Förskoleåldern  Förståelse av olika begrepp utvecklas  I 2½-3-årsåldern kan barnet skilja mellan ”liten” och ”stor” Insikten om ”lång-kort” eller ”högt-lågt” nås i 6-7-årsåldern

Sjuårsåldern  Lär sig känna igen och skriva siffrorna  Lär sig göra enkla beräkningar  Har ännu inte uppnått en djupare förståelse för vad tal egentligen är eller hur talserien är uppbyggd  Insikten om att talen i talserien utgör ett regelbundet system där förhållandet mellan varje tal är 1 kommer först något år senare  Matematiken handlar om att minnas. Minns man snabbt och effektivt blir också mötet med matematiken framgångsrikt vid skolstarten  Ramsräkning – är inte lika med utvecklad antalsuppfattning  Ramsräkning mer ett stöd för barnet att komma ihåg talen i talserien

10-12-årsåldern  Siffror och tal utgör symboler för det konkreta och ersätter efterhand, behovet av konkreta saker att räkna med 35består av 35 delareller 7 delar om vardera 5  Multiplikation och division upptäcks

10-12-årsåldern  Matematiken blir alltmer visuell, bildmässig, vilket är kännetecknet för just den ”högre” matematiken  Se läsa av tabeller, diagram  Handskas med volymer eller ytor  De fyra räknesätten mer ett redskap för att lösa matematiska uppgifter  Ställer krav på problemlösningsförmåga och förmåga till planering