Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vad är kondition? Kondition, eller uthållighet, är förmågan att kunna arbeta med hög intensitet (tempo/fart) under förhållandevis lång tid.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vad är kondition? Kondition, eller uthållighet, är förmågan att kunna arbeta med hög intensitet (tempo/fart) under förhållandevis lång tid."— Presentationens avskrift:

1 Vad är kondition? Kondition, eller uthållighet, är förmågan att kunna arbeta med hög intensitet (tempo/fart) under förhållandevis lång tid.

2 Konditionens begränsande faktorer Medfödda egenskaper – arv Ålder Kön Träningstillstånd (påverkbar)

3 Hjärtat Under vila pumpar hjärtat ut 4-6 liter blod per minut Under maximalt arbete kan hjärtat pumpa ut liter blod per minut Slagvolym = Den mängd syresatt blod som hjärtat pumpar ut i ett enda slag Pulsfrekvens = Antalet hjärtslag per minut

4 Hjärtat Minutvolym = Den blodmängd som passerar hjärtat på en minut Minutvolymen kan öka på två sätt: -Genom att hjärtat pumpar mer blod per slag ( större slagvolym) -Genom att hjärtat ökar takten ( ökad pulsfrekvens) MINUTVOLYM = SLAGVOLYM X PULSFREKVENS

5 Varför behöver du god kondition? Större slagvolym Lägre vilopuls Ökad syreupptagningsförmåga – ökad uthållighet Minskad produktion av mjölksyra Mindre spänd & irriterad Hålla vikten & kroppskontroll (plus kost) Motverkar belastningsskador & arbetar rätt Förebyggande hälsoarbete

6 Konditionsträning leder till: Hjärtmuskeln ökar i storlek Hjärtmuskeln blir mer effektiv Ökad slagvolym Sänkt vilopuls God kondition = sparar hjärtat

7 Två former av uthållighet Aerob träning Energiproduktion med hjälp av syre – förbränning Med hjälp av en ”förbränningsmotor” skaffar sig kroppen energin Ger förbättrad syreupptagningsförmåga

8 Två former av uthållighet Anaerob träning Energiproduktion utan syre – spjälkning – mjölksyra som biprodukt Kroppen har en ”reservmotor” när syret inte räcker till Ökar förmågan att producera energi

9 Träningsformer Distansträning Lång distansträning -Aerobt arbete i jämnt tempo under lång tid ( 15 minuter – flera timmar ) Snabb distansträning -Jämnt arbete med hög intensitet ( minuter )

10 Träningsformer Intervallträning Kort intervallträning -Arbete och vila varvas i korta perioder -15 – 15 sekunder & 70 – 20 sekunder Lång intervallträning -Arbetsperioder på 3-8 minuter växlat med aktiv vila i 2-4 minuter -Relativt högt tempo som kan hållas under samtliga intervaller

11 Konditionsgivande aktiviteter Promenader Löpning / Joggning Orientering Skidåkning Dans / Jazzgymnastik / Motionsgymnastik Simning Bollspel Cykling Skridskoåkning


Ladda ner ppt "Vad är kondition? Kondition, eller uthållighet, är förmågan att kunna arbeta med hög intensitet (tempo/fart) under förhållandevis lång tid."

Liknande presentationer


Google-annonser