Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Dag 5 – Avancerad offsite

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Dag 5 – Avancerad offsite"— Presentationens avskrift:

1 Dag 5 – Avancerad offsite
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 5 – Avancerad offsite

2 Innehåll Dagens agenda
Offsite – fördjupning Utvecklingen Länka för framtiden? Hur får vi värdefulla länkar? Google Analytics (Övning 15 min) Mera analytics och rapporter Sätta upp automatisk rapportering till er mailkorg Google Tag Manager Spinna text (Övning 30 min) Passar de er att ha en blogg – tips/ideér/kampanjer Jobba med domäner När är bloggkommentarer ok? SEO via Affiliatenätverk Tips kring länkbyggandet Ett orange ”i” indikerar sådant ni inte behöver lära er, men ha kännedom om.

3 Egentligen, detta är det viktigaste…
Viktigt Länkar Title är viktigast för onsite, och det här med att skaffa länkar är det som avgör i konkurrensutsatta branscher.

4 Utvecklingen Lite mer avancerad onsite
Läsa mera?

5 Google Panda Förbättra sökupplevelsen för användarna
Februari > Algoritm som uppdateras Straffar webbplatser av låg kvalitet

6 Straffar webbplatser som har ”skadliga” länkar till sig.
Google Penguin April > Straffar webbplatser som har ”skadliga” länkar till sig.

7 Premierar rikt innehåll, synonymer och context
Google Hummingbird Augusti > Premierar rikt innehåll, synonymer och context

8 [Color] Hat SEO Once upon a time…
1990 – peta in sökorden i Meta Taggen Keywords 100 gånger 2000 – massivt med länkar, från vilka källor som helst 2010 – sökorden i ankartexterna, ju mer desto bättre men från relevanta källor 2015 – varierade ankartexter, från relevanta källor i olika kategorier från olika platser på webbplatserna Kapplöpning!

9 Undvika Hur veta vilka länkar som är bra? Webmastertools Majestic SEO
Men bästa verktyget: Common Sense (Tänk, kan jag stå för att denna webbplats länkar till mig) Fråga en konsult om ni är osäkra (Stark web ”tål” lite skadliga länkar) Algoritmerna är inte ute efter att straffa webbplatser för några länkar, utan när det är uppenbart att en webbplats försöker fuska till sig resultat.

10 Ankartexterna 33/33/33 – brand/sökord/webbplats Förr: ranka på ”hotell stockholm” = massivt med ankartexter med sökordet. Google ser mer ALLT som är omkring länken som en sorts ny ankartext

11 Att skapa länkskapande innehåll
Länkar Hur skaffar vi de som gynnar oss Att skapa länkskapande innehåll Onsite content kopieras (som t ex PDF’er) – få därför alltid med länkar i innehåll (oavsett var det publiceras)

12 PDFer ett exempel PDF’erna hamnar lite överallt Länkarna följer med… om ni har länkat i dem!

13 Ofta ligger PDF filer uppe på webb, kataloger etc
Inlänkning Från PDF-filer Ofta ligger PDF filer uppe på webb, kataloger etc Filnamnet – var beskrivande (som bilder) Title – precis som på webb Author - Bilia Subject – som description Keywords – sätt relevanta sökord här …och få med rikligt med länkar i produktbladen, broschyrerna etc. Sökbara

14 PDFer ett exempel Filnamnet? Inga länkar!

15 PDFer ett exempel

16 Google Analytics https://www.google.com/analytics/
Kunskap om besökarna Nyttan av bra statistik Förbättra Identifiera synergi potential Kommande slides: 3 (+ 1) sätt att se sökordsdata via Analytics

17 Google Analytics https://www.google.com/analytics/

18 96% av sökords-informationen dold
Google Analytics Förr visades allt Google / Organic 96% av sökords-informationen dold

19 Google Analytics Isolera första sidan för varje besök
Filtrera på trafik från sökmotorer Alternativ till att se sökordstrafik

20 Vi kan göra goda antaganden om vilka sökord som gett trafik
Google Analytics Landningsidor enbart trafik Google / Organic Vi kan göra goda antaganden om vilka sökord som gett trafik

21 Google Analytics Landningsidor enbart trafik Google / Organic
Privatleasing Begagnade bilar Personbilar

22 Kan ge vägledning i att se vilka ord som skulle vara bra även för SEO
Google Analytics Kan ge vägledning i att se vilka ord som skulle vara bra även för SEO Sökordsdatan via AdWords

23 Google Analytics Andra sökmotorer visar mer data
Antagandet att sökbeteendet från Google liknar BING. Procentuellt. Exclude Google och filtrera bort ”bilia”

24 Tid på sidan en liten indikator på trafikens kvalitet.
Google Analytics Tid på sidan en liten indikator på trafikens kvalitet. Mest BING Organic

25 Google Analytics Övning 15 minuter
Med hjälp av Analytics Identifiera 3 sökord som ligger på Googles första sida som har förbättringspotential.

26 Webmastertools Kopplat till Analytics

27 Analytics Hitta tips på vidareutveckling av SEO

28 Analytics

29 Perfekt om du vill ha statistik kontinuerligt i mailen.
Analytics Vi sätter upp utskick av rapporter Effektivt sätt att automatiskt skicka ut information och statistik om du i din tur måste rapportera till någon. Perfekt om du vill ha statistik kontinuerligt i mailen.

30 Google Tag Manager https://www.google.com/tagmanager/ Översiktlig genomgång nu och tar gärna med mig frågor tills nästa gång…..

31 Google Tag Manager Bra och dåligt Nackdelar Fördelar Nackdelar
Svag länk: säkerhet Gamla script behöver migreras Fördelar Oberoende webbutvecklingsteamet Lägga in script själva och direkt Experimentera fritt Förbättra själv

32 Google Tag Manager Vad och varför? Webbsida Analytics
Tracking försäljning A/B testing

33 Google Tag Manager Vad och varför? Script Webbsida Script
Google Tag Managaer Script Container Script

34 Google Tag Manager Skapa konto

35 Google Tag Manager Andra liknande lösningar finns
Betalda lösningarna erbjuder support. Möjlighet att testa varianter av vyer (A/B-testing) och att mata in HTML element (utöver script).

36 Google Tag Manager

37 Google Tag Manager Struktur Konto Egenskap Tagg

38 Google Tag Manager Taggarna

39 Google Tag Manager Regler för aktivering – vad ska trigga koden
Klick i boxen höger övre hörn

40 Google Tag Manager Regler för blockering – vad ska INTE trigga koden
Klick i boxen höger övre hörn

41 Mer avancerade möjligheter
Google Tag Manager Makron Mer avancerade möjligheter dataLayer Dynamiska villkor

42 Sköt samma behållare med flera konton
Google Tag Manager Användare Sköt samma behållare med flera konton

43 Mer om Google Tag Manager
Lära er mer på egen hand? https://www.youtube.com/watch?v=6H52Yierpa8

44 Att kolla ifall Tag Manager fungerar
Tips som även funkar för Analytics och andra script Verktyg Google Chrome: Chrome har en JavaScript console (tryck Ctrl+Shift+j I webbläsaren så visas den). GA Debugger: https://chrome.google.com/webstore/detail/google-analytics-debugger/jnkmfdileelhofjcijamephohjechhna Tag Assistant: https://chrome.google.com/webstore/detail/tag-assistant-by-google/kejbdjndbnbjgmefkgdddjlbokphdefk

45 Spinna text Ok eller inte?
Ett verktyg/arbetssätt som är vanligt för Black Hat metoder men kan användas för skapa unika texter. Perfekt vid: Content Marketing i syfte att få rikare innehåll. Inte OK: Automatiskt spruta ut texter på 100-tals bloggar. Bra som ett redskap när ett stort antal textannonser ska tas fram

46 Exempel på originaltext
Spinna text Syntax Exempel på originaltext My car is white and my house is blue.

47 Spinna text Syntax Exempel på originaltext
My car is black and my house is blue. My car is {white|black} and my house is blue. My car is white and my house is blue. Output av de två olika möjligheterna.

48 Output av de fyra olika möjligheterna.
Spinna text Syntax My car is black and my house is blue. My car is {white|black}{.| and my house is blue.} My car is black. My car is white and my house is blue. My car is white. Output av de fyra olika möjligheterna.

49 Spinna text Syntax {My|Our|Their} car is {white|black}{.| {but|and} my{| sisters} ho{use|me} is blue{|-colored}.} Avancerat om man vill. Prova på

50 Spinna text Övning 30 minuter
Tänk er att ni ska publicera 3 fördelar i punktform med att vara kund hos er på 30 olika ställen, för att snabbt kunna skapa en unik liten text för varje automatiskt ur ett större antal punkter. Exempel {{Fördel att vara kund}.| {{Fördel att|Varför} vara kund}.| {Fördel {|med} att vara {stam|}kund}.} Prova på

51 Jobba med domäner ”Begagnade” domäner kan vara värdefulla
Inte OK? Ni minns redirect? Typerna 301 och 302? OK Hitta domäner som är extremt relevanta för er – t ex cars.se och använd.

52 Jobba med domäner Vad kan vi göra? Mer komplicerat
Förr – bildelar.se enkelt att placera på sök för ”Bildelar” eftersom Google gav domännamnet ett stort värde Kuriosa om fulmetoder: Komma åt gamla domäner, 301 peka in mot egen webb och tillskansa sig länkkraften – extremt effektiv metod i ”Gråzonen” Ok användningsområde är när domänen har ett värde för, t ex för att namnet är relevant för er på något sätt. Kanske för en kampanj eller fristående landningssida. Efter kampanjtiden är det naturligt att domänen redirectas till er webb.

53 Jobba med domäner Vad kan vi göra? Mer komplicerat
Förr – bildelar.se enkelt att placera på sök för ”Bildelar” eftersom Google gav domännamnet ett stort värde. Domännamnet ger fortfarande ett värde, men mindre än förr. Däremot är domänens historik värdefull och något vi kan utnyttja.

54 Jobba med domäner Vad kan vi göra?
Sellacar.de – skulle funka som sekundär sajt om vi vore aktiva i Tyskland

55 Jobba med domäner Var Håll koll själva?
Be en konsult – t ex mig Var kan ni hitta grymma domäner?? Internetvikings.com Rymdweb.com

56 Jobba med domäner Från Internetvikings

57 Jobba med domäner Från Internetvikings

58 Jobba med domäner Domänens värde

59 Jobba med domäner Domänens värde

60 Be om att få domäner införskaffade.
Jobba med domäner Domänens värde Be om att få domäner införskaffade.

61 Jobba med domäner (?) Snapback Är domänen värd sitt pris?
Är den relevant för er? Kan ni använda den på ett naturligt sätt? (Inte ett sätt som ser naturligt ut – utan på ett verkligt naturligt sätt) .se mot svenska - .dk mot danska….

62 SEO via affiliatenätverken
AdTraction TradeDoubler Zanox Double.NET Bra att veta: De brukar ha en startup-avgift som ni oftast kan förhandla bort. Clean-links, eller SEO-vänliga länkar. Ni kan vara ute efter den sekundära synergieffekten av att få mycket länkar från relevanta sajter som promotar er, fast nätverkens syfte i grund och botten är att driva konverteringar åt er där ni betalar webbplatserna en provision per konvertering. Försök alltid slå flera flugor i en smäll så blir totalen av era marknadsföringsaktivteter större!

63 SEO via affiliatenätverken
Hur gör era konkurrenter? Exempel från AdTraction

64 Passar det Bilia att ha en blogg?
Vad att blogga om Passar det Bilia att ha en blogg? Hur? Veckovis tips från verkstäderna Hur man gör själv? – om inte hjälper vid dig på verkstaden Recensioner på nya bilar ”Bäst i test” – bra utgångsläge, ”neutral part” Enklaste sättet att byta vinterdäck Topp 10 bilklädslar

65 Länkprofil Topplistor – exempel på ett par som funkar

66 Förstärkt allmän närvaro
Att ha en blogg? Testa och berätta Passar det er? Koppla tjänster Disqus Ping Trackback Twingly Gör som ni gör på YouTube? ”Verkstadstips” Dela på ansvaret Förstärkt allmän närvaro

67 Gör via bloggen, och använd era sociala medier.
Länkbyggarkampanj Gör via bloggen, och använd era sociala medier. Ett exempel… Syfte: Bli omnämnd på bloggar och få länkar till Bilias nya personbilar i syfte att erövra positioner på Google. Ställa frågan till bloggare som skriver om bilar: Vilken av Bilias bilmärken är skönast att sova i? Bjud in, utlys en vinst, gör det viralt, tävling + kampanj?

68 Länkbyggarkampanj Viral potential? Ett till exempel…
Syfte: Vi vill att personer som bloggar om bil & motor ska länka till (och rekommendera Bilia) Vilka?: Racing? Hemma reparatören? Meckar-intresserade? Samla lista på dem? Erbjud något, utan tvång på motprestation (den kommer nog av sig själv i de flesta fall) En förhandsprovning av ny modell? Be om en kravlös och ärlig recension? Underlätta länkande, tillhandahåll HTML kod – men kräv inte länk. Koordinera på sociala medier för extra spridning – be utvalda deltagare attenda eventet? Filmklipp? Videobloggare…

69 Att kommentera på bloggar
Är det ok? Inte ok om man sätter i system att automatiskt kommentera. Absolut ok om du rent genuint vill aktivera dig med bloggaren! - Särskilt om du själv har en blogg… Länkens värde? Skala 1 – 100 så omkring 30. Långt ifrån superlänk alltså. Men om du inte har några alls länkar från bloggar? Då är det guld värt för att komplettera din profil.

70 Att kommentera på bloggar
Om ni blir omnämnda på en blogg och kommenterar som i att ni följer upp så är det bara positivt Bemöter ni positiva kommentarer eller kritik genom en kommentar så kan ni samtidigt få med en länk Om en bloggare skriver om någon av de produkter ni erbjuder

71 Sökmotorer för bloggar
Hur?

72 Sökmotorer för bloggar

73 Sökmotorer för bloggar

74 Sökmotorer för bloggar

75 Kommentarer

76 Sökmotorer för bloggar

77 Sökmotorer för bloggar

78 Twingly Även för webbshopen Exempel på hur Nelly.com gjort

79 Twingly Stadiums webbshop

80 Twingly Även för webbshopen Exempel på hur Nelly.com gjort

81 Ställa in t ex manuellt gokännande
Twingly Även för webbshopen Ställa in t ex manuellt gokännande PING tjänst, när någon länkar till din produkt så får de automatiskt en länk. Effekten blir att positiva omdömen om t ex era barnstolar visas och att bloggare inspireras att skriva om just er – eftersom de får en tillbakalänk som kan ge dem besökare!

82 Offsite SEO för bilder Underlätta användandet av bilderna som ni äger…
Ge t ex en färdig html-kod till press-besökare… Skapa infographics?

83 Infographics

84 Infographics

85 Köpa länkar? I SEO-syfte inte ok enligt Google Guidelines.
Många gör det ändå… finns Jag rekommenderar det inte – därför att det behövs helt enkelt inte och det finns effektivare metoder. T ex så enkelt som att samla en lista på bloggar i er kategori och bjud dem kravlöst på något, eller be dem om en recension, donera till deras verksamhet – och i de flesta fall får ni länkar till er eftersom bloggaren vill berätta om det. Köp SEO istället för länkar, då får ni (ska få) naturliga länkar från relevanta resurser.

86 Maila och be om länk? Personligen tycker jag inte det är ok, men naturligtvis fungerar det. Mer ok för en blogg av privat karaktär.

87 Kommande utbildningstillfälle
Preliminärt Tillfälle 6 Mobilt sök Uppföljning Google Tag Manager Hur vi går vidare TBA

88 Tack för visat intresse!
Har du frågor? Varmt välkommen att maila mig på


Ladda ner ppt "Dag 5 – Avancerad offsite"

Liknande presentationer


Google-annonser