Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 5 – Avancerad offsite.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 5 – Avancerad offsite."— Presentationens avskrift:

1 Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 5 – Avancerad offsite

2 Innehåll Dagens agenda Ett orange ”i” indikerar sådant ni inte behöver lära er, men ha kännedom om.

3 Viktigt Title är viktigast för onsite, och det här med att skaffa länkar är det som avgör i konkurrensutsatta branscher. Länkar Egentligen, detta är det viktigaste…

4 Utvecklingen Lite mer avancerad onsite Läsa mera?

5 Google Panda Förbättra sökupplevelsen för användarna Februari > Algoritm som uppdateras Straffar webbplatser av låg kvalitet

6 Google Penguin April > Straffar webbplatser som har ”skadliga” länkar till sig.

7 Google Hummingbird Augusti > Premierar rikt innehåll, synonymer och context

8 [Color] Hat SEO Once upon a time… 1990 – peta in sökorden i Meta Taggen Keywords 100 gånger 2000 – massivt med länkar, från vilka källor som helst 2010 – sökorden i ankartexterna, ju mer desto bättre men från relevanta källor 2015 – varierade ankartexter, från relevanta källor i olika kategorier från olika platser på webbplatserna Kapplöpning!

9 Undvika Hur veta vilka länkar som är bra? Webmastertools Majestic SEO Men bästa verktyget: Common Sense (Tänk, kan jag stå för att denna webbplats länkar till mig) Fråga en konsult om ni är osäkra (Stark web ”tål” lite skadliga länkar) Algoritmerna är inte ute efter att straffa webbplatser för några länkar, utan när det är uppenbart att en webbplats försöker fuska till sig resultat.

10 Ankartexterna 33/33/33 – brand/sökord/webbplats Förr: ranka på ”hotell stockholm” = massivt med ankartexter med sökordet. Google ser mer ALLT som är omkring länken som en sorts ny ankartext

11 Länkar Hur skaffar vi de som gynnar oss Att skapa länkskapande innehåll Onsite content kopieras (som t ex PDF’er) – få därför alltid med länkar i innehåll (oavsett var det publiceras)

12 PDFer ett exempel PDF’erna hamnar lite överallt Länkarna följer med… om ni har länkat i dem!

13 Inlänkning Från PDF-filer Ofta ligger PDF filer uppe på webb, kataloger etc Sökbara Filnamnet – var beskrivande (som bilder) Title – precis som på webb Author - Bilia Subject – som description Keywords – sätt relevanta sökord här …och få med rikligt med länkar i produktbladen, broschyrerna etc.

14 PDFer ett exempel Filnamnet? Inga länkar!

15 PDFer ett exempel

16 Google Analytics https://www.google.com/analytics/ Nyttan av bra statistik Kunskap om besökarna Förbättra Identifiera synergi potential Kommande slides: 3 (+ 1) sätt att se sökordsdata via Analytics Kommande slides: 3 (+ 1) sätt att se sökordsdata via Analytics

17 Google Analytics https://www.google.com/analytics/

18 Google Analytics Google / Organic 96% av sökords- informationen dold Förr visades allt

19 Google Analytics Alternativ till att se sökordstrafik Filtrera på trafik från sökmotorer Isolera första sidan för varje besök

20 Google Analytics Landningsidor enbart trafik Google / Organic Vi kan göra goda antaganden om vilka sökord som gett trafik

21 Google Analytics Landningsidor enbart trafik Google / Organic Privatleasing Begagnade bilar Personbilar Privatleasing Begagnade bilar Personbilar

22 Google Analytics Sökordsdatan via AdWords Kan ge vägledning i att se vilka ord som skulle vara bra även för SEO

23 Google Analytics Andra sökmotorer visar mer data Exclude Google och filtrera bort ”bilia” Antagandet att sökbeteendet från Google liknar BING. Procentuellt.

24 Google Analytics Mest BING Organic Tid på sidan en liten indikator på trafikens kvalitet.

25 Google Analytics Övning 15 minuter Med hjälp av Analytics Identifiera 3 sökord som ligger på Googles första sida som har förbättringspotential.

26 Webmastertools Kopplat till Analytics

27 Analytics Hitta tips på vidareutveckling av SEO

28 Analytics

29 Analytics Vi sätter upp utskick av rapporter Perfekt om du vill ha statistik kontinuerligt i mailen. Effektivt sätt att automatiskt skicka ut information och statistik om du i din tur måste rapportera till någon.

30 https://www.google.com/tagmanager/ Google Tag Manager Översiktlig genomgång nu och tar gärna med mig frågor tills nästa gång…..

31 Bra och dåligt Google Tag Manager Fördelar Oberoende webbutvecklingsteamet Lägga in script själva och direkt Experimentera fritt Förbättra själv Nackdelar Svag länk: säkerhet Gamla script behöver migreras Fördelar Nackdelar

32 Google Tag Manager Vad och varför? Webbsida Analytics Tracking försäljning A/B testing

33 Google Tag Manager Vad och varför? Webbsida Script Google Tag Managaer Script Container

34 Skapa konto Google Tag Manager

35 Andra liknande lösningar finns Google Tag Manager Betalda lösningarna erbjuder support. Möjlighet att testa varianter av vyer (A/B- testing) och att mata in HTML element (utöver script).

36 Google Tag Manager

37 Struktur Google Tag Manager Konto Egenskap Tagg

38 Taggarna Google Tag Manager

39 Regler för aktivering – vad ska trigga koden Google Tag Manager Klick i boxen höger övre hörn

40 Regler för blockering – vad ska INTE trigga koden Google Tag Manager Klick i boxen höger övre hörn

41 Makron Google Tag Manager Dynamiska villkor dataLayer Mer avancerade möjligheter

42 Användare Google Tag Manager Sköt samma behållare med flera konton

43 Mer om Google Tag Manager Lära er mer på egen hand? https://www.youtube.com/watch?v=6H52Yierpa8 tag-manager/ manager

44 Att kolla ifall Tag Manager fungerar Tips som även funkar för Analytics och andra script Verktyg Google Chrome: Chrome har en JavaScript console (tryck Ctrl+Shift+j I webbläsaren så visas den). GA DebuggerGA Debugger: https://chrome.google.com/webstore/detail/google- analytics-debugger/jnkmfdileelhofjcijamephohjechhnahttps://chrome.google.com/webstore/detail/google- analytics-debugger/jnkmfdileelhofjcijamephohjechhna Tag AssistantTag Assistant: https://chrome.google.com/webstore/detail/tag-assistant- by-google/kejbdjndbnbjgmefkgdddjlbokphdefkhttps://chrome.google.com/webstore/detail/tag-assistant- by-google/kejbdjndbnbjgmefkgdddjlbokphdefk

45 Spinna text Ok eller inte? Ett verktyg/arbetssätt som är vanligt för Black Hat metoder men kan användas för skapa unika texter. Perfekt vid: Content Marketing i syfte att få rikare innehåll. Perfekt vid: Content Marketing i syfte att få rikare innehåll. Bra som ett redskap när ett stort antal textannonser ska tas fram Inte OK: Automatiskt spruta ut texter på 100- tals bloggar. Inte OK: Automatiskt spruta ut texter på 100- tals bloggar.

46 Spinna text Syntax My car is white and my house is blue. Exempel på originaltext

47 Spinna text Syntax My car is white and my house is blue. My car is black and my house is blue. My car is {white|black} and my house is blue. Exempel på originaltext Output av de två olika möjligheter na.

48 Spinna text Syntax My car is white and my house is blue. My car is black and my house is blue. My car is {white|black}{.| and my house is blue.} My car is black. My car is white. Output av de fyra olika möjligheterna.

49 Spinna text Syntax {My|Our|Their} car is {white|black}{.| {but|and} my{| sisters} ho{use|me} is blue{|-colored}.} Prova på Avancerat om man vill.

50 Spinna text Övning 30 minuter Tänk er att ni ska publicera 3 fördelar i punktform med att vara kund hos er på 30 olika ställen, för att snabbt kunna skapa en unik liten text för varje automatiskt ur ett större antal punkter. Prova på Exempel {{Fördel att vara kund}.| {{Fördel att|Varför} vara kund}.| {Fördel {|med} att vara {stam|}kund}.} {{Fördel att vara kund}.| {{Fördel att|Varför} vara kund}.| {Fördel {|med} att vara {stam|}kund}.} {{Fördel att vara kund}.| {{Fördel att|Varför} vara kund}.| {Fördel {|med} att vara {stam|}kund}.}

51 Jobba med domäner ”Begagnade” domäner kan vara värdefulla Ni minns redirect? Typerna 301 och 302? OK Inte OK? Hitta domäner som är extremt relevanta för er – t ex cars.se och använd.

52 Jobba med domäner Vad kan vi göra? Kuriosa om fulmetoder: Komma åt gamla domäner, 301 peka in mot egen webb och tillskansa sig länkkraften – extremt effektiv metod i ”Gråzonen” Mer komplicerat Förr – bildelar.se enkelt att placera på sök för ”Bildelar” eftersom Google gav domännamnet ett stort värde Ok användningsområde är när domänen har ett värde för, t ex för att namnet är relevant för er på något sätt. Kanske för en kampanj eller fristående landningssida. Efter kampanjtiden är det naturligt att domänen redirectas till er webb.

53 Jobba med domäner Vad kan vi göra? Mer komplicerat Förr – bildelar.se enkelt att placera på sök för ”Bildelar” eftersom Google gav domännamnet ett stort värde. Domännamnet ger fortfarande ett värde, men mindre än förr. Däremot är domänens historik värdefull och något vi kan utnyttja.

54 Jobba med domäner Vad kan vi göra? Sellacar.de – skulle funka som sekundär sajt om vi vore aktiva i Tyskland

55 Jobba med domäner Var Var kan ni hitta grymma domäner?? Internetvikings.com Rymdweb.com Be en konsult – t ex mig Håll koll själva?

56 Jobba med domäner Från Internetvikings

57 Jobba med domäner Från Internetvikings

58 Jobba med domäner Domänens värde

59 Jobba med domäner Domänens värde

60 Jobba med domäner Domänens värde Be om att få domäner införskaffade.

61 Jobba med domäner (?) Är domänen värd sitt pris? Är den relevant för er? Kan ni använda den på ett naturligt sätt? (Inte ett sätt som ser naturligt ut – utan på ett verkligt naturligt sätt).se mot svenska -.dk mot danska…. Snapback

62 SEO via affiliatenätverken Bra att veta: De brukar ha en startup-avgift som ni oftast kan förhandla bort. Clean-links, eller SEO-vänliga länkar. Ni kan vara ute efter den sekundära synergieffekten av att få mycket länkar från relevanta sajter som promotar er, fast nätverkens syfte i grund och botten är att driva konverteringar åt er där ni betalar webbplatserna en provision per konvertering. Försök alltid slå flera flugor i en smäll så blir totalen av era marknadsföringsaktivteter större! AdTraction TradeDoubler Zanox Double.NET AdTraction TradeDoubler Zanox Double.NET

63 SEO via affiliatenätverken Hur gör era konkurrenter ? Exempel från AdTraction

64 Vad att blogga om Hur? Veckovis tips från verkstäderna Hur man gör själv? – om inte hjälper vid dig på verkstaden Recensioner på nya bilar ”Bäst i test” – bra utgångsläge, ”neutral part” Enklaste sättet att byta vinterdäck Topp 10 bilklädslar Passar det Bilia att ha en blogg?

65 Länkprofil Topplistor – exempel på ett par som funkar

66 Att ha en blogg? Passar det er? Koppla tjänster Disqus Ping Trackback Twingly Gör som ni gör på YouTube? ”Verkstadstips” Dela på ansvaret Testa och berätta Förstärkt allmän närvaro

67 Länkbyggarkampanj Ett exempel… Syfte: Bli omnämnd på bloggar och få länkar till Bilias nya personbilar i syfte att erövra positioner på Google. Ställa frågan till bloggare som skriver om bilar: Vilken av Bilias bilmärken är skönast att sova i? Bjud in, utlys en vinst, gör det viralt, tävling + kampanj? Gör via bloggen, och använd era sociala medier.

68 Länkbyggarkampanj Ett till exempel… Syfte: Vi vill att personer som bloggar om bil & motor ska länka till (och rekommendera Bilia) Vilka?: Racing? Hemma reparatören? Meckar-intresserade? Samla lista på dem? Erbjud något, utan tvång på motprestation (den kommer nog av sig själv i de flesta fall) En förhandsprovning av ny modell? Be om en kravlös och ärlig recension? Underlätta länkande, tillhandahåll HTML kod – men kräv inte länk. Koordinera på sociala medier för extra spridning – be utvalda deltagare attenda eventet? Filmklipp? Videobloggare… Viral potential?

69 Att kommentera på bloggar Är det ok? Länkens värde? Men om du inte har några alls länkar från bloggar? Då är det guld värt för att komplettera din profil. Skala 1 – 100 så omkring 30. Långt ifrån superlänk alltså. Absolut ok om du rent genuint vill aktivera dig med bloggaren! - Särskilt om du själv har en blogg… Absolut ok om du rent genuint vill aktivera dig med bloggaren! - Särskilt om du själv har en blogg… Inte ok om man sätter i system att automatiskt kommentera.

70 Att kommentera på bloggar Om ni blir omnämnda på en blogg och kommenterar som i att ni följer upp så är det bara positivt Bemöter ni positiva kommentarer eller kritik genom en kommentar så kan ni samtidigt få med en länk Om en bloggare skriver om någon av de produkter ni erbjuder

71 Sökmotorer för bloggar Hur?

72 Sökmotorer för bloggar

73 Sökmotorer för bloggar

74

75 Kommentarer

76

77 Sökmotorer för bloggar

78 Twingly Även för webbshopen Exempel på hur Nelly.com gjort

79 Twingly Stadiums webbshop

80 Twingly Även för webbshopen Exempel på hur Nelly.com gjort

81 Twingly Även för webbshopen PING tjänst, när någon länkar till din produkt så får de automatiskt en länk. Ställa in t ex manuellt gokännande Effekten blir att positiva omdömen om t ex era barnstolar visas och att bloggare inspireras att skriva om just er – eftersom de får en tillbakalänk som kan ge dem besökare!

82 Offsite SEO för bilder Underlätta användandet av bilderna som ni äger… Ge t ex en färdig html-kod till press- besökare… Skapa infographics?

83 Infographics

84 Infographics

85 Köpa länkar? I SEO-syfte inte ok enligt Google Guidelines. Många gör det ändå… finns Jag rekommenderar det inte – därför att det behövs helt enkelt inte och det finns effektivare metoder. T ex så enkelt som att samla en lista på bloggar i er kategori och bjud dem kravlöst på något, eller be dem om en recension, donera till deras verksamhet – och i de flesta fall får ni länkar till er eftersom bloggaren vill berätta om det. Köp SEO istället för länkar, då får ni (ska få) naturliga länkar från relevanta resurser.

86 Maila och be om länk? Personligen tycker jag inte det är ok, men naturligtvis fungerar det. Mer ok för en blogg av privat karaktär.

87 Kommande utbildningstillfälle Tillfälle 6 Mobilt sök Uppföljning Google Tag Manager Hur vi går vidare TBA Preliminärt

88 Tack för visat intresse!


Ladda ner ppt "Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 5 – Avancerad offsite."

Liknande presentationer


Google-annonser