Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan"— Presentationens avskrift:

1 Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känner du till målen i ämnena som ni arbetar mot i skolan? ♀ – Nej, jag vet inte vilka mål du pratar om ♀ – Jag vill inte veta heller. ♀ – Vet några mål ♂ – Vill gärna veta målen ♂ – Vet att det finns mål, men inte vilka.. ♂ – Nej, jag skulle gärna vilja ha reda på det ♂ – Ja, det gör jag. Det är mina egna mål alltså. De andra är inget intressant. Hur får du reda på dom? ♀ – i en, ty, Sva. Läraren berättar muntligt eller skriftligt. ♀ – typ. I en skriftliga kriterier. NO, id, Sva, Hk, Ma muntligt för varje omr. ♂ – i de teoretiska ämnena; skriftligt. ♂ – i de flesta ämnena; muntligt (de ändrar sig ibland, vet de målen själva?) Hur skulle du vilja få reda på dom? ♀ – Vet inte ♀ – skriftligt. Alla elever borde få skolverkets blåa bok. ♀ – Använda IUP-pärmen ♂ – Titta i IUP-pärmen ♂ – Av vår lärare kanske. ♀ – Det skulle vara kul att veta. Kanske läraren skulle kunna berätta.

2 ♂ – Ibland lite. Skulle vilja bestämma mer själv. ♀ – kan hända.
Brukar du kunna vara med och påverka VAD ni ska arbeta med i skolan, alltså innehåll? ♂ – Ibland lite. Skulle vilja bestämma mer själv. ♀ – kan hända. ♀ – ja, men sällan. ♀ – Jag hade så i min förra skola och det var mycket roligare. Hur brukar det gå till? ♀ - Val mellan lärarens alternativ. ♀ - När man kommer med bra förslag. Hur skulle det kunna gå till? ♀ – Bra att få vara med och välja ibland. ♂ – Diskutera fram alternativ. ♂ – Eleverna borde få ge förslag som läraren sen ser om de passar till krit.

3 Hur skulle det kunna gå till?
Brukar du kunna vara med på och påverka hur du ska HUR ni ska arbeta i skolan, alltså arbetssätt och form? ♂ – Vi får inte bestämma men jag skulle gärna vilja göra det. Hur brukar det gå till? ♀ – ibland. Val bland lärarens alternativ och ibland föreslår elev. ♂ –Här har ni frågor och svar, varsågod och jobba. Så säger läraren. Hur skulle det kunna gå till? ♀ – Vill få bestämma själv ibland. ♀ – Vet inte. ♀ – Diskussion och komma med bra förslag. ♀ – Det skulle vara bra om man fick bestämma själv, för allt blir så mycket intressantare då. ♀ – ofta i typ alla ämnen. ♀ – Det skulle vara bra att få göra det igen. Det blir så tråkigt om man alltid gör på samma sätt. ♂ – Spelar ingen roll. Vill att det ska vara lika jämt. ♂ – Diskutera o eleverna ger förslag. ♂ – disk. i grupper. Bästa försl. Sätts upp på tavlan. Läraren ser vilka som passar. ♂ – Vet inte

4 4. Brukar du kunna vara med och påverka hur du ska redovisa dina kunskaper?
♂ – Ibland ♀ – Vill få bestämma ibland ♀ – En gång ♂ - i franska o NO. Välja mellan lärarens alt. ♂ - nej. ♀ – ibland. NO, Sv, ty, en, hk. ♂ – Jo, redovisningen får vi bestämma själva. Men vi redovisar nästan alltid muntligt för vår lärare tycker det är bäst så. ♂ – Ja, ibland får vi bestämma. Läraren vill att vi redovisar muntligt. ♀ – Nej, vi får inte bestämma. Läraren bestämmer att vi ska bestämma muntligt. Det skulle var kul att göra på annat sätt. Det låter kul att få bestämma själv. ♀ – Nej, vi får inte bestämma, det gör läraren. Men ibland skulle det vara kul att få bestämma själv. Hur skulle det kunna gå till? ♂ – Vet inte ♀ – Bra om det är olika.

5 5. Brukar du UTVÄRDERA ditt arbete?
♀ – Nej, det vet jag inte. Det kanske är bra, jag vet inte. ♀ – Nej, det gör vi inte. Vår lärare läser igenom och säger vad han tycker. Men det skulle vara bra för att lära sig vad man ska tänka på för att bli bättre och göra det man ska och inget annat. ♂ – Nej vadå menar du? ♂ – Ja, ibland gör vi det. Vår lärare brukar säga vad han tycker om vårt arbete. Hur brukar det gå till? ♀ – Med frågorna i burken, våra frågor till temat. ♀ – Vet inte ♀ – om läraren frågar. I NO, ty skriftligt, vad vi lärt oss.Hur skulle det kunna gå till? ♀ – Alla kan berätta något som de har lärt sig. ♀ – muntligt. ♀ – pricka av efter kriterierna och kolla vad man kan och inte kan. ♂ – Vi diskuterade kring rymden, tittade på våra frågor. ♂ – Vet inte ♂ – Tror att vi brukar det. ♂ – få betyg. ♂ – titta på sina egna arbeten och se vad som var bra och vad som kan förbättras och sen fråga läraren. ♂ – Jag vet inte hur det skulle gå till.


Ladda ner ppt "Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan"

Liknande presentationer


Google-annonser