Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kost för idrottare. Kroppen Är som en fabrik där kemiska processer ständigt pågår t.ex. Metabolism eller ämnesomsättning : näringsämnen tas upp, bryts.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kost för idrottare. Kroppen Är som en fabrik där kemiska processer ständigt pågår t.ex. Metabolism eller ämnesomsättning : näringsämnen tas upp, bryts."— Presentationens avskrift:

1 Kost för idrottare

2 Kroppen Är som en fabrik där kemiska processer ständigt pågår t.ex. Metabolism eller ämnesomsättning : näringsämnen tas upp, bryts ned, omvandlas och omsätts till energi och/eller avlägsnas ur kroppen Katabolism : nedbrytande processer Anabolism : uppbyggande processer

3 Energibalans Intag = Förbrukning Intag = Förbrukning Negativ energibalans Negativ energibalans Positiv energibalans Positiv energibalans

4 Energibalans Trötthet Infektioner, sjukdomar Muskelnedbrytning Benskörhet Försämrad prestationsförmåga Förlorad träningsglädje

5 Kroppen Är som en maskin, måste ha bränsle för att fungera Fysisk aktivitet = ökat behov av energi Maten har samma innehåll som vi själva

6 Kroppen Vi består av: Vi består av: kolhydrater, fett, protein, vatten, mineralämnen, vitaminer (andelen vitaminer är mycket liten) Ca: 50-65% av vatten, 15-25% av fett, 15-20% protein, 5% mineralämnen, 1 % kolhydrater

7 Energi - ”kapaciteten att utföra ett arbete” Energigivande näringsämnen: Fett Fett Kolhydrater Kolhydrater Protein Protein

8 Kalorier och kilojoule Energi mäts i kcal eller kJ 1 kcal = 4,2 kJ Energi Kolhydrater: 1g = 4 kcal Fett: 1g = 9 kcal Protein: 1g = 4 kcal

9 Kolhydrater Ett samlingsnamn för: stärkelse, socker, kostfiber Rekommendation: 50-60E% Källa: pasta, mjöl, bröd, potatis, ris, müsli, frukt, grönsaker Lagras i kroppen som: Glykogen

10 Rekommendationer i gram kolhydrater per Kg kroppsvikt och dag Låg - medelintensitet: 5-7 g/Kg/dag Medel – hög intensitet: 7-10g/Kg/dag Extrem fysisk aktivitet: g/kg/dag

11 Blodsocker Höjer långsamt: Pasta, bönor, fullkornsprodukter Höjer snabbt och kort: Banan, sportdryck, potatis

12 Fett Omättat fett (10E%) Mättat fett (15E%) Rekommendation: Ca 25E% Omättat fett finns i: olja, flytande margarin, fet fisk, avokado, nötter Mättat fett finns i: smör, margarin, feta charkprodukter, mejeriprodukter

13 Fett Viktig energikälla Skyddar våra inre organ Ingår i hormoner Förser oss med fettlösliga vitaminer och essentiella fettsyror Isolerar och hjälper oss hålla kroppstemperaturen Framhäver smaker i mat

14 Protein Finns mycket i: fisk, ägg, kött, mjölk, bönor Rekommendationer: 10-20E% 0,8g/kg/dag

15 Proteinbehov hos idrottare Normalaktiv: 0,8g/kg/dag Uthållighetsidrottaren: 1,2-1,8 g/kg/dag Styrkeidrottaren: 1,6-1,7 g/kg/dag

16 Vitaminer Behövs i små mängder Har mycket viktiga uppgifter i kroppen Påskyndar kemiska reaktioner, deltar i utvinning av energi, bildandet av vävnad, ingår i hormoner och upptag av näringsämnen

17 Mineralämnen Finns i och omkring varje cell Ingår i skelettet och tänderna Påträffas i kroppsvätskor Hjälper immunförsvaret Tex Kalcium och Järn

18 Hur mycket frukt och grönt? 500g/dag 500g/dag För att tillgodose behovet av vitaminer, mineralämnen och antioxidanter För att tillgodose behovet av vitaminer, mineralämnen och antioxidanter Förslag: Förslag: 1 morot, ½ tomat, 1/3 paprika, 1 portion broccoli, 1 portion pizza sallad, 2 frukter.

19 Vatten Transporterar näringsämnen Transporterar näringsämnen Reglerar kroppstemperaturen Reglerar kroppstemperaturen Deltar i kemiska processer Deltar i kemiska processer Skyddar kroppen Skyddar kroppen

20 Måltidsordning Frukost MM Lunch MM Middag KM

21 Tallriksmodellen Grundmodellen: 1 del: Potatis, ris, pasta, bröd 1 del: Grönsaker, rotfrukter, frukt, bär 1 del: Kött, fisk, kyckling, ägg, baljväxter

22 Det finns tre olika tallriksmodeller En med mer energi för elitidrottaren, medel-högintensiv träning minst 5 gånger per vecka En med lagom energi för den vanliga motionären med 2-4 träningspass per vecka En med mindre energi för den sjuka, överviktiga, sängliggande eller stillasittande personen Mer energi Lagom energi Lite energi

23


Ladda ner ppt "Kost för idrottare. Kroppen Är som en fabrik där kemiska processer ständigt pågår t.ex. Metabolism eller ämnesomsättning : näringsämnen tas upp, bryts."

Liknande presentationer


Google-annonser