Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11 6 sept kl 17.00 sal O334 O-huset Campus Konradsberg T-bana Thorildsplan, Campus Konradsberg, Kungsholmen.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11 6 sept kl 17.00 sal O334 O-huset Campus Konradsberg T-bana Thorildsplan, Campus Konradsberg, Kungsholmen."— Presentationens avskrift:

1 Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11 6 sept kl sal O334 O-huset Campus Konradsberg T-bana Thorildsplan, Campus Konradsberg, Kungsholmen Campus och distansgrupper 7 sept distansdiskussion Mondoforum Chatt fr kl Mondosida: Konstpedagogik 1 Ht-11

2 Kursens innehåll - konstupplevelse, kommunikation och kreativa skapande läroprocesser. - konstpedagogiska teorier och metoder, konst och kultur i skolan - konstpedagogisk praktik och samverkan med skolor, utställningar och museer, visningsaktivitet och konstsamtal. - metoder för dokumentation, analys och utvärdering av konstpedagogisk praktik

3 Kursens lärandemål - ge exempel på och värdera konstpedagogiska samarbetsformer mellan förskola/skola, konstnärer, konstgallerier, museer och kulturinstitutioner, - i konstpedagogisk verksamhet använda och dokumentera konst, utställningar och museer som kommunikativ resurs för estetiska skapande- och lärandeprocesser med barn/ungdomar och övriga deltagare, - definiera och beskriva centrala konstpedagogiska teorier och metoder för konstnärligt skapande och estetisk upplevelse, lek och lärande.

4 Obligatorisk kurslitteratur Tips för revidering - se kurshandlednnig Huvudbok i kursen är Mårtensson, Åsa & Sten, Ulrika (red). (2008). Konst och pedagogik. Gävle: Gävle konstcentrum. (126 s.) Behövs konstpedagogiken? En utvärdering av konstpedagogiskt seminarium. Kulturrådet. Stockholm. Statens kulturråd Finns som elektronisk resurs. (Valda sidor ca 50 s). ”Hur kan skola och konstmuseum samarbeta i vardagen?”. Kontinua Seminarium 1. Nordiska akvarellmuseet 1-2 nov Skärhamn: Nordiska akvarellmuseet. (76 s.) Elektronisk resurs ”Hur kan konst och kultur stärka skolans arbete med värdegrundsfrågor och elever i svårigheter?”. Kontinua Seminarium 3. Nordiska akvarellmuseet oktober Skärhamn: Nordiska akvarellmuseet. (80 s.) Weissenrieder, Elisabeth (2008). Skapandets kraft: för kunskap och utveckling. Stockholm. Runa förlag. Valda sidor s.13-95, (97 s.)

5 Uppgift 1: Vad kan konstpedagogik vara? Inl 4/10 Bilda en diskussionsgrupp på 2-3 personer och samtala och diskutera om Vad kan konstpedagogik vara? Använd er av Mondo-forum. Lägg in en gemensam sammanfattning av er diskussion och litteraturstudier i Mondo-forum. Max 3 sidor. Inlämning 4/10. Resonemangen i er inlämnade text skall vara underbyggda med praktiska exempel på konstpedagogisk verksamhet, gärna med exempel ur egen erfarenhet och aktuella debattartiklar samt belysta med korrekta hänvisningar till obligatoriska kurslitteraturen. (en del finns som elektroniska resurser). Korrekt hantering av referenser och citat ska tillämpas (se betygskriterierna).

6 Uppgift 2. Projektarbete o skriftlig rapport. 6/12 Bilda också en projektgrupp på ca 2-3 personer och gör upp en projektplan. Inlämning Senast 17/10. Mondoforum. Projektarbetet omfattar två delar, redovisning i valfri gestaltning och skriftlig rapport.(kort skriftlig beskrivning 2/12 inför presentationen), 6/12 Muntlig gestaltande redovisning 16/12 Slutlig skriftlig kursrapport

7 Föreläsningar 6 septJessica Sjöholm Skrubbe Offentlig konst och konstpedagogik. 20 sept Petra Gröminger Carl Eldhs ateljémuseum, Skulpturvandring 27 sept Gunilla Pettersson, Konstpedagogiska utmaningar

8 Lärare Anne Lidén, kursansvarig o handledare för projektarbete E-post


Ladda ner ppt "Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11 6 sept kl 17.00 sal O334 O-huset Campus Konradsberg T-bana Thorildsplan, Campus Konradsberg, Kungsholmen."

Liknande presentationer


Google-annonser