Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

1 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Indata för överbyggnadsdimensionering enligt ATB VÄG - B-WIM Mätningar 2002 – 2003.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "1 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Indata för överbyggnadsdimensionering enligt ATB VÄG - B-WIM Mätningar 2002 – 2003."— Presentationens avskrift:

1 1 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Indata för överbyggnadsdimensionering enligt ATB VÄG - B-WIM Mätningar 2002 – 2003

2 2 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Tomas Winnerholt Sektionen för vägteknik Samhäll och Trafik Vägverket, Borlänge

3 3 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Innehåll Allmänt om B-WIM projektet Redovisning av antal standardaxlar per tungt fordon för samtliga mätplatser Redovisning av en mätplats Konsekvenserna av felbedömning av antalet standardaxlar

4 4 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 B-WIM

5 5 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 SiWIM-Systemen

6 6 Tomas Winnerholt Transportforum 2004

7 7 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Slutsatser Vi har ett problem med överlaster detta gäller både bruttovikt och axellaster. Övervikt på axellaster innebär att vi har fellastade fordon som i och för sig klarar bruttovikten men skapar onödigt vägslitage. De hastigheter som mätts upp tyder på en något hög medelhastighet. Vi behöver öka vår kunskap om de faktiska lasterna. Även utan överlaster kan i en del fall de faktiska lasterna, uttryckt i antal standardaxlar per fordon (den s.k. B-faktorn) vara högre än vad vi tidigare antagit. B-faktorn och förekomst av överlaster samvarierar inte.

8 8 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Standardaxeln

9 9 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Rikt 1Rikt 2 Örnsköldsvik0,230,41 Storvik1,161,56 Västerås3,393,87 Strängnäs1,822,32 Sparreholm0,550,71 Forserum0,970,91 Lagan2,682,21 Oskarshamn1,372,29 Färjelanda0,890,93 Grästorp1,872,40 Kinna1,921,85 Borensberg1,040,91 Motala1,341,45 Mjölby3,40 1,3

10 10 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Mjölby - överlast

11 11 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Mjölby - ESAL

12 12 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Mjölby - fördelning

13 13 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Mjölby - totalvikt

14 14 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Mjölby - axlar

15 15 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Vad säger ATB VÄG 2003?

16 16 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Principiell modell – i dag... Slitlager Bundet bärlager Obundet bärlager Förstärkningslager Skyddslager Största tillåtna vertikala Trycktöjning (ACK + enstaka) Största tillåtna horisontella Dragtöjning (ACK) Undergrund eller underbyggnad Terrassyta

17 17 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Teoretisk livslängd

18 18 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Skillnad antagande och mätt

19 19 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Vad kan vi göra ur lastperspektiv - dimensionering Möjligt att noggrant ta reda på ESAL/tungt fordon samt axellaster. Möjligt att dimensionera med ”sanna laster” det vill säga axel för axel eller ”B”. Möjligt att använda simuleringsteknik för att även ta hänsyn till temperaturvariationer och vatten i konstruktionen.

20 20 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Vad kan vi ta fram idag? Från WIM kan vi få axellaster. Från WIM-data kan vi beräkna ”bättre B-värde” Från VViS kan vi få temperaturer för ”vinter-säsongen”. Från vissa VViS kan vi få temperaturer för hela året. VDM 03

21 21 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 VägDimensioneringsModell 03 Spänningar och töjningar för varje kombination av axlar som passerar. Tillskott till nedbrytning för varje belastningstillfälle. Temperaturfördelning i vägkroppen, varje timme. Vattenfördelning i terrassen, varje timme. Tack


Ladda ner ppt "1 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 Indata för överbyggnadsdimensionering enligt ATB VÄG - B-WIM Mätningar 2002 – 2003."

Liknande presentationer


Google-annonser