Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Allmän kursutvärdering 2007-2008 Introduktionskurs HT 2007 Introduktionskurs VT 2008 Funktionell cellbiologi HT 2007 Funktionell histologi VT 2008 Fysiologi.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Allmän kursutvärdering 2007-2008 Introduktionskurs HT 2007 Introduktionskurs VT 2008 Funktionell cellbiologi HT 2007 Funktionell histologi VT 2008 Fysiologi."— Presentationens avskrift:

1 Allmän kursutvärdering 2007-2008 Introduktionskurs HT 2007 Introduktionskurs VT 2008 Funktionell cellbiologi HT 2007 Funktionell histologi VT 2008 Fysiologi VT-VT 2007 Fysilogi VT 2008 Patologi HT 2007 Patologi VT 2008 Infektion, mikrobiologi och immunförsvar HT 2007 Infektion, mikrobiologi och immunförsvar VT 2008 Internmedicin VT-HT 2007 Kirurgi VT 2007 Kirurgi HT 2007 Samhällsmedicin november 2007 Samhällsmedicin februari 2008 Samhällsmedicin mars 2008 Radiologi T11, vecka 16, VT 2008 Radiologi T11, vecka 17, VT 2008 Obstetrik och Gynekologi HT 2007 Obstetrik och Gynekologi VT 2008 Oftalmologi HT 2007 Oftalmologi VT 2008 Konsultationskunskap HT 2007 Konsultationskunskap VT 2008 Psykiatri HT 2007 Dermatologi och venereologi HT 2007 I och II Dermatologi och venereologi VT 2008 I och II

2 Kursportalen har varit användbar och givit god information (antal) Allmänna kursutvärdringsfrågor 2007-2008 912 svar 933 svar 596 svar

3 Kursportalen har varit användbar och givit god information (%) Allmänna kursutvärdringsfrågor 2007-2008 912 svar 933 svar 596 svar

4 Allmänna kursutvärdringsfrågor 2007-2008 (Antal instämmande svar) 926 svar 950 svar 928 svar 931 svar 934 svar

5 Allmänna kursutvärdringsfrågor 2007-2008 (% instämmande svar) 926 svar 950 svar 928 svar 931 svar 934 svar

6 GU, SA och Läk1 enl. studentbarometern 2007. Läk2 = Allmänna kursutvärdringsfrågor 2007-2008 Jag upplever att kursens mål är tydliga (%) 926 svar

7 GU, SA och Läk1 enl. studentbarometern 2007. Läk2 = Allmänna kursutvärdringsfrågor 2007-2008 Lokalerna är ändamålsenliga (%) 950svar

8 GU, SA och Läk1 enl. studentbarometern 2007. Läk2 = Allmänna kursutvärdringsfrågor 2007-2008 Lärarna är tillgängliga för samtal och frågor (%) 928 svar

9 GU, SA och Läk1 enl. studentbarometern 2007. Läk2 = Allmänna kursutvärdringsfrågor 2007-2008 Lärarna visar intresse för hur vi studenter lyckas i studierna (%) 931 svar

10 GU, SA och Läk1 enl. studentbarometern 2007. Läk2 = Allmänna kursutvärdringsfrågor 2007-2008 Lärarna behandlar mig som en blivande kollega (%) 934 svar

11 Allmänna kursutvärdringsfrågor 2007-2008 Antal studenter med erfarenhet av särbehandling avseende: 885 svar 909 svar 901 svar 903 svar 905 svar 904 svar

12 Allmänna kursutvärdringsfrågor 2007-2008 Procent studenter med erfarenhet av särbehandling avseende: 885 svar 909 svar 901 svar 903 svar 905 svar 904 svar

13 Procent studenter med negativa erfarenheter vad gäller särbehandling avseende: GU, SA och Läk1 enl. studentbarometern 2007. Läk2 = Allmänna kursutvärdringsfrågor 2008

14 Könstillhörighet: Det är inte ovanligt att äldre manliga läkare och patienter kallar oss kvinnliga studenter för flickor, damer, töser osv.. Inte nedsättande i sig, men det känns inte som om man blir tagen på allvar och respekterad då. Varför inte säga studenter, kandidater, blivande läkare/kollegor istället? Det är oprofessionellt att kalla den blivande kollegan för ”de unga vackra damen”. Passar inte på en arbetsplats. Kommenteras vad många tjejer vi är. En del äldre läkare kan rekommendera sin specialitet specifikt till tjejer eftersom den är så bra att kombinera med familjelivet. Vid enstaka tillfällen på bröstpalpation fick jag ej vara med för att jag är man. Blivit nekad att göra bröstpalpation tre ggr pga av mitt kön. Ordet manlig kandidat betonades lite väl mycket inför patienterna. Detta medförde att alla patienter utom en inte ville ha kandidater med vid bröstundersökning. Känns snarare som att jag blivit positivt särbehandlad eftersom jag är man. Det är synd att n.n. positivt särbehandlar mig för att jag är kille. Däremot har jag blivit positivt särbehandlad p.g.a. kön och etnicitet. Det har snarare varit positivt att vara tjej i en grupp med två killar. Möjligen har lärarna vänt sig lite mer till killarna i gruppen.

15 Ålder: En del föreläsare har riktat sina föreläsningar till åldersgruppen 19-25 år. I alla fall enligt min upplevelse. I resonemang och kommentarer har de sagt saker som t.ex. ”Ni är ju mellan 20 och 25 och därför håller ni just nu på att bygga upp era personliga värderingar” och liknande kommentarer. Det har vissa gånger känts exkluderande för mig som är över 25. Jag tror inte att op.syrrorna är lika otrevliga mot äldre kandidater som mot yngre. ”Man kan inte bli kirurg om man inte är omkring 20 när man börjar” - sagt av några läkare jag mött. Sexuell läggning: Möjligtvis när läraren sa nåt i stil med att homosexuella är mer promiskuösa än heterosexuella, det känns inte OK att säga nåt sånt utan att ha belägg för det och det hade han inte, utan han sa själv att han bara spekulerade. HTB-personer osynliggjodes både under Hälsa och samhälle och under paneldiskussionen (det pratades om att folk gifter sig med varandra inom vården - men för vissa är det inte lagligt att gifta sig). Övrigt: Tråkigt när sjuksköterskor frågar patienter: ”Du vill väl inte att det är två läkarkandidater med?


Ladda ner ppt "Allmän kursutvärdering 2007-2008 Introduktionskurs HT 2007 Introduktionskurs VT 2008 Funktionell cellbiologi HT 2007 Funktionell histologi VT 2008 Fysiologi."

Liknande presentationer


Google-annonser