Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Bilden av Norrbotten Eivor Bryngelson och Lars Wallrup

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Bilden av Norrbotten Eivor Bryngelson och Lars Wallrup"— Presentationens avskrift:

1 Bilden av Norrbotten Eivor Bryngelson och Lars Wallrup

2 Norrbotten ska vara känt som en dynamisk tillväxtregion Norrbotten ska präglas av en positiv självbild Mål Målgrupper Nyckelpersoner Ledare i länet Unga människor

3  Natur, landskap  Hem, hemma  Skog  Snö  Fint, vackert  Fjäll  Kallt, kyla  Lugnt  Frihet  Frisk luft (Norrbotten)  Kallt, kyla  Renar  Snö  Luleå  Fjäll  Vackert  Långt norrut  Vinter  Naturen  Kiruna  Norrland  Mygg (Sverige) Vad kommer du att tänka på när du hör Norrbotten?

4  Naturen, närheten till vacker natur  Lugnet, ingen stress  Människorna, folket, gemenskapen  Vintern, riktig vinter med snö  Frisk luft  Ljuset, den ljusa sommaren  Friheten  Tydliga årstider  Trygghet (Norrbotten)  Naturen  Stillheten, lägre tempo  Årstiderna, vintern, kylan, ljuset  Friluftsliv, fritidssysselsättningar  Ren miljö, ren luft  Det geografiska läget  Människorna 1% (Sverige) Vad är det bästa med att bo i Norrbotten?

5  Avstånden, ”långt till allt”, lokalt och till övriga Sverige, världen  Kylan, kallt  För lång vinter  Bristen på arbetstillfällen  Dåliga kommunikationer, kollektivtrafik  För litet utbud av kultur och shopping  Dyrt att åka/resa bil, tåg och på semester  Dåliga vägar  Mygg (Norrbotten)  Avståndet, långt till Stockholm och övriga viktiga centra i Europa (vanligaste svaret)  Kallt och mörkt  Jägarkultur och jantelag  Svag arbetsmarknad  Bristande entreprenörskap (Sverige) Vad är det sämsta med att bo i Norrbotten?

6 Sverige procent 2007 Norrbotten procent 2008 Norrbotten har ett rikt utbud för upplevelser och turister8285 I Norrbotten finns tillgång till bra högskoleutbildning70 Norrbotten har ett starkt näringsliv6471 I Norrbotten finns ett rikt utbud av musik, konst och teater 6462 I Norrbotten är människor öppna för förändring och utveckling 6362 I Norrbotten lever män och kvinnor jämställt6061 Det finns gott om arbetstillfällen i Norrbotten4456 Attraktionsfaktorer

7 Sverige procent 2007 Norrbotten procent Norrbotten har ett rikt utbud för upplevelser och turister I Norrbotten finns tillgång till bra högskoleutbildning Norrbotten har ett starkt näringsliv I Norrbotten finns ett rikt utbud av musik, konst och teater I Norrbotten är människor öppna för förändring och utveckling I Norrbotten lever män och kvinnor jämställt Det finns gott om arbetstillfällen i Norrbotten Attraktionsfaktorer

8 Framtidstro:

9 Vare sig du tycker om det eller inte, är det allt någon känner till, tycker, säger eller tänker om dig – sant eller falskt, bra eller dåligt. Betraktaren bestämmer

10 Hur man väljer att uppträda såväl internt som extern, från personliga möten till masskommunikation. Hur byggs bilden?

11 Norrbotten Alla bygger bilden av Norrbotten KraftFörnyelseNatur

12 Norrbotten KraftFörnyelseNaturligt

13 Alla kommunikationstillfällen som finns för varje aktör - dvs: allt du säger och gör vid varje tillfälle Allt som sker på scenen bidrar till en dynamisk bild av regionen - dvs: du ger bilden av Norrbotten På scenen syns man – scenen är ett sätt att bli hörd och samtala med andra - dvs: du kan förklara, fördjupa och nyansera Vad är scenen?

14 Samsyn - en förutsättning för samhandling Samtal Vem vill och varför? Samsyn Vad bör göras? Samverkan Vilka behövs för att göra? Samhandling Hur ska det göras och av vilka? Samsyn Vad bör göras?

15 Mål Kommunikation Aktiviteter Taktik Strategi Vision/ Verksamhetsidé

16 Aktiviteter Kommunikation Taktik Vision Verksamhetsidé Strategi ? Mål

17 Slv Clo

18 Fungerande samhandling Partitur!

19 Positioneringsmetoden Historia Kompetens- område Sär- skiljnings- förmåga Nyckel- kund Person- lighet Mission Värde Utmaningar Position

20 Acusticum – Piteå kommun – LTU-inkubator-fastighetsbolag Aurorum Science Park, pågår Boden – näringslivsenheten – kommunens position Bodens skolor - position Bottenvikens skärgård - EU-projekt ( Skellefteå-Haparanda) Coompanion – vision- socialt företagande Entreprenörsgymnasiet- strategisk verksamhetsplan/vision Norrbottens Internationella Grupp Innovationssluss Övre Norrland – samarbetsprojekt Norrbotten – Västerbotten Kalix Centrumutveckling- handeln Kalix Destination- kommersiell verksamhet Kalix kommunorganisation Luleå Näringsliv AB – näringslivsutveckling NLL externa kommunikation Regionala enheten, NLL – regional utveckling North Sweden- Brysselkontoret för Norrbotten/Västerbotten Näringslivets Pris Luleå Råneå Älvdal utveckling AB- projekt ”Företagande- en förutsättning för landsbygdsutveckling” Teknikens Hus – science center- ny vision Upplevelseindustrin i Piteå- mötesplats turism och musik Älvsbyns kommun – kommunens position Övertorneå kommun Genomförda positioneringar

21 Norrbotten ska vara känt som en dynamisk tillväxtregion Norrbotten ska präglas av en positiv självbild Mål Målgrupper Nyckelpersoner Ledare i länet Unga människor

22 Initiativ till regional strategi: Jämställdhet, Mångfald, Kultur

23 Initiativ till regional strategi: Unga

24 Tack Eivor Bryngelson Lars Wallrup Kyrkogatan 13, Luleå


Ladda ner ppt "Bilden av Norrbotten Eivor Bryngelson och Lars Wallrup"

Liknande presentationer


Google-annonser