Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sammanfattning Vi gjorde ett studiebesök i Kista Service Hus. Två pensionärer pratade om problem i deras vardagsliv. Utifrån det tänker vi skapa en digital.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sammanfattning Vi gjorde ett studiebesök i Kista Service Hus. Två pensionärer pratade om problem i deras vardagsliv. Utifrån det tänker vi skapa en digital."— Presentationens avskrift:

1 Sammanfattning Vi gjorde ett studiebesök i Kista Service Hus. Två pensionärer pratade om problem i deras vardagsliv. Utifrån det tänker vi skapa en digital produkt. Det är ett chatt program på telefon. Det ska finnas en liten skärm på den vanliga telefonen. Med en fysisk knapp kan man starta och stänga av programmet. Man kan välja olika grupper på skärmen med finger. Sedan väljer man en person för att prata med. Detta program syftar till att hjälpa de äldre att ha hjälp och sällskap från kompisar eller experterna.

2 Domänstudier •Studiebesök i Kista service hus. •Litteraturstudier: Löwgren, och andra artiklar. •De äldre pratade om att de använder inte internet: ”internet är konstig”. De använder inte så mycket mobiltelefon heller. Det som används oftast är TV och telefon, för dem. •De behöver hjälp med att hantera olika dokument, t. ex. att betala räkning. •När anhöriga går bort, vill de ha någon att prata med. •De har inte stark muskel att hålla i luren för länge.

3 Processen •I början har vi tre förslag: –Ett talsystem installerad på ladorna. Med hjälp av det kan man med röst styra öppning och stängning av en lada för en typ av dokument. –Ett chatt program på telefon –Ett hjälpsystem på vanlig dator med enkelt gränssnitt. Med det kan man söka information på egen hand. Man kan också ställa frågor till andra.

4 Bortvalda lösningar, varför? •Det är svårt att styra med röst. Systemet blir mycket känsligt. Därför vi valde bort talsystem på ladorna. •De flesta på ålderdomshem använder aldrig internet. Därför vi valde inte förslag tre: hjälpsystem på internet på vanliga datorer.

5 Nyhetsvärde •Liknande existerande lösningar är: –Telefon konferens: dyr och med jätte stor skärm –Mobil med internet funktion: många funktioner

6 Användbarhet och brukskvalitet •Det är lätt att använda. •Ganska få funktioner att välja. •När pensionärer känner sig ensamma, kan de ringa med telefon, istället för att trycka på larmbandet som är avsett för nödhjälp.

7 Brukskvalitet •De äldre kanske ringa på natten till andra. Det kan vara störande. –Man ska gå till en ansvarig person för att anmäla sig till olika grupper. –Varje grupp kan ha ett eget tidschema. T.ex. Kurator grupp kan nås bara under arbetstid.

8 Brukskvalitet •Systemet är ganska enkelt. Man kan inte göra så mycket med det. –Kan inte anmäla sig till grupp på skärmen direkt. –Kan inte surfa på internet, eller skriva epost. –Kan vara dyrt med tanke på att man inte kan göra så mycket med systemet.


Ladda ner ppt "Sammanfattning Vi gjorde ett studiebesök i Kista Service Hus. Två pensionärer pratade om problem i deras vardagsliv. Utifrån det tänker vi skapa en digital."

Liknande presentationer


Google-annonser