Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Peter Olsson, Alléskolan, Floda - www.lektion.se ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Peter Olsson, Alléskolan, Floda - www.lektion.se ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET."— Presentationens avskrift:

1 Peter Olsson, Alléskolan, Floda - www.lektion.se ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET

2 SUBSTANTIV 1 •”Namn på saker, människor, djur, växter. Du kan sätta en, ett eller flera framför ordet.” •Konkreta substantiv: stol, bord, gubbe, boll (du kan ta på dem) •Abstrakta substantiv: oro, lycka, kärlek •Egennamn: Stockholm, Hanna, Volvo, Kina,

3 SUBSTANTIV 2 •Numerus •Singular- ett bord, en lampa •Plural- flera stolar, tre bord (ofta ändelser –ar – er –or –n –r) •Bestämd form (ett alldeles bestämt substantiv)- Bilen, Hunden, Barnen, Det (röda) huset •Obestämd form- (vilken som helst) bilar, hundar, barn, Röda hus.

4 SUBSTANTIV 3 •Reale (den): lampan, pennan, hönan •OBS! 75% av våra substantiv! •Neutrum (det): trädet, bordet, mailet •Genetiv (ägande), Pelles fru, hundens päls, Göteborgs stolthet

5 ADJEKTIV 1 –”Adjektivet är en bestämning av substantivet och talar om hur något/någon är eller ser ut” Böjning: adjektivet kan böjas- en snäll pojke, ett snällt barn, snälla människor

6 ADJEKTIV 2 •Komparering (jämföra) •PositivKomparativSuperlativ •Klokklokareklokast •Gröngrönaregrönast •Liten mindreminst •Energiskmer e…mest e…

7 VERB 1 •”Verb talar om vad någon gör eller vad det är som händer; Jag skriver, Det snöar, Solen skiner.” •InfinitivImperfektSupinum •Läsalästeläst •Ståstodstått (oreg.) •Skrattaskrattadeskrattat

8 VERB 2 •Verbets tidsform (tempus) •Presens(nu)imperfekt perfektpluskvamperfektfuturum •Läserlästehar lästhade lästskall läsa •Pratarpratadehar pratat hade pratatskall prata •Sjungersjönghar sjungit hade sjungitskall sjunga •Simmarsam (simmade)har simmat hade simmatskall simma

9 RÄKNEORD •Räkneorden svarar på frågorna •A) hur många? •B) vilken i ordningen En och ett är räkneord om de är betonade, dvs. ”Det är en hund, inte två.”

10 PRONOMEN1 •”Pronomen ersätter namn, substantiv och ibland hel mening.” •Personliga; Kalle = HAN Solen= DEN Olle och Pelle= DE

11 Genitivform av personliga pronomen •SubjektsformObjektsform •jagmig •Dudig •Han (s)honom •Hon (hennes)henne •Denden •Detdet •Vioss •Nier •Dedem •Objektsform= svarar på frågan till vem? Till mig/dig /oss osv.

12 Possessiva pronomen •Ägande pronomen! (possess på engelska betyder äga) •Min bollmitt bordmina pennor •Din bollditt borddina pennor •Sin bollsitt bortsina pennor •Vårvårtvåra •Erertera

13 ADVERB1 •Adverb är bestämning till •A) ett verb pojken springer fort •B) ett adjektivhästen är svårt sjuk •C) ett annat adverbbilen körde farligt fort •Fet stil=adverb •Springer= verb •Svårt= adjektiv •Farligt= adverb

14 Skillnaden adjektiv/adverb •Adjektiv böjs- stolen är hög, bordet är högt •Adjektiv är en bestämning av substantiv. •Adverben böjs inte- Jag hoppar högt, Olle och Kalle hoppar högt. Jag springer fort. Lisa springer fort.

15 KONJUNKTIONER/ SUBJUNKTIONER •Bindeord, binder ihop satser (meningar)! Fogar samman satser. •Och, men, eller, för, eftersom, då, när •Pär är liten men stark! •Hon var trött och kunde inte hålla sig vaken.

16 INTERJEKTIONER •Utropsord. (kan ej böjas) •Kan bilda egen sats! •Oj! Hoppsan! Akta! Aj! Usch! Fy! Pang! Stopp! •Skål! Heja! Grattis!

17 PREPOSITIONER •Anger läge (position) •Bredvid, över, på, under, till höger, •Riktning- mot, från, åt •Oftast korta ord som står framför substantiv/pronomen: utan, vid, genom, om, sedan, enligt, efter, medan, mellan,

18 Ramsor för att minnas! •Substantiv är namn på ting såsom mygga, bi och sting. •Adjektiven sen oss lär hurudana tingen är: glada, snälla, rara, så som vi ska vara. •Räkneord som ett, två, tre. Det är nåt att räkna mé. •Pronomen som den och det använd för det man ändå vet. •Prepositioner före substantiven står. Det blir till jul, vid påsk eller i vår. •Verb är sånt som man kan göra, känna, kramas, se och röra. •Adverben används lätt för rum, tid och sätt. •Konjunktioner som och, men, för och då kan göra meningar så långa så. •Interjektioner säger vad vi känner när det värker, svider och bränner.

19 Repetition! •Namnt.ex.Utmärkande drag 1.Substantiveld, Pelle, katt, Lerum En/ett 2.Adjektivröd, vacker, viktigjämföras/kompareras 3.Verbse, sjunga, kunna(att…framför i grundform) 4.Pronomenmig, din, jag, denna 5.Adverbnu, fort, aldrigläggs till verbet/adj. 6.Räkneordtredje, ett, 42, 7.Prepositionpå, till, i, vid 8.Konjunktioner /Subjuntioner och, som, närbinder ihop satser 9.Interjektioner usch! Nej! Aj!känsloord


Ladda ner ppt "Peter Olsson, Alléskolan, Floda - www.lektion.se ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET."

Liknande presentationer


Google-annonser