Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Att lära på mottagarens villkor. Kan du läsa…? "En vestenkalpig unsdernöking gjord vid ett untivseriet i Enlgand har visat att utfiall de två fösrta och.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Att lära på mottagarens villkor. Kan du läsa…? "En vestenkalpig unsdernöking gjord vid ett untivseriet i Enlgand har visat att utfiall de två fösrta och."— Presentationens avskrift:

1 Att lära på mottagarens villkor

2 Kan du läsa…? "En vestenkalpig unsdernöking gjord vid ett untivseriet i Enlgand har visat att utfiall de två fösrta och de två sista botskevärna i alla orden i en text är ritkigt plecarade, spelar det liten roll i viklen orgnindslöfjd de övirga boskvätrena i orden kommer. Tetxen är fullt läbsar t.o.m. om de andra bokestävrna kommer hullorebmuller! Detta eftorsem vi inte läser varje enkisld botksav, utan ser bidlen av ordet som hehlet."

3 Åhörarnas personligheter •Iakttagaren •Grubblaren •Prövaren •Känslaren

4 Lärandets förutsättningar •Ge tillräcklig information •Ge meningsfull kunskap •Lär på mottagarens villkor

5 Jag tror att den största gåvan jag kan tänka mig att få av någon människa är att bli sedd av henne, hörd av henne, förstådd och vidrörd av henne. Den största gåvan jag kan ge är att se, höra, förstå och att vidröra en människa. När så har skett upplever jag att vi har skapat kontakt. Fritt efter Virginia Satir Referens: Bandler, Grinder, Gordon

6 Hjärnans funktioner Hjärnbarken Limbus Hjärnstammen

7 Hjärnbarken Sinnesintryck (VAK) Vä och Hö hjärnhalva Nyckelord är kunskap och kreativitet Snabba rörelser - Yttre muskellagren Yttre information - Våra medvetna tankar.

8 Hjärnstammen Långsamma rörelser – inre muskellager Reptilhjärnan - Överlevnads instinkt vid hot Inre information – omedvetna tankar Kraft – Riktning - Kaos

9 Mellanhjärnan - Limbus Länken mellan bark och stam Urval och värdering av information Metaforer – likheter - helheter Minneskonto

10 Vänster hjärnhalva Höger hjärnhalva LogikSinnen VAK SpråkFantasi DetaljerHelheter InformationMåla TeknikMusik MatematikKreativitet StatistikSpontanitet Skapande Hjärnans funktioner

11 Vi lär med våra sinnen •Visuellt •Auditivt •Kinestetiskt

12 Visuellt sinne •Vill gärna ”se” vad du instruerar. •Hjälpmedel – OH, målande eller ritade förklaringar, blädderblock, video, bilder etc. •Använd ett ”visuellt språk” –Titta här! Jag visar först. Är övningen klar och tydlig för dig?

13 Auditivt sinne •Vill gärna ”höra” vad du menar. •Språklig instruktion med rytm är bra. •Hjälpmedel – musik, föreläsning, berättelse •Använda ”auditivt språk” –Hör du rytmen? Hur låter det? Lyssna på …

14 Kinestetisk sinne •Vill gärna pröva själv eller få en viss känsla av det du förklarar. •Hjälpmedel – praktiska övningar, •Använda ett ”kinestetiska språk” –Hur känns det? Kan du göra? Om du skulle pröva…

15 Vilket sinne favoriserar du? Vi testar!

16 Diskutera… - Vad är viktigt att tänka på i en utbildning för att alla deltagare ska ha samma chans att lära sig oavsett om dom lär bäst genom att se, höra eller känna? - Diskutera två och två hur man kan underlätta inlärning för deltagare som domineras av ”ert” sinne


Ladda ner ppt "Att lära på mottagarens villkor. Kan du läsa…? "En vestenkalpig unsdernöking gjord vid ett untivseriet i Enlgand har visat att utfiall de två fösrta och."

Liknande presentationer


Google-annonser