Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Www.smal-matte.com Sveriges MatematikLärarförening vänder sig till alla som undervisar i matematik - från förskola till högskola.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Www.smal-matte.com Sveriges MatematikLärarförening vänder sig till alla som undervisar i matematik - från förskola till högskola."— Presentationens avskrift:

1 Sveriges MatematikLärarförening vänder sig till alla som undervisar i matematik - från förskola till högskola

2 Sveriges MatematikLärarförening Målsättning Matematiklärarföreningens syfte är att höja kvaliteten och stimulera matematikundervisningen på alla nivåer. Matematiklärarföreningens strävan skall vara att • främja utvecklingsarbete och forskning • främja att lärares kunnande och erfarenheter dokumenteras och sprids • sprida forskningsresultat och resultat från försöks- och utvecklingsarbete som bör påverka matematikundervisningen • främja lärares utbildning, fortbildning och forskarutbildning i matematikdidaktik och matematik

3 Sommarkurs i Mullsjö Varje år arrangerar SMaL sommarkurs i Mullsjö. Sveriges MatematikLärarförening

4 14/3 … eller π - dagen! En nationell högtidsdag för matematiken som ska uppmärksammas i Sveriges skolor! Tips och idéer på SMaLs hemsida.

5 SverigesMatematikLärarförening Piennalen Sveriges första Piennal arrangerades av Västerås lokalförening 2011.

6 SverigesMatematikLärarförening Höstmöte för lokalavdelningsansvariga med Skolverket och NCM

7 SverigesMatematikLärarförening Nya läroplaner, kursplaner, ämnesplaner… SMaL har varit en aktiv remissinstans.

8 Lokalavdelningar Arvika Askersund Bengtsfors Botkyrka/Salem Eskilstuna Fagersta Gagnef Gideälven Gällivare Göteborg Göteborgs S skärgård Haparanda Helsingfors Huddinge Hällefors Härnösand Hässelby Kalix Kalmar Karlshamn Kristianstad Kumla Landskrona Lidköping Ljusdal Ludvika Malung Malmö Motala Mölnlycke Norrköping Nora Nynäshamn Onsala Oskarshamn Pajala Skara Skellefteå Skövde Sotenäs Sundsvall Stockholm Tammerfors Tingsryd Uddevalla Umeå Uppsala Varberg Vänersborg Värnamo Västerås Älvkarleby Älvsbyn Örebro Östersund Överkalix Sveriges MatematikLärarförening

9 Hemsidan Här hittar du information om vad som är på gång inom SMaL. Sveriges MatematikLärarförening

10 Gudrun Malmers Stiftelse Information om Gudrun Malmers Stiftelse och hur du gör för att ansöka om stipendium. Sveriges MatematikLärarförening

11 Bli medlem SMaL är Sveriges största matematiklärarförening. Anmäl dig och dina kollegor om ni inte redan är medlemmar! Sveriges MatematikLärarförening

12 © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth Varierad undervisning Per Berggren & Maria Lindroth

13 Luffarschack © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth Med en utmaning!

14 Att arbeta som en matematiker Först vill matematiker ha ett intressant problem. Matematiker som hittar ett intressant problem:  Leker med problemet  Samlar och organiserar data  Letar efter mönster och samband  Formulerar och testar hypoteser  Provar olika strategier som skulle kunna lösa problemet  Letar i sin matematiska ”verktygslåda” efter ”verktyg” som behövs för att lösa problemet  Kontrollerar sina svar och vad de kan lära sig av dem  Publicerar sina resultat så att andra kan ta del av dem © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth

15 En matematikers ”verktygslåda” kan innehålla:  Känner jag till något liknande problem?  Gissa och prova  Försök med ett liknande men enklare problem  Skriv en ekvation  Skriv en lista eller en tabell  Arbeta baklänges  Act it out  Rita en bild eller en graf  Gör en modellering  Leta efter ett mönster  Arbeta logiskt/metodiskt genom alla möjligheter  Leta efter undantag  Bryt ner problemet i mindre delar ... © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth Att arbeta som en matematiker

16 Frågor som kan hjälpa en matematiker:  Vet jag om lösningen är rätt?  Kan jag kontrollera detta på något annat sätt?  Hur många lösningar finns det?  Hur vet jag när jag har hittat alla lösningar?  Vad skulle hända om…?  Skriv ett eget liknande problem och lös det. © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth Att arbeta som en matematiker

17 Vad finns i påsen? © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth

18 Är det någon som fått… 1089?!? © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth

19 Bild Ord/Text Tal/siffror © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth

20 Laborationsrapport © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth Beskriv problemet med egna ord: Vilken strategi använde ni för att lösa problemet: Visa med tabell, diagram, figur, uträkningar eller liknande hur ni löste problemet: Skriv lösningen/lösningarna på problemet: Vilka slutsatser kan ni dra: Hur kan uppgiften ändras för att bli ännu bättre? Skriv ett eget liknande problem och lös det. Namn på uppgiften: ………………………………………………….Datum: …………… Vi som arbetat med uppgiften är: …………………………………..…………………………………

21 Hör av dig Vi söker alltid efter nya kontakter och idéer så hör gärna av dig Per Berggren och Maria Lindroth Geijersvägen Stockholm (Maria) (Per) © Kul Matematik Per Berggren och Maria Lindroth


Ladda ner ppt "Www.smal-matte.com Sveriges MatematikLärarförening vänder sig till alla som undervisar i matematik - från förskola till högskola."

Liknande presentationer


Google-annonser