Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Satsdelar •Orden i en mening delas in i grupper, satsdelar. •En fullständig sats innehåller minst ett subjekt och minst ett predikat. Kaninen skuttar.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Satsdelar •Orden i en mening delas in i grupper, satsdelar. •En fullständig sats innehåller minst ett subjekt och minst ett predikat. Kaninen skuttar."— Presentationens avskrift:

1 Satsdelar •Orden i en mening delas in i grupper, satsdelar. •En fullständig sats innehåller minst ett subjekt och minst ett predikat. Kaninen skuttar. Läser eleven? S PPS En satsdel kan bestå av ett eller flera ord, och satsdelarna kan byta plats med varandra, men inte hur som helst. •Några tips: • Leta alltid reda satsdelarna i rätt ordning. • Lär dig ”satsdelsfrågorna”. •Varje ord har sin bestämda uppgift i en sats. Ordet är då en satsdel.

2 Predikat •Predikatet är alltid ett verb och beskriver vad som händer och sker i satsen. Det kan finnas fler än ett predikat i en mening. Predikatet kan bestå av flera ord. •Satsdelsfrågan (P) - Vad är det som händer? •Ex: Bengt cyklar. • Jo, någon cyklar. ”cyklar” är predikat. Bengt cyklar P •Älvorna dansar i skogen. P Det kan finnas fler än ett predikat i en mening: •Hon bakade en tårta, som kallades prinsesstårta P P Predikatet kan bestå av flera ord. •Han hade inte sett henne P P

3 Subjekt •Subjekt är den, det eller de som uträttar predikatet. •Satsdelsfrågan (S) – Vad, vem, vilka + p •Flickan sover. Vad händer? Någon sover(=p) P Vem/vad sover? ”Flickan” sover (=s) •Flickan sover. S P •Barnet leker med sina leksaker. • S P •Snön började falla. S P P •Varför har Åke och Olle redan åkt? P S P GLÖM INTE ATT TA UT SATSDELARNA I RÄTT ORDNING !

4 Sats/Mening •En fullständig sats innehåller minst ett subjekt och minst ett predikat. Kaninen skuttar. Läser eleven? S PPS •En mening börjar alltid med stor bokstav och slutar med punkt, frågetecken eller utropstecken. •Hoppsan! •Skiner solen? •Åke kan allt om flugfiske. •En mening kan bestå av en eller flera fullständiga satser: •Olle badade, fast det blåste kallt. • S P S P

5 Huvud – bisats •En huvudsats kan stå för sig själv och bilda en begriplig mening. •Hästen åt gräset. • H •En bisats är en sats som ger mer information om en huvudsats, men blir inte begriplig om den står för sig själv. •Hästen åt gräset, som fanns på ängen. • H B •Eftersom backen var brant, blev hon trött. • B H •OBS! Orden i huvudsatsen ändrar ordning när bisatsen kommer före.

6 Predikatsfyllnad •Satser som innehåller både subjekt och predikat, men förmedlar ändå inga känslor, behöver en predikatsfyllnad. •Hon heter… •Simon har varit … •Predikatet behöver då fyllas ut med en predikatsfyllnad (PF). •De vanligaste predikaten (verb) som kräver predikatsfyllnad är: •Vara (är, var, har/hade varit) •Bliva, bli (blir, blev, har/hade blivit) •Heta (heter, hette, har/hade hetat) •Kallas (kallades, har/hade kallats)

7 Predikatsfyllnad •Vara (är, var, har/hade varit) •Bliva, bli (blir, blev, har/hade blivit) •Heta (heter, hette, har/hade hetat) •Kallas (kallades, har/hade kallats) •Filmen är romantisk. S P PF •Jag heter Daniel, men har alltid kallats Danne. S P PF P P PF •De är så lyckliga. S P PF •Blev han glad? P S PF

8 Ackusativobjekt (direkt objekt) När du tagit ut predikat och subjekt, samt kontrollerat om det finns någon predikatsfyllnad, ska du ställa ackusativfrågan. •Vad, vem, vilka + predikat + subjekt = ackusativobjekt •Eleven glömde boken •1. Vad händer? Jo någon glömde(P) •2. Vem glömde? Jo, eleven(S) •3. Vad glömde eleven? Jo, boken(AO) •Eleven glömde boken • S P AO

9 Ackusativobjekt (direkt objekt) •Katten såg råttan S P AO •Kan du hämta bollen? P S P AO •Mia passade bollen och Anna nickade den vidare. S P AO S P AO •Kalle och Ulla har plockat mycket svamp. •Kalle och Ulla har plockat mycket svamp. • S P AO

10 Dativobjekt (indirekt objekt) •När du har ställt predikatsfrågan, subjektsfrågan, kollat eventuella predikatsfyllnader och ackusativobjekt är det dags att ställa dativobjektsfrågan. •Dativobjektet är oftast en person. •Åt / Till / För / Från vem + P + S + AO = Dativobjektet DO •Han skänker guldet till konungen. S P AO DO •Till vem + sänker + han + guldet? Svar: konungen

11 Dativobjekt (indirekt objekt) •Han gav gåvan till henne S P AO DO •Brevbäraren lämnade honom ett brev S P DO AO •Pettson fångade en fisk åt Findus. S P AO DO •- Om du sparkas, tar jag godiset från dig! S P P S AO DO

12 Diagnos •Draken väste. 2 S P •- Jag heter Uggful och jag är hungrig. 6 S P PF S P PF • Randolf sänkte svärdet. 3 S P AO •- Han är utsvulten. 3 S P PF •Riddaren rynkade bekymrat pannan. 3 S P AO •Uggful kastade en eldsflamma. 3 S P AO •Svärdet smälte i Randolfs hand. 2 S P •- Jag har varit snäll. 3 S P PF •Riddaren morrade. 2 S P •- Du är dödens. 3 S P PF

13 Adverbial •Adverbialen berättar mer om predikatet (dvs verbet) •Oftast är adverbialet svaret på någon av frågorna. •Tidsadverbial NÄR? i morse, förra året, ständigt. •Rumsadverbial VAR? på gården, under sängen. •Sättsadverbial HUR? Sakta, noggrant. •Katten smög tyst och försiktigt. S P sä advl sä advl •Hönsen sprang på vägen och kacklade högt. S P r advl P sä advl •Pelle tittade på hockey i ishallen S P AO r advl •Rut promenerade varje morgon till stallet S P t advl r advl

14 Adverbial •Satsadverbial är ett adverbial som ändrar satsens innehåll totalt. •Satsadverbial sa advl •Alltid, aldrig, kanske, ibland, inte, knappast, •Kalle kunde inte simma S P sa advl P •Ola fick alltid bullar av mormor, men aldrig syltkakor S P sa advl AO DO sa advl AO •Jag har aldrig glömt att göra läxan. S P sa advl P AO

15 Diagnos •Ser du killarna där borta? De heter Evert och Sixten. 7 st • P S AO r advl S P PF •Jag kommer inte att ge henne en puss! 6 st • S P sa advl P DO AO •Hon sprang snabbt till skolan. Skolan heter Centralskolan men kallas Central. 9 st • S P sä advl r advl S P PF P PF •Har du sett Olles katt? Julle har varit forsvunnen i två dagar!8 st • P S P AO S P PF t advl

16 Attribut •Attributen berättar mer om ett substantiv (oavsett vilken satsdel substantivet är) •Bondens artiga söner gav en stor bukett till flickorna i klassen. attr attr S P attr AO DO attr •Pojkarna i laget skulle spela årets viktigaste match i morgon kväll. S attr P attr attr AO t advl •Drottning Silvia talar inte alltid tydlig svenska. attr S P sa advl attr AO

17 Attribut •Attributen berättar mer om ett substantiv. Det finns fyra olika attribut: •Gentivattribut (g attr) visar ett ägande: Silvias man är lekfull. g attr S P PF •Prepositionsattribut (p attr) består av en preposition + substantiv: Kiosken på berget... Skorna i hyllan... Kvinnan i kön... p attr p attr p attr •Adjektivattribut (a attr) är ett adjektiv: Den gamla mannen var snäll. a attr S P PF •Epitet (ep) är en slags titel före substantivet: Jag ska inte träffa rektor Fredrik i dag. S P sa advl P ep AO t advl

18 Frågorna 1.Predikatfrågan (P) - Vad är det som händer? = predikat 2.Subjektsfrågan (S) – Vad, vem, vilka + p? = subjekt 3.Vad/vem, vilka + de fyra speciella predikaten + subjekt = predikatsfyllnad(PF) Vara (är, var, varit) Bliva, bli (blir, blev, blivit) Heta (heter, hette, hetat) Kallas (kallades, kallats) 4.Ackustativobjekt - frågan: Vad, vem, vilka + andra predikat + subjekt = ackusativobjekt (AO) 5.Dativobjekt – frågan: Åt / Till / För / Från vem + P + S + AO = Dativobjektet (DO) 6.När, hur, var = adverbial. Satsadverbial: Alltid, aldrig, kanske, ibland, inte, knappast. 7.Attribut = bestämning till substantiv

19 Prepositionsattribut eller rumsadverbial Prepositionsattribut (p attr) består av en preposition + substantiv och berättar mer om substantivet: •Kiosken på berget... Skorna i hyllan... Kvinnan i kön... p attr p attr p attr Rumsadverbial berättar mer om verbet: •Kiosken ligger på berget. S P r advl •Ställde du skorna i hyllan? P S AO r advl •Kvinnan ställde sig i kön. S P r advl Gör s Rätta! Se så alla andra sidor är gjorda och rättade!


Ladda ner ppt "Satsdelar •Orden i en mening delas in i grupper, satsdelar. •En fullständig sats innehåller minst ett subjekt och minst ett predikat. Kaninen skuttar."

Liknande presentationer


Google-annonser