Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Framgångsfaktorer.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Framgångsfaktorer."— Presentationens avskrift:

1 Framgångsfaktorer

2 Gemensam vision och målsättning
Vision ”Växjö är ett starkt regioncentrum i norra  Europa, känt för sitt världsledande miljöarbete."   Övergripande målsättning "Växjö är en internationell attraktiv mötesplats med världsledande miljöarbete, kreativt näringsliv och stolta invånare."

3 Fördel Växjö! 2:a i befolkningsligan Hög ekonomisk tillväxt
800 nya bostäder 2011/2012 Internationella Linnéuniversitet med studenter Internationell flygplats, snabbtågen X2000 och X2-2 Kultur som attraktionsfaktor nytt stadsbibliotek - musikhus - skulpturpark – Glaskonstens gata - teater/musikaler – museér – m.m. Idrottsstaden friidrott - Växjö TennisCenter – Växjö Lakers – Öster - äventyrsbad – Arenastaden - m.m.

4 Skandinaviens ledande entreprenörsregion
Nya etableringar: Tillverkning, IT, handel, huvudkontorsfunktion, Kinaetableringar Stark Expansion: Volvo, Lammhults, Visma, IST, Boss Media, Combitech, Fortnox, Fogmaker, Södra, Atec, FLK, Martin & Co m. fl. Särskilda satsningar på: Ungt Entreprenörskap/DagX, Kvinnors företagande, företagshotell med fokus "nya svenskar” Nya satsningar: Information Engineering Center – Designregion Småland – Sustainable Småland – Växjö & Co Vision Braås och Vision Lammhult.

5 Aktivt agerande vid avveckling och varsel
ICA Carrier KF-lagret Thorsman

6 Att bygga ett starkt varumärke
”För att bygga ett starkt varumärke krävs att det förmedlar ett unikt mervärde. Ett mervärde kan antingen vara funktionellt eller emotionellt”

7 Nyckeln till framgång ligger i att identifiera ett varumärkes kärnvärden, som ska vara:
Värdefulla Unika Svårimiterade

8

9

10 In Europe's greenest city,
even its power plant smells more like a sauna 481 internationella media skriver om Växjö som The Greenest City in Europe 10

11 Varumärkespositionering
Livskvalitet Europas Grönaste Stad Tillväxt Miljö Värdskap

12 Olika nätverk Nätverket Expansiva Växjö Växjöambassadörer
Nätverk Stockholm Nätverk Öresund Vd-grupp Firmafesten

13 Nätverket Expansiva Växjö
Växjös i särklass största nätverk, ca 1400 medlemmar. PROCESSEN - Allas delaktighet, avskaffa ”man borde, man måste”. Fifty-fifty-principen Mål och vision Frukostträffar Utvecklingsgrupper Nyhetsbrev, webb, media & evenemangsmarknadsföring

14 Åtgärder Välmående – Vinnande – Växande – Välkomnade Växjö kommun
Etablera Inkubator Växjö & Co AB Växjö Citysamverkan AB Klimatcentrum Aktivitetspark Spetsamossen Kommersialisering av forskning Bygga energismart Fler företag miljödiplomerade Fler unika event & upplevelser Ombyggnad bangården World Trade Center etableras i city Välkomstträff nyinflyttade Implementera policy att möta företagare m.m

15 Utmaning 1:

16 Sammanvägd bild över utvecklingskraften i Sveriges lokala arbetsmarknader

17 Utmaning 2: Nyanmälda jobb ökar snabbt, arbetslösheten fortfarande relativt hög. De lediga jobben matchar inte de som står till arbetsmarknadens förfogande. Brist på tekniker, montörer, licenssvetsare, elektriker, systemutvecklare, programmerare, ingenjörer m.fl.    

18 Uppfinnaren, Videum Science Park
Utmaning 3: Mediehuset Uppfinnaren, Videum Science Park

19 ”Det bästa sättet att äta upp en elefant, är att dela upp den i små, små bitar”
Desmond Tutu

20 Tack för visat intresse!


Ladda ner ppt "Framgångsfaktorer."

Liknande presentationer


Google-annonser