Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vision ”Växjö är ett starkt regioncentrum i norra Europa, känt för sitt världsledande miljöarbete." Övergripande målsättning "Växjö är en internationell.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vision ”Växjö är ett starkt regioncentrum i norra Europa, känt för sitt världsledande miljöarbete." Övergripande målsättning "Växjö är en internationell."— Presentationens avskrift:

1

2 Vision ”Växjö är ett starkt regioncentrum i norra Europa, känt för sitt världsledande miljöarbete." Övergripande målsättning "Växjö är en internationell attraktiv mötesplats med världsledande miljöarbete, kreativt näringsliv och stolta invånare." Gemensam vision och målsättning

3 Fördel Växjö! • 2:a i befolkningsligan • Hög ekonomisk tillväxt • 800 nya bostäder 2011/2012 • Internationella Linnéuniversitet med studenter • Internationell flygplats, snabbtågen X2000 och X2-2 • Kultur som attraktionsfaktor nytt stadsbibliotek - musikhus - skulpturpark – Glaskonstens gata - teater/musikaler – museér – m.m. • Idrottsstaden friidrott - Växjö TennisCenter – Växjö Lakers – Öster - äventyrsbad – Arenastaden - m.m.

4 •Nya etableringar: Tillverkning, IT, handel, huvudkontorsfunktion, Kinaetableringar •Stark Expansion: Volvo, Lammhults, Visma, IST, Boss Media, Combitech, Fortnox, Fogmaker, Södra, Atec, FLK, Martin & Co m. fl. •Särskilda satsningar på: Ungt Entreprenörskap/DagX, Kvinnors företagande, företagshotell med fokus "nya svenskar” •Nya satsningar: Information Engineering Center – Designregion Småland – Sustainable Småland – Växjö & Co •Vision Braås och Vision Lammhult. Skandinaviens ledande entreprenörsregion

5 • ICA • Carrier • KF-lagret • Thorsman Aktivt agerande vid avveckling och varsel

6 ”För att bygga ett starkt varumärke krävs att det förmedlar ett unikt mervärde. Ett mervärde kan antingen vara funktionellt eller emotionellt” Att bygga ett starkt varumärke

7 • Värdefulla • Unika • Svårimiterade Nyckeln till framgång ligger i att identifiera ett varumärkes kärnvärden, som ska vara:

8

9

10 In Europe's greenest city, even its power plant smells more like a sauna

11 Europas Grönaste Stad Värdskap Tillväxt Livskvalitet Miljö Varumärkespositionering

12 Olika nätverk • Nätverket Expansiva Växjö • Växjöambassadörer • Nätverk Stockholm • Nätverk Öresund • Vd-grupp • Firmafesten

13 • Växjös i särklass största nätverk, ca 1400 medlemmar. • PROCESSEN - Allas delaktighet, avskaffa ”man borde, man måste”. Fifty-fifty-principen • Mål och vision • Frukostträffar • Utvecklingsgrupper • Nyhetsbrev, webb, media & evenemangsmarknadsföring Nätverket Expansiva Växjö

14 Åtgärder Välmående – Vinnande – Växande – Välkomnade Växjö kommun •Etablera Inkubator •Växjö & Co AB •Växjö Citysamverkan AB •Klimatcentrum •Aktivitetspark Spetsamossen •Kommersialisering av forskning •Bygga energismart •Fler företag miljödiplomerade •Fler unika event & upplevelser •Ombyggnad bangården •World Trade Center etableras i city •Välkomstträff nyinflyttade •Implementera policy att möta företagare •m.m

15 Utmaning 1:

16 Sammanvägd bild över utvecklingskraften i Sveriges lokala arbetsmarknader

17 Utmaning 2: •Nyanmälda jobb ökar snabbt, arbetslösheten fortfarande relativt hög. •De lediga jobben matchar inte de som står till arbetsmarknadens förfogande. •Brist på tekniker, montörer, licenssvetsare, elektriker, systemutvecklare, programmerare, ingenjörer m.fl.

18 MediehusetUppfinnaren, Videum Science Park Utmaning 3:

19 ”Det bästa sättet att äta upp en elefant, är att dela upp den i små, små bitar” Desmond Tutu

20 Tack för visat intresse!


Ladda ner ppt "Vision ”Växjö är ett starkt regioncentrum i norra Europa, känt för sitt världsledande miljöarbete." Övergripande målsättning "Växjö är en internationell."

Liknande presentationer


Google-annonser