Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Zander SR940 Segelflygdator med positionsuppdatering med hjälp av GPS.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Zander SR940 Segelflygdator med positionsuppdatering med hjälp av GPS."— Presentationens avskrift:

1 Zander SR940 Segelflygdator med positionsuppdatering med hjälp av GPS

2 Zander SR940 Synopsis Systemet ger beslutsunderlag för: • •Lateral navigation • •Vertikal navigation och • •data för utvärdering och analys av segelflygprestationer (GP940/941) SR940 tillsammans med en GPS enhet utgör ett komplett Flight Management System (FMS)

3 Zander SR940 Vertikal navigation - features 4 4 Momentanstig 4 4 Integrerat medelstig 4 4 Medelstig hela blåsan 4 4 Centreringshjälp 4 4 Nettostig/sjunk under cruise 4 4 Avvikelse från glidbana med valt MC och MC=0 4 Glidbana korrigerad för vindkomponent 4 Medelglidtal (L/D) 4 Speed command 4 Audio i både variometer och speed command mode

4 Zander SR940 Lateral navigation - features 4 4 Databas med upp till 998 brytpunkter 4 4 Val av bana från banbibliotek med upp till 8 banor 4 4 Bäring och avstånd till vald brytpunkt 4 4 Grafisk styrinformation 4 Moving map i fotosektorn 4 Luftrumspresentation 4 Lista på närmaste flygplatser och enkelt val till aktiv brytpunkt

5 Zander SR940 Övrigt - features 4 4 Precisionshöjdmätare med tre olika referensdatum 4 4 Stoppur (två stycken) 4 4 Statistik 4 4 Flygdagbok 4 4 Batterispänning och ytterlufttemperatur 4 4 Spara nuvarande position 4 Loggning av position, höjd och tid för utvärdering och verifiering 4 Loggningsintervall 20 sek. i SR940 4 (Loggningsintervall 4 sek. i GP940/941)

6 Vertikal navigation Finalglidning Avvikelse från glidbana Nytt högre MC valt Glidprestandalinje Lutningen bestäms av polar, MC inställning och vindkomponent Glidning börjar Målpunkt

7 Vertikal navigation Glidning mot brytpunkt Avvikelse från glidbana Brytpunkt

8 Navigation Vertikal navigation Data in till SR940 • •Polar (grundinställd) • •Ytterlufttemperatur • •Totaltryck • •Statiskt tryck och TEK Av piloten inmatade data • •Bästa glidtal • •Vingbelastning • •McCready värde •QNH vid startplatsen •Startplatsens höjd över havet Av SR940 beräknade värden •TAS •Medelstig och medelglidtal •Nettostig/sjunk •Speed command •Avvikelse från glidbana

9 Lateral navigation utan kompassoption   Brytpunkt Mål N E (från databasen)  Position N E (från GPS) MN Track och GS (beräknad) TAS (beräknad) Vindkomponent ( beräknad ) N E (från databasen)

10 Lateral navigation med kompassoption   Brytpunkt Mål N E (från databasen)  Position N E (från GPS) MN Track och GS (beräknad) MH och TAS (från kompass resp.beräknad) Vindvektor ( beräknad ) N E (från databasen)

11 Navigation Lateralnavigation Data in till SR Position (från GPS) 4 4 Totaltryck 4 4 Statiskt tryck 4 4 Ytterlufttemperatur Av piloten inmatade data 4 4 Målpunkt(er) I SR940 beräknade värden 4 TAS 4 GS 4 Track 4 Vindkomponent eller vindvektor 4 Styrinformation

12 Dator och instrument Översiktligt • •LCD med fyra vippströmbrytare för kontroll och handhavande • •Visarinstrument med två visningsmoder • •”Marker” - knapp på instrumentpanelen

13 Organisation Sidor • •Displayen kan visa flygsidan och ytterligare 26 sidor • •Några sidor har undersidor • •Sidorna är åtkomliga genom bläddring • •Vid tillslag visas först sid ”01” och därefter flygsidan. Markören finns på McCready positionen på rad 3

14 Organisation Sidor Vilken sida som visas vid första bestäms av markörens position! Man kan välja upp till 9 sidor att visas i sekvens vid upprepade. Första sidan i blädderordningen Markören fanns på MC vid Exempel på val av ”fria sidor” Detta är viktigt för att förstå blädderlogiken!

15 Organisation Fria sidor - förslag Vitsen med fria sidor är att man snabbt skall kunna bläddra fram en sida. Det är bara under flygning som det finns en avgörande tidsfaktor då informationen söks. Sidor som har information som behövs under flygning är: •Luftrum •Närmaste flygfält •Fotosektorn •Statistik (eventuellt för peppning) Jag skulle lägga upp dessa i den ordningen som fria sidor, men det är naturligtvis ägarens/klubbens beslut.

16 Vippströmbrytarnas funktioner (enkel) +1/-1 Ändrar markerat värde med 1 Trelägesbrytare, åter- fjädrande till mittläget

17 Vippströmbrytarnas funktioner (enkel) Markör upp/ner Flyttar markören till nästa pos.

18 Vippströmbrytarnas funktioner (enkel) Sida fram/tillbaka Skiftar till nästa sida. Markörens pos avgör vilken sida.

19 Vippströmbrytarnas funktioner (enkel) Trelägesbrytare med fasta lägen Variometer Datorn i variometer mode Speedcommand Datorn i spd command A Autoläge Datorn skiftar automatiskt mellan vario och spd

20 Vippströmbrytarnas funktioner (enkel) +1/-1 Ändrar markerat värde med 1 Markör upp/ner Flyttar markören till nästa pos. Sida fram/tillbaka Skiftar till nästa sida. Markörens pos avgör vilken sida. Trelägesbrytare, åter- fjädrande till mittläget Trelägesbrytare med fasta lägen Variometer Datorn i variometer mode Speedcommand Datorn i spd command A Autoläge Datorn skiftar automatiskt mellan vario och spd

21 Vippströmbrytarnas funktioner (dubbel) +10/-10 Ändrar markerat värde med 10

22 Vippströmbrytarnas funktioner (dubbel) Volym kontroll Volymen skall ställas in separat för variometer resp. speed command funktion.

23 Vippströmbrytarnas funktioner (dubbel) Statistik reset/stop Neråt: Nollställer stoppuren Raderar statistik Sätter ben nr. till ”01” Uppåt:Stoppar stoppuren Stoppar statistik

24 Display Flygsidan Tre fält med två rader 1 och 2 - informationsrader 4 - vind, avvikelse mot glidbana och kursfel 5 - nästa brytpunkt, avstånd och bäring 6 - ben nr., sidavvikelse och track

25 Display Flygsidan Speed command 3McCready värde, nettostig/sjunk och mini speed command pointer Variometer 3McCready värde, medelstig, VA för variometermode 3 3

26 Informationssidor Översikt • •Vind (i någon form) – om vinddata skall kunna överföras till glidberäkningen • •Restdistans – om glidberäkningen skall göras över ett antal brytpunkter till mål (finalhöjd före brytpunkt) På rad 1 och 2 på flygsidan kan piloten välja att visa olika information, vind, styrinformation, höjdmätare, distans kvar, centreringhjälp, etc. Vissa val måste göras för att några funktioner skall bli tillgängliga, t. ex.: Studera!

27 Sidor Snabbgenomgång (Sidan 1 och 2) 01:Contrast Med markören efter ”=” kan kontrasten ställas in. Behöver normalt inte justeras 02:Configuration Har 20 undersidor. Med markören före ”=” kommer man åt datorns grundinställningar. OBS! Grundinställningar som inte skall ändras av klubbpiloten!

28 Sidor Snabbgenomgång (Sidan 3 och 4) Det som står på rad tre på resp. sida uppträder på informationsraden på flygsidan. Här finns lite förklarande text Selection 1 hamnar på rad 1 Selection 2 hamnar på rad 2 Valet kan också göras genom att sätta markören på informations- raden på flygsidan, sedan kan man stega sig fram med el. Att föredra i luften

29 Sidor Snabbgenomgång (Sidan 6 och 7) 06:Glidepath Visar var glidbanan slutar. Här kan en säkerhetsmarginal läggas till. 07:Stopwatch 2 Nollställs automatiskt vid start från marken eller manuell eller automatiskt vid startlinjepassage och stoppas automatiskt vid mållinjepassage eller manuell eller efter landning. Ger snabbinformation om hur det gick. Bokstav markerar vad som startade/stoppade klockan. Här ”G” för GPS

30 Sidor Snabbgenomgång (Sidan 8 och 9) 08:Time/Date Klockan ställer sig automatiskt till rätt tid när GPS är aktiv Local offset är +2 tim när det är segelflygsäsong i Sverige 09:Var./GPS Missvisning kommer automatiskt MGS 8 - GPS nav möjlig 9 - geometri (9 är bäst) 9 - signalstyrka (9 är bäst)

31 Sidor Snabbgenomgång (Sidan 10) 10:WP list Här kan brytpunkter, visas, redigeras, skapas och tas bort.. Om det stå en ”1” i sista radens första pos, så är det en flygplats. Då kommer brytpunkten upp på listan av närmaste flygplatser. OBS! Håll fingrarna borta!

32 Sidor Snabbgenomgång (Sidan 11 och 12) 11:Route Det finns 8 positioner i banbiblioteket. Banorna kan modifieras. Position 0 används för GOTO-brytpunkter. Brytpunkterna läggs in med brytpunktsnummer. 12:ETA Route Här finns uppgifter om banan och hur det går.

33 Sidor Snabbgenomgång (Sidan 20) 20:Flight Log Flygningens nummer Datum Start- och landningstid Flygtid

34 Knappologi Specialfunktioner 4 4 Alla knappar har repeterfunktion 4 4 momentant återför visningen till flygsidan Anm.: Man kan välja inställning så att man stegar tillbaka till flygsidan. 4 i 0,5 sek flyttar alltid markören till MC

35 Knappologi Specialfunktioner 4 i 2 sek överför beräknad vindkomposant till glidbaneberäkningen. Stort ”W” på rad 4, pos 1 4 i 3.5 sek överför beräknad vindkomposant till glidbaneberäkningen med automatisk uppdatering. Litet ”w” på rad 4, pos 1 OBS! Denna funktion kräver att vinden visas på en av inforaderna (1 eller2)

36 Knappologi Blädderlogik Det är markörens placering som bestämmer vilken sida som kommer upp först då väljs momentant. Markören kan befinna sig i sju positioner:   Inforad 1 och inforad 2   MC (som bilden visar)   Vind   Målpunkt och avstånd till mål   Bennummer

37 Knappologi Blädderlogik Vid momentant: MarkörpositionVald sida Inforad 103: Selection 1 Inforad 204: Selection 2 MC05: Settings Vind06: Glidepath Målpunkt10: WP list Avstånd till mål19: Statistics Ben nummer11: Route

38 Vid momentant placeras markören på sidans rubrik. Med el. kan övriga sidor väljas. I exemplet: Markören på Ben nummer, Knappologi Blädderlogik

39 Åtgärder före start Tillslag Efter power on visas flygsidan med markören på McCready värdet.   Välj samtidigt momentant och och Åtgärden återställer SR940 till grundinställning Med markören på MC   Välj Vi får tillgång till sidan ”05: Settings”

40 Åtgärder före start Inställningar Här skall ställas in:   Aktuell vingbelastning   Aktuellt glidtal (kan justeras under flygning)   Aktuellt lufttryck QNH   Flygplatsens höjd över havet. Flytta markören till det numeriska värdet och justera med el. eller med el. Gå tillbaka till flygsidan med

41 Bana Struktur En bana i SR940 skall bestå av:   Plats där start från marken sker   Startpunkt   Brytpunkt  ..   Målpunkt   Planerad landningsplats OBS! Om startflygplatsen också är startpunkt och/eller målpunkten också är avsedd landningsplats skall dessa skrivas in två gånger

42 Åtgärder före start Val av bana Med markören på Route nummer (1/01) och får vi tillgång till ”11: Route” Välj en bana 1-8 eller gör en egen bana med brytpunkter ur brytpunktslistan Kontrollera genom att stega, med markören på leg nummer, med knappen Gå upp med markören till ”11” och stega sedan till nästa sida med

43 Åtgärder före start Val av bana Från sidan 11 med Kontrollera att distansen stämmer vid ”total:” Observera att an- och återflygningen till startpunkten respektive från målpunkten också är med i total. Det innebär det att ”total: xxxx” är längre än banans längd.

44 Åtgärder före start Deklaration av bana Från sidan 12 med Flytta med till ”00” och stega med igenom banan Flytta med till ”=NEIN” och deklarera banan med Slå ifrån GP940 Gå tillbaka till flygsidan med i 0.5 sek

45 Åtgärder före start Övrigt Flytta markören till ”Ben nr.” och välj med ben ”X/00” Startplatsen uppträder i brytpunktsfältet. Grovinställ volymen i både cruise och variometer mode. Välj i 0.5 sek Slå på GP940! Klar för start!

46 Åtgärder vid startlinjepassage När Du bestämt Dig för att gå över startlinjen   Sätt markören på ben nr.   Välj Strax före starlinjen   Välj samtidigt momentant och Efter startlinjen   Sätt markören på ben nr   Välj   Välj i 0.5 sek. Datorn ger Dig nu distans och styrinformation till startpunkten (”x/01”) Stoppur 1 och 2 startas och statistiken blir nollställd Datorn ger Dig nu distans, styrinformation och gliddata till första brytpunkten (”x/02”) och markören är på MC

47 Åtgärder på banan Vad visar visarinstrumentet Visarinstumentet har två visningsmoder   Speed command   Variometer Val av visningsmod: Manuellt variometer genom Manuellt spd command Automatisk skift genom (Momentant eller sätter visningen till respektive mode) Kriterium för mode skifte: •Till Variometer Stighastighet större än inställt McCready (minst 0.5 m/s) •Till Spd Command Stighastighet mindre än MC och fart högre än 100 km/t

48 Åtgärder på banan Bryta bana och gå mot närmaste flygfält Från flygsidan   Välj tre gånger   Flytta markören till ”1” på rad 2   Välj bland flygfälten med När önskat flygfält är på översta raden   Flytta markören till namnet   Välj Flygplatsen markeras med ”>”   Välj i 0.5 sek Flygsidan kommer fram med markören på MC Datorn ger distans, styrinformation och gliddata till valt flygfält De nio närmaste flyg- fälten listas

49 Åtgärder på banan Grafisk visning av närmaste flygfält Från flygsidan   Välj tre gånger   Välj Flytta markören till ”fld1”   Välj med flygfält När önskat flygfält visas med namn   Flytta markören till namnet   Välj   Välj i 0.5 sek De nio närmaste flyg- fälten visas grafiskt Kvadratens sida är ca. 50 km Flygfält utanför kvadraten visas med grov bäring och avståndet ej skalenligt

50 Åtgärder på banan Gå tillbaka till ursprunglig bana Från flygsidan   Välj tre gånger   Flytta markören till flygplats- namnet ( två gånger)   Välj   Välj i 0.5 sek Flygsidan kommer fram med markören på MC Datorn är tillbaka till ursprunglig bana och ger distans, styrinformation och gliddata till den brytpunkt som var vald tidigare

51 Åtgärder på banan Luftrum Från flygsidan   Välj två gånger Avstånd till gräns

52 Åtgärder på banan Luftrum Från flygsidan   Välj två gånger Namn på kontroll och typ av luftrum Radiofrekvens

53 Åtgärder på banan Luftrum Från flygsidan   Välj två gånger Övre och nedre gräns för luftrum

54 Åtgärder på banan Luftrum Från flygsidan   Välj två gånger Upplösning 1, 2, 4, 8 Gå tillbaka till flygsidan med i 0.5 sek

55 Åtgärder på banan Vända vid brytpunkt Från flygsidan   Välj fyra gånger Fotovinkel Avstånd till brytpunkt

56 Åtgärder på banan Vända vid brytpunkt Från flygsidan   Välj fyra gånger Tre skalor: a6 km b3 km c1 km Kursfel och riktning för att få mindre fel

57 Åtgärder på banan Vända vid brytpunkt Från flygsidan   Välj fyra gånger Tre skalor: a6 km b3 km c1 km Fotovinkel Kursfel och riktning för att få mindre fel Avstånd till brytpunkt Efter rundning  Välj i 0.5 sek  Flytta markören till ben nr.  Välj

58 Åtgärder på banan Teknik för att vända vid brytpunkt

59 Bra vändningDålig vändningZander vändning

60 Åtgärder på banan Föra över vinden till glidbaneberäkningen Vinden måste föras över till glidbaneberäkningen manuellt   Flytta markören till en inforad   Stega med tills vindupp- gift visas   Välj i 2 sek Inmatad vind gäller till dess ny vinduppgift matas in Med markören på vinduppgiften kan vindkomponenten justeras med el. ”*” innebär att vinden beräknats vid kurvning

61 Åtgärder på banan Vilket är mitt medelstig Kontrollera vilket mitt verkliga medelstig är under en kurvning   Flytta markören till en inforad   Stega med tills M tot: visas Värdet som visas är medelstiget sedan senaste skifte från speed command till climb mode.

62 Åtgärder på banan Kommer jag hem Kontrollera om man har möjlighet att glida hem   Flytta markören till en inforad   Stega med tills mc 0 =: visas Avvikelsevärdet är beräknat enligt McCready 0 (bästa glidtal) med hänsyn till inmatad vinduppgift.

63 Åtgärder på banan Justera ankomsthöjden vid RST flygning Med markören på MC en gång, två gånger.   Stoppur 2 visas   Läs av höjden för startlinjepassage Stega med en gång, Flytta med till ”Säkerhetshöjden”   Justera med till 1000 m under starthöjd (med marginal) Starthöjd 1256 m

64 Åtgärder på banan Finalhöjd före sista brytpunkt För att få avvikelse från glidbanan för resterande distans läns banan   Flytta markören till en inforad   Stega med tills Rem. Dist. visas på inforaden Avvikelse från glidbanan beräknas via återstående brytpunkter till mål. Hänsyn tas till inmatad vind. OBS! Göm inte att stega ben nr. vid brytpunktspassage.

65 Åtgärder på banan Kontrollera hur det går Från flygsidan   Ställ markören på ben nr.   Välj Flugen tid och medelfart till nu Flugen distans till nu Återstående distans Beräknad målgångstid med hänsyn till valt MC

66 Åtgärder på banan Kontrollera hur det går Från flygsidan   Ställ markören på återstående distans till brytpunkt   Välj Tid sedan senaste och TAS x tid (T) Höjdvinst vid kurvning Medelstig räknat på all kurvning Andel kurvning i % av flugen tid

67 Åtgärder efter målgång Stoppa klockan Direkt efter målgång stoppa Stoppur 1 och 2 genom att   Välj samtidigt momentant och Alluppräkning av flugen distans och statistik fryses På marken med markören på MC   Välj   Välj två gånger Sidan visar start- och måltid, tid på banan, medelhastighet och banans längd Stoppur 2 startas på det senare av manuell ”Reset” och startlinjepassage enligt GPS och stoppas på det tidigaste av mållinjepassage enligt GPS, manuell stop eller landning.

68


Ladda ner ppt "Zander SR940 Segelflygdator med positionsuppdatering med hjälp av GPS."

Liknande presentationer


Google-annonser