Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Ett sätt att arbeta med unga och sociala medier lokalt Stina Hähnert och Christian Molina.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Ett sätt att arbeta med unga och sociala medier lokalt Stina Hähnert och Christian Molina."— Presentationens avskrift:

1 Ett sätt att arbeta med unga och sociala medier lokalt Stina Hähnert och Christian Molina

2 Tala till bönder på bönders vis och till ungdomar på Facebook

3 Sociala medier ca 4,8 miljoner användare i Sverige ca 100 miljonerca 500 miljoner 800 miljoner unika användare besöker YouTube varje månad

4 Social närvaro SYNS DU INTE FINNS DU INTE! Sociala Medier

5 Presentera ditt budskap på: •Facebook •Blogg •Twitter Instagram •Youtube Sociala Medier och bygg upp kontakt med din målgrupp

6 Bjud in din målgrupp till att bli en del av kampanjen istället för att bara följa den Låt besökaren själv få bidra med: •Inlägg •Feedback Sociala Medier

7 Målgruppsanalys Vad är ditt budskap Vilka är din målgrupp Lär känna dem Väl rätt kanal Sociala Medier

8 Kostnad Det är relativt billigt att etablera en social kanal Men att förvalta och utveckla den kostar såväl tid som pengar Att låta ex kampanj leva sitt eget liv på Internet kan fungera men för att en social mediasatsning skall lyckas krävs såväl planering som underhåll Om man inte förvaltar ex FB-sida eller blogg kan den snabbt bli ett bollplank för bedrägliga åsikter och ditt budskap kan försvinna ur fokus Detta medför på sikt att man tappar besökare Sociala Medier

9 Var aktuell •Fylla på med nytt content •Glöm inte bort din målgrupp •Belöna frekventa besökare Annars kan intresset avta Sociala Medier

10 Tre snabba Förstudie Produktion Förvaltning Sociala Medier

11 Reflektera kring förhållningssätt Stärker skydd genom aktiviteter Positiv identitet Unga som förebilder Ungas egna intressen och slutsatser Local Hero som metod

12 Local Hero:s uppdrag i kampanjen Testa dina gränser 3-5 grupper under 3 mån i Skåne Genomföra workshoppar (cannabis) Skapa och förstärka negativt förhållningssätt till cannabis hos unga Unga sprida ställningstagande till unga Unga kommunicera kampanjen i sociala medier Tema i aktiviteter: anti-cannabis Erhålla stöd av kommunikationsbyrå

13 Local Heros C4gymnasiet, Kristianstad Sju elever från Medieprogrammet åk 3 APU (Arbetsplatsbaserad undervisning =praktik) Filmkväll á la Hollywood med röda mattan, glitter och glamour Egentillverkad kortfilm med populärt lokalt ungdomsbandet ”Chibby” Samarbetade med: Lions, kommunen, Svenska film, Domus och Bong Facebook, Youtube, radio p4, Kristianstadbladet, affischer, Drugsmartbloggen, tv-skärmar i skolan, webbplatser, flygblad, skoltidning, vimmelbilder på nätet och genom WOM (word of mouth).

14 Local Heros Söderportgymnasiet, Kristianstad Fyra tjejer, ”Pointsisters” Specialkomponerade sång- och dansshower under julavslutningen i skolan Förevent under FN-dagen 24 oktober Facebook, Youtube, artikel i Metro, reportage i Kristianstad radio, affisch, Drugsmartbloggen, tv-skärmar i skolan, flygblad.

15 Local Heros Polhemsskolan, Lund Klass med 16 elever Frisörprogrammet åk 3 Två dagars modevisning i december med tema Mother Earth Specialarbete Facebook, Youtube, Drugsmartbloggen, flygblad, affischer och WOM

16 Local Heros Jörgen Kocks gymnasium, Malmö Fem elever från HML IV-programmet åk 2-3 Discobal för elever (och lärare) Egenproducerad film Fördjupningsarbete Facebook, Youtube, Kvällsposten, affischer, Drugsmartbloggen, webbplatser och WOM.

17 Självuppskattning av nådda unga C4 Heros KristianstadPointsisters KristianstadMalmö HerosHV3 Lund Facebook 700800400 +3000 + Youtube 198500 +300307 Radio 1 radio inslag i p41 inslag Tidningsreportage 1 artikel i Kristianstadbladet 1 artikel i Metro1 artikel i Kvällsposten Affischer (egna) 60 st utspridda lokalt50 000620 st utspridda på skolan Drugsmartblogg 177519707941503 Tv-skärmar i skolan 70015002000 elever på skolan (?) Hemsidor 6002 st Vimmelbilder 3001000 + Flygblad 601000700 Skoltidningar 100 Eventen 601400Feb.700 WOM 3001600150500 + Förevent, teaser 100 +

18 Framgångsfaktorer och viktiga förutsättningar Lärarens och skolans inställning Gruppens sammansättning Samarbeten med andra aktörer Avsändaren… Flera och effektiva verktyg Realistisk tidsplan Målgruppsanpassat innehåll Reellt stöd från kommunikationsbyrå

19 Kontakta oss: Christian Molina Webbredaktör/Information christian.molina@can.se Stina Hähnert Samordnare Local Hero stina@drugsmart.com 08-412 46 22 www.drugsmart.com Frågor på det?


Ladda ner ppt "Ett sätt att arbeta med unga och sociala medier lokalt Stina Hähnert och Christian Molina."

Liknande presentationer


Google-annonser