Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Effektivisering av identitets- och kontohantering vid UmU

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Effektivisering av identitets- och kontohantering vid UmU"— Presentationens avskrift:

1 Effektivisering av identitets- och kontohantering vid UmU
SWAMI-dagarna Mattias Wallmark, IT-samordnare

2 Bakgrund 2 SSO-lösningar Single-Sign-On (SSO) är inte nytt
En autentisering till flera system Enkelt Kostnadseffektivt 2 SSO-lösningar ROI-kalkyl Införs 2003 PASS (Primula) Studentportalen ~40 system Process nya konton Nytt lösenord Inte en inloggning Enkelt? Kostnadseffektivt? Införs 2002 i liten utsträckning Blir centralt 2008 Exchange drivande Växer snabbt – centralt och lokalt Process nya konton/lösenord

3 Verksamhetens åsikter
Omedvetenhet om olika lösenord Identiskt användarnamn förvirrar Många supportärenden rör lösenord Både från anställda och studenter Byråkratiskt och långsamt Undermålig hanteringsprocess Inskränkningar i rättigheter Innan central Exchange fanns större frihet Oklart vad som gällde kring AD

4 Lösning på problemet (Urval)
Lyssna på verksamhetens behov och förankra Tydliggöra CAS och AD (policy) Automatisering och synkronisering (KK-Sync) Meddelandekö Lokal administration Servicedesk, för självhjälp och lokala administratörer Sammanslagning: CAS AD

5 Lessons learned/vad gick fel?
KK-sync Utv-/testmiljö inte samma som driftmiljö Fel behörigheter, synkroniseringen stannade Olika operativsystem Skapade störningar i flera system som påverkade användarna CAS/AD Problem med specialtecken (ex å,ä och ö) Ingen läser information… Trots massiva informationsinsatser blev det kaos Fel lösenord Inget lösenord för AD Specialteckenproblemen Allmän oro Enorm ansträngning på supporten Få upp informationsskyltar tidigare Bättre/snabbare meddelande i telefon Överskriden budget pga bristfällig styrning

6 Resultatet – till slut…
KK-sync och automatiseringar Blanketter och manuell hantering borta Korrekt data i KK/AD och relaterade system AD och Servicedesk Förutsättningar för effektivare stöd till lokala behov Organisationsgrupper med anställda Kursgrupper med studenter Lösenordsproblemen Inga tveksamheter med två lösenord Mindre ärenden för anställda Kortare ärenden Snabbare återställning Stora besparingar Ökad kundnöjdhet

7 Möjligheter och utmaningar
Riktig SSO – en lösning Tätare brygga mellan CAS och AD och sömnlös koppling (Utopi?) AD-trust OD-integration Ytterligare stöd i Exchange 2010 (lokalt delegerade rättigheter) Risk med ett lösenord (om något händer)

8 Frågor?


Ladda ner ppt "Effektivisering av identitets- och kontohantering vid UmU"

Liknande presentationer


Google-annonser