Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Älskling, ska vi spela bridge eller knyppla den här terminen? Micke Melander.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Älskling, ska vi spela bridge eller knyppla den här terminen? Micke Melander."— Presentationens avskrift:

1 Älskling, ska vi spela bridge eller knyppla den här terminen? Micke Melander

2 Vad ska vi göra nu?  Förutsättning  Planering  Genomförande  Uppföljning  Utvärdering  Tillbaka i ordinarie verksamhet  Vad är det som avgör om du kommer att lyckas eller ej? - Trivselfaktorn avgör till 100% - för många spelar det inte så stor roll om det är bridge eller knyppling!

3 Blanda och ge  När du håller på med bridgekurser, på alla dess stadier spelar det ingen roll om det är absoluta nybörjare eller landslagsspelare - SE TILL ATT HA ROLIGT!!!

4 Dödssynderna som bridgelärare! 1. Strunta INTE i att fika 2. Kör INTE teoretiska genomgångar längre än 10 minuter 3. Ställa INTE direkta frågor till enskilda elever som inte bett om att få svara

5 Väv in andra grejer!  Försök hitta liknelser och paralleller till andra grejer för att lätta upp det hela – eller bryt av med något knäppt.  Ex. en liten rebus: BLINDBOCK + n n n n n

6 Trivsel är A och O Se på din grupp - vad är det för människor?  Äkta partnerförmedling  Söker sysselsättning  Gillar att gå på kurser  Dom vill fika, prata skit, ha roligt tillsammans  Bridgen är inte viktig – du ska göra den viktig!!!

7 En bridgelärare är…  En trivseltant/farbror  Kaffekokare  Psykolog  Rådgivare  Lekledare  Kontaktperson  ….  Och lär ibland ut bridge!

8 Vilka lyckas som bridgelärare?  De som skyddar sina adepter!  Där resultatet inte är viktigt – lära att göra fel!  Där man får gå fram i ett lugnt tempo!  Där man förstår vad som händer!  Där man pratar svenska och inte för mycket bridgedialekt!

9 Några trivseltips!  Låt eleverna få trygghet.  Låt eleverna få skratta och ha kul.  Låt eleverna få lösa problem.  Sätt dem inte i en ”skyddad” verkstad!  Hälsa på dem när de kommer – ta i hand!  Men se till att det sker på din bekostnad!  Men se till att de är skyddade!  Involvera hela klubben, pro-am, mm

10 Var kommer knypplingen in i bilden?  Jo, efter att i bästa fall ha gått en termin så kanske man avslutar sin bridgekurs och börjar med detta istället! Varför?  Därför vi har misslyckats att vara tillräckligt trevliga oftast. Eller så hade vi ett ”mission impossible”!  Är vi medvetna om detta räddar vi många kvar i vår sport!

11 Lycka till i framtiden!  Tack för att jag fick komma hit!  Micke Melander,


Ladda ner ppt "Älskling, ska vi spela bridge eller knyppla den här terminen? Micke Melander."

Liknande presentationer


Google-annonser