Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Personaladministratörsmöte

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Personaladministratörsmöte"— Presentationens avskrift:

1 Personaladministratörsmöte

2 Att anställa personal Statlig myndighet – olika regelverk – några exempel: Lagen om anställningsskydd, LAS Lagen om offentlig anställning, LOA Anställningsförordningen, AF Högskoleförordningen, HF LUs Anställningsordning (läraranställningar) med flera…. ”Att anställa” (Arbetsgivarverket): Översiktlig och sammanfattande bild av regelverk

3 Alla anställningar ska annonseras
…på LUs hemsida och genom Arbetsförmedlingen om inte särskilda skäl föreligger, t ex om det finns person/personer under omplacering med företrädesrätt till återanställning under Trygghetsstiftelsens åtgärder (Anställningsförordningen 6§) En anställning behöver inte lysas ut om det är orimligt, t ex om tiden för anställningen är kortare än den tid det skulle ta att lysa ut och rekrytera. Även anställningar som varit utlysta tidigare och ska förlängas ska lysas ut igen (ej vikariat)

4 Utlysning behöver inte ske vid…
anställning som adjungerad professor, adjungerad universitetslektor eller adjungerad universitetsadjunkt anställning som gästprofessor anställning som professor genom kallelseförfarande anställning som seniorprofessor anställning av person som har erhållit extern finansiering i konkurrens med andra för att utföra specifik forskning eller utvecklingsarbete, till exempel från Vetenskapsrådet eller från EU (bidragsmottagarens namn ska framgå av kontraktet och finansieringen ska vara avsedd för lön)

5 Riktlinjer för anställning som professor
Rektor LU beslutade om riktlinjer för befordran till professor , STYR 2016/141 Uppdrag att ta fram kriterier och tydliggörande exempel för krav och bedömningsgrunder Riktlinjer för anställning som, och befordran till, professor vid LTH, STYR 2017/22 ( ) Olika dokument för vetenskaplig och konstnärlig professor Målgrupp: chefer, anställda, sökande, sakkunniga, nämnder m fl Finns på LTHs hemsida – medarbetare – anställning – föreskrifter och instruktioner

6 Statens Servicecenter SSC

7 Bakgrund Regeringen har beslutat att alla myndigheters löneadministration ska utföras av Statens servicecenter: en statlig myndighet under Finansdepartementet erbjuder statliga myndigheter i Sverige tjänster inom löneadministration, ekonomiadministration och e-handel Den 30 mars 2016 tecknade Lunds universitet (LU) en avsiktsförklaring med Statens servicecenter (SSC) LUs lönehantering ska övertas av SSC från början av april 2018 Lönekontorets personal erbjuds verksamhetsövergång till SSC med organisatorisk tillhörighet till Göteborgskontoret men med placering i Lund.

8 Projekt för övergång till SSC
Projektet syftar till att genomföra väl kommunicerade förändringar av arbetssätten i organisationen för att säkerställa en smidig övergång till SSC att LU får en välfungerande och kostnadseffektiv lönehantering även efter överflyttning till SSC att påverka och dra nytta av den lönetjänst som SSC utvecklat för universitets och högskolesektorn

9 Projekt Projektet genomförs i två delprojekt: Tjänsteprocesser
Teknik och system

10 Projektorganisation gemensam
Styrgrupp Karin Ekborg Persson, Biträdande förvaltningschef; (LU) Birgitta Carlsson, Enhetschef lön, (LU) Kristin Widlund, tf personaldirektör, (LU) Charlotte Johansson Ahlström, Marknadschef (SSC) Ordförande: Hans Tynelius, avdelningschef lönerelaterade tjänster (SSC) Referensgrupp Långsiktig lösning IT Stefan Thoft Projektledare Charlotte Johansson Ahlström Fredrik Rosén Ers dec-feb Christian Sjöström Johan Ekman IT IT Lång sikt Johan Ekman Christian Sjöström Pernilla Hylén Processtöd: Peter Alm Tjänst processer Charlotte Johansson Ahlström VS: Malin Rundqvist, SA: Magnus Lindberg SA Katerina Tzova Stefan Thoft Karin Ekborg Persson Överens-kommelse Charlotte Johansson Ahlström ?? Verksamhets-övergång Märit Hagström Stefan Thoft Lokaler Charlotte Johansson Ahlström

11 och lösa ev frågetecken. Implementeringsprojekt
Tidplan Denna tidsplan har tagits fram av SSC och följer deras standardiserade anslutningsprocess 2016 2018 2017 Fas 1 22/ – 28/3 2017 Projekt med SSC Gå igenom rutiner och systemförvaltning för att se hur det kan fungera vid en övergång och lösa ev frågetecken. Fas 2 3 april 2017 – 3 april 2018 Implementeringsprojekt Arbeta fram hur hantering som finns kvar på LU ska se ut. (rutiner och systemstöd) Informera Utbilda 4 april – 15 aug 2018 Stabiliseringsfas Övervaka att övergång går enligt plan och göra ev justeringar som behövs Fas 3

12 Fas 2 - implementation Genomgång av samtliga processer och systemstöd (SSC Primula) Processansvariga leder arbetet för varje process tillsammans med projektkontoret och kommer att ha arbetsgrupper och referensgrupper till sin hjälp. Genomgång av behörigheter Uppsättning av en testmiljö som innehåller LU:s nuvarande information från Primula som kombineras med löneartskatalog från SSC och LU. Information och utbildningar

13 Era insatser behövs! 4 processgrupper (workshop-grupper):
Delta i en eller flera processgenomgångar i workshopform för att kartlägga gränssnittet till Primula Hjälpa till med undersökning och analys av processens koppling till Primula Framtagning av kommande LU-gemensamma processer kopplade till systemstödet SSC Primula Fungera som kontaktperson mellan projektet och verksamheten för förankring Stödja projektet i migrerings- och testarbete, efter behov Tidsåtgång ca timmar under personer i varje grupp

14 Exempel på frågor att diskutera i workshoparna
Vem ska lägga in beslut i Primula (kan vara olika för olika processer) Hur ska behörigheterna se ut? Hur mycket ska självregistreras? Vad riskerar vi att missa i handläggningen av ett ärende – utifrån de Primula-processbeskrivningar som finns?

15 Exempel på förändringar
Primulaklienten kommer inte att finnas kvar vid LU. All handläggning, självrapportering och rapportuttag sker via Primula webb som har mycket ny funktionalitet som inte finns i LU:s nuvarande version. Blanketter Mycket få blanketter kommer att finnas kvar, vilket innebär att verksamheten själv lägger in sina uppgifter. Schemahantering Alla som arbetar koncentrerad deltid ska ha ett schema i Primula för att avdrag ska beräknas korrekt. Sjukfrånvarohantering Ändrad rutin för hantering, då man redan första sjukdagen ska registrera detta i Primula. Förändrad hantering vid anställningar Anställningsbeslutet skrivs och attesteras i Primula av verksamheten. Integration med Varbi planeras. Intermittenta anställningar Hantering sker i Primula webb och det kommer behövas en förändrad rutin samt en översyn av formuläret.

16 Workshop-grupp 1 Processansvariga: Anna Sjösten, Marta Santander
Sjuk-och friskanmälan Sjukfrånvaro Hantera partiell sjuk- och aktivitetsersättning Sjukvård och läkemedel Friskvård Hantera ssk högriskskydd

17 Workshop-grupp 2 Processansvariga: Lena Annerfeldt, Lena Lindell, Andreas Lundin Nyanställning Hantera kombinationsanställning Förändring av anställning Examina och meriter URA-anställning Avsluta anställning Begära arbetsgivarintyg

18 Workshop-grupp 3 Processansvarig: Viktoria Järnegren Bisyssla

19 Workshop-grupp 4 Processansvarig: Viktoria Järnegren Övertid/OB
Beredskap Ledigheter Föräldrapenningtillägg Timavlönad personal Arvode

20 Intresseanmälan Anmäl ditt intresse till den workshop-grupp som du vill arbeta med Kontakta processansvariga Stäm av med din chef först

21 Kurs ”Vårt uppdrag” Vår roll som statsanställda För alla nyanställda
Statliga värdegrunden, offentlighetsprincipen, jäv m.m Självstudiekurs Ca 45 min Både svenska och engelska Information och anmälan i Kompetensportalen


Ladda ner ppt "Personaladministratörsmöte"

Liknande presentationer


Google-annonser