Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Upphandlingsmyndigheten i Almedalen:

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Upphandlingsmyndigheten i Almedalen:"— Presentationens avskrift:

1 Upphandlingsmyndigheten i Almedalen:
Smarta offentliga affärer – tillsammans! Arbeta integrerat och strategiskt med inköpsarbete eller förlora dina bästa medarbetare

2

3 Utmaningar Efterfrågan på upphandlare och inköpare är mycket stor, särskilt de mer seniora eller specialiserade Stor rörlighet i yrkesgruppen Svårt att nyrekrytera, hur stark är offentlig sektors attraktionskraft Bristen ger återverkningar på hela verksamheten

4 Den professionella inköparen attraheras av att få arbeta i en organisation som tar inköpsfrågorna på allvar och som använder inköp för att utveckla sin verksamhet. För att bli en attraktiv arbetsgivare är det alltså av vikt att lyfta inköpen till en strategisk nivå och skapa möjligheter till kompetensutveckling internt.

5 Agenda Hur attraherar vi junior kompetens? Offentlig sektors attraktionskraft för millenials. Christian Zachrison, competence program specialist, Academic Work Därför ska vi arbeta strategiskt och integrerat med inköpsfrågor. Anna Clara Törnvall Wittgren, FMV affärsdirektör Hur påverkar ett strategiskt inköpsarbete kompetensförsörjningen? Jan Schönbeck, strategisk rådgivare inköp och logistik,Trafikverket Vad kännetecknar en bra inköpare? Martin Magnusson, vice ordförande, Sveriges offentliga inköpare Initiativ för att säkerställa kompetensförsörjningen Eva-Lotta Löwstedt Lundell, VD, SKL Kommentus

6

7 VIKTIGAST FÖR MÅLGRUPPEN
2 3 4 1 6 7 NY 10 5 VIKTIGAST FÖR MÅLGRUPPEN *Vad är viktigast för dig när du väljer en arbetsgivare? Markera tre eller flera egenskaper. (snittsvar: 4,3 alternativ)

8 SÅ KÄNDA ÄR ORGANISATIONERNA
3,3 3,7 Medelvärde: *Grafen visar hur kända organisationerna är hos hela målgruppen. Skala 1-5

9 SÅ UPPFATTAS ARBETSGIVARNA
*Grafen visar hur alla som känner till organisationen som arbetsgivare uppfattar den. Den streckade linjen visar samtidigt hur viktig varje parameter är för målgruppen. Uppfattning skala 1-5, viktighet skala 0-100%.

10 TOP-OF-MIND – 100 FÖRETAG ABB FN Migrationsverket Skatteverket
Accenture Folksam NCC SKF Alfa Laval Försvarsmakten Nordea Spotify Apple Försäkringskassan Orkla Staten Arla Google Peab Stockholm Stad Astra Zeneca Grant Thornton Polisen Sweco Atea H&M PostNord Swedavia Atlas Copco Handelsbanken PwC Swedbank Axfood IBM Ramböll SVT Axis ICA Regeringskansliet Tele2 BillerudKorsnäs IKEA Riksbanken Telenor Bonnier iZettle Riksdagskansliet Telia Cap Gemini King Röda korset Tesla Coca-Cola Klarna SAAB Tetra Pak Coop Kommun Samsung Trafikverket Danske Bank KPMG Sandvik Tre Deloitte Kronofogden SAS Tyréns DHL Landsting SCA Unilever Dice Lindex Scania Unionen e.on L'oreal SCB Utrikesdepartementet EF Education First Länsförsäkringar Schibsted Vattenfall Electrolux Länsstyrelsen SEB Volvo Ericsson Malmö Stad Sida WSP EY (Ernst & Young) McKinsey Sigma ÅF Facebook Microsoft Skanska Åhléns *Nämn de arbetsgivare (företag och andra organisationer) som du helst skulle vilja jobba hos (fritext)

11 Agenda Därför ska vi arbeta strategiskt och integrerat med inköpsfrågor. Anna Clara Törnvall Wittgren, FMV affärsdirektör Hur påverkar ett strategiskt inköpsarbete kompetensförsörjningen? Jan Schönbeck, strategisk rådgivare inköp och logistik,Trafikverket Vad kännetecknar en bra inköpare? Martin Magnusson, vice ordförande, Sveriges offentliga inköpare Initiativ för att säkerställa kompetensförsörjningen Eva-Lotta Löwstedt Lundell, VD, SKL Kommentus

12 Därför ska vi arbeta integrerat och strategiskt med inköpsarbete

13 % Potentiiell besparing
Hög % Potentiiell besparing 60-80% av potentiell besparing Låg Analys & kategoristrategier/ Försörjningsstrategi Upphandling och avtal Beställning & faktura/betalning Avtals-uppföljning

14 22-27 miljarder SEK 3 500 anställda beställningar Försvarsförmåga FMV hjälper till att försvara Sverige

15 286 miljoner kronor eller 182 000 övningsdygn
90 000 000 skarpa patroner eller dygnsportioner mat eller gångdygn med korvett typ Visby eller flygtimmar med Jas 39 Gripen eller mil med stridsfordon 90 286 miljoner kronor

16

17 Agenda Hur påverkar ett strategiskt inköpsarbete kompetensförsörjningen? Jan Schönbeck, strategisk rådgivare inköp och logistik,Trafikverket Vad kännetecknar en bra inköpare? Martin Magnusson, vice ordförande, Sveriges offentliga inköpare Initiativ för att säkerställa kompetensförsörjningen Eva-Lotta Löwstedt Lundell, VD, SKL Kommentus

18 Vice ordförande Sveriges offentliga inköpare
Martin Magnusson Vice ordförande Sveriges offentliga inköpare

19 Agenda Initiativ för att säkerställa kompetensförsörjningen
Eva-Lotta Löwstedt Lundell, VD, SKL Kommentus

20 Eva-Lotta Löwstedt Lundell
VD SKL Kommentus Inköpscentral

21 Deltagare Christian Zachrison Academic Work
Anna Clara Törnvall Wittgren FMV Jan Schönbeck Trafikverket Martin Magnusson Sveriges offentliga inköpare Eva-Lotta Löwstedt Lundell SKL Kommentus

22 Upphandlingsmyndigheten önskar en skön sommar!
Upphandlingsmyndigheten i Almedalen: Smarta offentliga affärer – tillsammans! Upphandlingsmyndigheten önskar en skön sommar!


Ladda ner ppt "Upphandlingsmyndigheten i Almedalen:"

Liknande presentationer


Google-annonser