Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hur kan man öka insynen på elmarknaden - och varför är det viktigt? Sven–Olof Fridolfsson, fil dr Thomas P. Tangerås, docent

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hur kan man öka insynen på elmarknaden - och varför är det viktigt? Sven–Olof Fridolfsson, fil dr Thomas P. Tangerås, docent"— Presentationens avskrift:

1 Hur kan man öka insynen på elmarknaden - och varför är det viktigt? Sven–Olof Fridolfsson, fil dr Thomas P. Tangerås, docent www.ifn.se/Forskningsprogrammet_Elmarknadens_ekonomi Nordiska Rådet, 27 januari 2010

2 Ökad insyn på elmarknaden! Nordiska Rådet, 27 januari 2010 Vinterns rekordhöga elpriser har skapat farhågor om att konkurrensen på elmarknaden är bristfällig För ett fortsatt förtroende för elmarknaden är det viktigt att utröna och eventuellt undanröja misstankar om att elbolagen utnyttjar sin storlek för att driva upp elpriset, dvs utövar marknadsmakt Bakgrund

3 Ökad insyn på elmarknaden! Nordiska Rådet, 27 januari 2010 1.Kylan ökade efterfrågan samtidigt som det låga kärnkraftsutnyttjandet i Sverige gjorde att billig elproduktion inte var tillgänglig när den behövdes 2.Flaskhalsar i elnäten förhindrade export av billig el från södra Norge till Sverige och därför uppstod stora prisskillnader 3.Producenterna har utövat marknadsmakt för att pressa upp priserna ytterligare Möjliga förklaringar till de höga priserna

4 Ökad insyn på elmarknaden! Nordiska Rådet, 27 januari 2010 Vi önskar få tillgång till de data som är nödvändiga för att studera prisbildningen på elmarknaden Ökad insyn kan lära oss mer om hur väl konkurrensen fungerar på elmarknaden och vad som styr priserna

5 Ökad insyn på elmarknaden! Nordiska Rådet, 27 januari 2010 Individuella köp- och säljbud från samtliga aktörer Varje timma Varje prisområde Från Nord Pool Elspot Från reglerkraftmarknaden i varje land Lönsamheten av att öka priset sjunker ju aggressivare konkurrenternas budgivning är. Med information om aktörernas budgivning lär vi oss mer om hur stark konkurrensen är på elmarknaden 1. Detaljerad data över budgivningen

6 Ökad insyn på elmarknaden! Nordiska Rådet, 27 januari 2010 Terminspositioner på den finansiella marknaden för samtliga aktörer Långsiktiga bilaterala kontrakt för samtliga aktörer Från Nord Pool OTC och andra OTC marknader Från företagen själva Exempel: Genom att sälja på termin binder man en del av produktionen till terminspriset. Man tjänar då mindre på att öka spotpriset eftersom man säljer mindre av produktionen på spotmarknaden 2. Detaljerad data över terminspositioner

7 Ökad insyn på elmarknaden! Nordiska Rådet, 27 januari 2010 Anonymisera data så att man inte kan identifiera enskilda bolag Reglera den bilaterala och finansiella handeln så att den måste klareras genom en OTC marknad (tex Nord Pool) med rapporteringsplikt Utmaning 1: Insynen kan minska om företagen lämnar Nord Pool och återgår till bilaterala avtal

8 Ökad insyn på elmarknaden! Nordiska Rådet, 27 januari 2010 Marknadsaktörerna har redan idag mycket information om varandra Risken kan minskas väsentligt om informationen offentliggörs med eftersläpning, exempelvis med 6 månader eller 1 år Detaljerna måste utredas närmare! Utmaning 2: Aktörerna kan i princip använda ökad insyn för att upprätthålla prissamarbete

9 Frågor?


Ladda ner ppt "Hur kan man öka insynen på elmarknaden - och varför är det viktigt? Sven–Olof Fridolfsson, fil dr Thomas P. Tangerås, docent"

Liknande presentationer


Google-annonser