Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson."— Presentationens avskrift:

1 Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson

2 Vad är toppning? ”när jag som tränare går hem och är nöjd efter en seger samtidigt som ett barn går hem och gråter för att hon/han fått spela för lite”

3 Kommunikation !!! Det finns ingen exakt vetenskap på vad som är rätt eller fel Alla bör utgå från att tanken har varit god Alla bör ta sitt ansvar för att påtala när något känns fel Dialog löser det mesta

4 Toppning - definition Toppning = ”När en eller flera spelare får oacceptabelt lite speltid i en match och detta görs medvetet av tränaren som ett led i att uppnå ett bättre resultat.”

5 Nivåindelning - definition Nivåindelning = ”Att organisera träningsgrupperna/årskullarna så att spelarna i träning och/eller match tränar/spelar med och mot spelare som befinner sig på en liknande fotbollsmässig kunskapsnivå.”

6 IK Zenith F02 Har vi börjat med nivåindelning? – Ja Har vi börjat med toppning? – Ja Vi har börjat men vi har lagt oss på en väldigt låg nivå av toppning och nivåindelning Vi känner tillsammans (spelare, föräldrar och tränare) att vi ligger på rätt nivå

7 Nivåindelning IK Zenith F02 Träning Vi rekommenderar att vi på träning nivåindelar spelarna efter nuvarande kunskapsnivå i de sammanhang där det tillför något fotbollsmässigt, t.ex. vid smålagsspel och övningar där ett flertal spelare samverkar med varandra. Det är dock viktigt att man inom en träningsgrupp arbetar för att skapa en känsla av samhörighet och för att bygga upp en lagkänsla. Det är därför förbjudet att inom en vanlig grupp skapa fasta undergrupper eller att bedriva näst intill all träning i statiska nivåindelade grupper.

8 Nivåindelning IK Zenith F02 Match Målsättning är att alla spelare ska spela merparten av sina matcher på ”rätt” nivå, dvs. med och mot spelare som befinner sig på en likartad fotbollsmässig kunskapsnivå. För att stärka sammanhållningen inom en träningsgrupp är det dock viktigt att man aldrig har fasta matchlag inom en grupp, en rotation av spelare mellan olika nivåer måste alltid förekomma. Av samma skäl är det också viktigt att man inte bara spelar match med nivåindelade lag utan att man även deltar i cuper och matcher med lag där spelarnas kompetens är på olika nivåer.

9 Nivåindelning IK Zenith F02 Bakgrund Bakgrunden till ovanstående ställningstagande är följande. Alla barn utvecklas olika. Mellan två olika barn som är födda samma år kan det skilja ett år kronologiskt medan den fysiska och psykiska utvecklingen kan skilja upp till fem år. Så långt det är möjligt ska träningen därför anpassas till den inlärningshastighet, kunskapsnivå och mognadsnivå den enskilde spelaren har. Alla behöver få lyckas och känna bekräftelse samt få en utmaning utifrån sina förutsättningar. Det skapar spänning och glädje. I skolan får ett barn som är duktig i matte chansen att försöka sig på svårare tal. Det borde inte vara någon skillnad inom fotboll. På motsvarande sätt saknas anledning att sätta barn i situationer de inte har förutsättningar för att klara av.

10 Fortsätta med... Toppa vid sudden death Toppa vid straffsparkar ”individuella byten” – toppning i slutet av matchen alla spelar inte på alla positioner alla spelar inte lika många matcher med F02 respektive F02/F03 laget...

11 Börja med... mer ”individuella byten” (toppningar) i kritiska skeden av matcher och cup’er?...

12 Ej börja med... Välja bra före sämre om vi har för många anmälningar (träningsstatistik är ok) Toppningar från start Laguttagningar baserat på motstånd Dela upp flickorna i olika fasta nivåer (nivåindelning) Inte välja F03 före F02 spelare...

13 Målsättning Många tjejer som spelar när de är 15 år Många talanger för A-laget Många segrar... Fostra våra barn till att bli lagspelare Ha roligt Skapa fysisk och psykisk hälsa...

14 Kommunikation !!! Det finns ingen exakt vetenskap på vad som är rätt eller fel Alla bör utgå från att tanken har varit god Alla bör ta sitt ansvar för att påtala när något känns fel Dialog löser det mesta


Ladda ner ppt "Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson."

Liknande presentationer


Google-annonser