Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Medieanalys UEFA Dam-EM 2013 Analysperiod: 1 januari – 31 juli.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Medieanalys UEFA Dam-EM 2013 Analysperiod: 1 januari – 31 juli."— Presentationens avskrift:

1 Medieanalys UEFA Dam-EM 2013 Analysperiod: 1 januari – 31 juli

2

3

4

5

6 Bakgrund Svenska Fotbollförbundet och värdorterna har beställt en analys av det mediala genomslaget kopplat till EM i fotboll Syftet är att förstå i vilken grad evenemanget har attraherat svensk media. Analysen ska användas internt för att utvärdera PR-arbetet och genomslaget, samt externt för att tydliggöra mediala effekter av evenemanget totalt sett samt nedbrutet på värdortsnivå. Denna rapport avser det totala genomslaget för EM. Metod Analysen är utförd i svenska källor i tre olika medieslag: TV – 12 kanaler, tablålagda sportsändningar Print – ca 460 källor Webb – ca källor Avseende print och webb använder vi oss av Retrievers sökmotor och källor. För mer information om hur det faktiska analysarbetet gått till hänvisas till nästa sida.

7 Press och Webb Vi har identifierat relevanta artiklar som har koppling till EM En ”artikel” räknas när evenemanget omnämns i intervjuer, resultatsidor, reportage etc. Det innebär att alla ”träffar” inte behöver handla specifikt om evenemanget utan det räcker med att det nämns. Den geografiska spridningen för evenemangets genomslag redovisas i form av en karta som grafiskt åskådliggör genomslaget. Läsartal redovisas för artiklar där det finns officiella läsartal att tillgå. Exponeringen i press och webb värderas i enlighet med Sponsor Insights värderingsmodell som bygger på artikelns storlek och annonspriser för just det berörda mediet. Vår värderingsmodell är en nettovärdering och förefaller vara mer konservativ än andra värderingar på marknaden. Vid jämförelser med andra evenemang är det därför viktigt att primärt jämföra genomslaget i termer av volym och räckvidd snarare än värdet eftersom det kan skilja sig åt beroende av olika värderingsmodeller. Vi har dock för jämförbarhet med annat valt att även ta med en bruttovärdering i rapporten vid sidan av vår förfinade värderingsmodell. TV Vi har identifierat relevanta inslag som har koppling till EM 2013 före, under och delvis efter evenemanget. Tittartal redovisas för alla inslag. Vi har endast bevakat tablålagda sportsändningar och alltså inte eventuellt genomslag i allmänna nyhetsprogram. TV-delen av uppföljningen bygger inte på sökord på motsvarande vis som press och webb, vilket innebär att inslag från t.ex. Damallsvenskan där det pratats om Dam-EM inte är med i sammanställningen. I TV- delen är det dedikerade inslag och matcher som är med i rapporten. Metod

8 UEFA Dam-EM 2013 Press/webb Antal artiklar:8 016 Antal läsare: Medievärde netto: Medievärde brutto: TV Antal inslag:510 Inslagstid:65:41:36 Antal tittare: Geografisk täckning – Press/Webb Antal artiklar Skåne län:2 495 Västra Götalands län:2 449 Kalmar län:2 266 Östergötlands län:2 060 Gävleborgs län:2 035 Hallands län:2 003 Västernorrlands län:1 974 Västerbottens län:1 924 Norrbottens län:1 920 Kronobergs län:1 872 Jönköpings län:1 841 Dalarnas län: 203 Stockholms län: 182 Intressant att notera att Skåne län toppar trots att de inte var värdort för Dam-EM. Det beror framförallt på att det finns flest tidningar i Skåne. Rikstäckande medium fördelas ut på samtliga län i denna sammanställning.

9 TV

10 TV – sammanställning

11 TV-tid Antal tittare (tusental) TV–tid och antal tittare fördelat per arena

12 TV-tid Antal tittare (tusental) TV–tid och antal tittare fördelat per värdort

13 TV-tid Antal tittare (tusental) TV–tid och antal tittare fördelat per kanal

14 TV–tid och antal tittare fördelat per program TV-tid Antal tittare (tusental)

15 Jämförelser med några andra internationella idrottsevenemang som arrangerades i Sverige 2013

16 TV-tid Antal tittareAntal inslag Jämförelse med några andra utvalda internationella evenemang som också arrangerats i Sverige under Tittarsiffror i snitt Sveriges matcher; Dam-EM: (TV4, 5 matcher) Ishockey-VM: (TV4, 10 matcher) Friidrotts-EM: (TV4, 5 direktsända ”pass”)

17 Press & Webb

18 Diagrammet redovisar antalet träffar för EM 2013 i press och webb fördelat per månad. Antal träffar per månad Press/Webb – antal träffar över tid

19 Press/Webb – procentuell fördelning av genomslaget Procentuell fördelning utifrån print och webb Diagrammet visar den procentuella fördelningen över antalet träffar där EM förekommit i press & webb. Antal artiklarAntal läsare

20 Kommentarer Massivt genomslag i press och webb hela året. Drygt artiklar ger ett snitt på närmare 40 artiklar om dagen och i juli månad var det närmare 140 artiklar per dag i snitt. Några händelser som sticker ut genomslagsmässigt under respektive månad: Januari - Präglades av mycket artiklar kring idrottsåret Pia Sundhage blev årets tränare vid FIFA- galan bidrog också till uppmärksamhet för henne och sommarens EM. Februari – Mycket positiv uppmärksamhet kring succén med biljettsläppet. Mars – Algarve Cup samt Pia gästprofessur i USA (Kansas). April – Gothia Cup byter arena (p.g.a. att Gamla Ullevi är upptagen), turné med bucklan samt Anton Hysén utnämns till ambassadör. Maj – Utspel från Pia Sundhage om att spelarna är för smala renderar många artiklar. Mycket artiklar kring Damallsvenskan som knyter an till EM. Linköping Arena invigs. Nyheten att Sverige ska träningsspela mot Brasilien får väldigt stort genomslag. Det faktum att Eric Saade gör EM-låten uppmärksammas också kraftigt precis som att Johanna Almgren och Hanna Folkesson missar EM. Juni – Seger mot Norge i början av månaden. Mycket fokus på bra biljettförsäljning, inte minst till finalen. Jane Björks porträtt av Pia Sundhage i SVT i mitten av månad blev också mycket omskrivet. Det skrivs också en hel del lokalt i värdstäderna om förberedelserna inför evenemanget med Fan Zone, utsmyckning av gator och torg etc. Matchen mot Brasilien uppmärksammades naturligtvis så även att Sverige i en ny FIFA-ranking rankas som femma i världen och tvåa i Europa. Trupputtagningen i slutet av månaden har också uppmärksammats flitigt, framförallt att Therese Sjögran kom med, vilket överraskade många. Juli – Givetvis mycket fokus på själva turneringen och matcherna. En sak som stack ut lite var det faktum att matchen Bayern München mot Barcelona ändrade starttid för att tyskarna skulle kunna följa semifinalen mot Sverige. Islands maskot i form av guldfisken Sigurwin var en något överraskande katalysator för publicitet. Efter evenemanget uppmärksammades de fina publik- och tittarsiffrorna mycket. Generellt oerhört mycket fokus på Pia Sundhage som person, såväl innan som under evenemanget. Konstprojektet med bl.a. Johan Rheborg har också fått mycket uppmärksamhet, begåvat att nyttja kända personer i PR-arbetet. Vidare har publiksuccén med rekordmånga sålda biljetter genomgående ägnats mycket fokus ända sedan biljettsläppet i februari och nådde sin kulmen i juli. Mycket artiklar i lokalpressen för de olika värdstäderna kring det positiva i EM-succén för städerna.


Ladda ner ppt "Medieanalys UEFA Dam-EM 2013 Analysperiod: 1 januari – 31 juli."

Liknande presentationer


Google-annonser