Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

SITHS informationsträff april-maj 2015 Innehåll – Genomgång av revision hösten 2014 – Förtydliganden – Att diskutera – Massutbytet – Lösenordsfritt för.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "SITHS informationsträff april-maj 2015 Innehåll – Genomgång av revision hösten 2014 – Förtydliganden – Att diskutera – Massutbytet – Lösenordsfritt för."— Presentationens avskrift:

1 SITHS informationsträff april-maj 2015 Innehåll – Genomgång av revision hösten 2014 – Förtydliganden – Att diskutera – Massutbytet – Lösenordsfritt för Citrix – Övriga frågor?

2 SITHS Revision Q4 2014 Region Jämtland Härjedalen Antal svar: 71

3 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 4 | SITHS Revision Q4 2014

4 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 6 | SITHS Revision Q4 2014

5 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 7 | SITHS Revision Q4 2014

6 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 9 | SITHS Revision Q4 2014 Kommentarer: -Låst hurts -Låst arkivrum

7 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 10 | SITHS Revision Q4 2014 Kommentarer: -Kort kan enstaka gång lämnas till chef (flera) -Har skett att det lämnats ut till kontaktperson i kommunen -Kort ska alltid hämtas ut av mottagaren själv. Något annat får inte förekomma.

8 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 11 | SITHS Revision Q4 2014 Kommentarer: -Inget leg om personen är känd

9 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 12 | SITHS Revision Q4 2014 Kommentarer: -PIN-kodsbrevet måste sprättas för att man ska få fram sithskortet för registrering osv. -Man vill göra klart kortet innan personen kommer och ska hämta det (flera) -Måste försöka hitta en hållbar lösning

10 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 13 | SITHS Revision Q4 2014 Kommentarer: -Siths administratör gör alltid i ordning korten men personal på vårdavdelning kan lämna ut ibland. -Det händer att vi får skicka kort med annan personal då vi har hand om HC som ligger några mil härifrån -Betyder i praktiken att man lämnar ut kort till annan än mottagaren? -Kort ska alltid hämtas ut av mottagaren själv. Något annat får inte förekomma.

11 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 14 | SITHS Revision Q4 2014 Kommentarer: -??? -Papperskvittens skrivs med fördel ut direkt från SITHS Admin -Lathund ska uppdateras

12 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 15 | SITHS Revision Q4 2014 Kommentarer: -Samlar ihop några kvittenser, skickar inte en och en. -Ska bli bättre på att skicka iväg papperskvittens!

13 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 16 | SITHS Revision Q4 2014 Kommentarer: -Nej inte om det görs elektroniskt. -Inget krav.

14 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 17 | SITHS Revision Q4 2014 Kommentarer: -Inga kommentarer

15 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 11 | SITHS Revision Q4 2014

16 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 21 | SITHS Revision Q4 2014 Kommentarer: -låst skåp/hurts -Har inget kassaskåp.

17 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 22 | SITHS Revision Q4 2014 Kommentarer: -? -Skall-krav -Finns för utskrift på SITHS-sidorna på insidan

18 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 13 | SITHS Revision Q4 2014

19 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 24 | SITHS Revision Q4 2014 Kommentarer: -Förstår inte vad ni menar… -Förvaring av stafettläkares kort (flera) -Får inte förekomma -Ger anmärkning från Inera -Måste hitta andra rutiner

20 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 25 | SITHS Revision Q4 2014 Kommentarer: -Chefen har/tar inget ansvar vad det gäller SITHS-kort -Många som slutar här fortsätter jobba inom landstinget -Svårt med de som inte lämnar tillbaka korten trots påminnelse

21 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 26 | SITHS Revision Q4 2014 Kommentarer: -Ingen har någonsin frågat efter ett kvitto. -Inget krav att alltid ge ett kvitto men om någon frågar ska vi kunna göra det

22 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 27 | SITHS Revision Q4 2014 Kommentarer: -Svårt med de som inte lämnar tillbaka korten trots påminnelse

23 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 16 | SITHS Revision Q4 2014

24 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 30 | SITHS Revision Q4 2014 Kommentarer: -? -Lathunden

25 powered by defgo.net | info@defgo.net | www.defgo.net | 31 | SITHS Revision Q4 2014 Kommentarer: -Har inte varit med om något misstänkt (flera)

26 Förtydliganden

27 VAD VI GÖR OCH HUR Medarbetare Chef/Uppdragsgivare/Annan part Kort ska ALLTID hämtas ut personligen av mottagaren själv! eller… Det är ALDRIG tillåtet att lämna ut kort till någon annan än mottagaren själv Gäller även kommuner! Kort ska alltid hämtas ut personligen

28 VAD VI GÖR OCH HUR Medarbetare Villkor för Telia e-legitimation ska ALLTID lämnas ut tillsammans med ordinarie kort! Gäller även kommuner! Villkor för Telia e-legitimation

29 VAD VI GÖR OCH HUR Ordinarie kort Lämna ut kort Elektronisk kvittens Avregistrera gammalt kort Reservkort Begär HCC Lämna ut kort Skriv ut kvittens Avregistrera förlorat/defekt kort Utlämning ska ALLTID registreras i SITHS Admin! Gäller även kommuner! Extra viktigt inför massutbytet! Se beskrivning från Solveig i FC-konferens. Utlämning ska alltid registreras

30 VAD VI GÖR OCH HUR Ordinarie kort Elektronisk kvittens i SITHS Admin Reservkort Papperskvittens (skrivs ut från SITHS Admin) Skickas till ”RA-funktionen, Hus 2” för arkivering Kortkvittens ska ALLTID upprättas! Gäller även kommuner! Kortkvittens ska alltid upprättas

31 VAD VI GÖR OCH HUR Insamling och förvaring av aktiva kort eller koder får INTE förekomma! Insamling och förvaring av aktiva kort får inte förekomma

32 Att diskutera

33 Kommunerna Hanteras kommunerna annorlunda och i så fall hur och varför? Det är samma rutiner som gäller även för kommunerna!

34 Kort som görs i ordning i förväg Hur ser rutinen ut i praktiken? Kan vi hitta en hållbar praktisk lösning? Kort får inte göras i ordning i förväg!

35 Låst skåp eller kassaskåp Ordinarie kort ska förvaras i kassaskåp Kassaskåpet ska bara vara tillgängligt för behöriga administratörer Två krav som ställs mot varandra? Tillämpas genom att använda ett låst skrin som endast behöriga administratörer har tillgång till och som man sedan ställer i kassaskåpet

36 Massutbytet

37 Återta det gamla kortet! – Kan man inte lämna in sitt gamla får man inget nytt Registrera utlämning i SITHS Admin! – Se lathund på SITHS-sidornalathund på SITHS-sidorna Upprätta kvittens! – Elektronisk kvittens Makulera och avregistrera det gamla kortet! – Klipp kortet genom chip och magnetremsa och släng som brännbart material

38 Lösenordsfritt för Citrix

39 Användare kan välja att ta bort sitt Citrix- lösenord och bara logga in med SITHS-kort I slutet av mars 2015 hade 2450 st av regionen användare valt bort sitt lösenord och loggar endast in med SITHS-kortet Vi vill att fler väljer lösenordsfritt – om det går Specialistvården ligger något före Primärvården i ”lösenordsligan”

40 Övriga frågor?


Ladda ner ppt "SITHS informationsträff april-maj 2015 Innehåll – Genomgång av revision hösten 2014 – Förtydliganden – Att diskutera – Massutbytet – Lösenordsfritt för."

Liknande presentationer


Google-annonser