Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avErika Öberg
1
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM
2
Sedan projektet startades år 2000 har FIRST Scandinavia haft som mål att ge barn och ungdomar ett roligt och utvecklande sätt att lära sig mer inom naturorienterande ämnen, matematik och teknik. Hittills har 200 000 barn deltagit i våra aktiviteter och fått inspiration och kunskaper, antingen via undervisning i Newton-rum eller genom att delta i FIRST® LEGO® League. Vi är glada att se vårt nätverk växa sig allt större i Sverige, Skandinavien och resten av världen. - Aliquid est possibile - Vem står bakom FLL i Skandinavien? Det är stiftelsen FIRST Scandinavia som står bakom FIRST LEGO League i Skandinavien
3
c FIRST Scandinavia c Stian Rigmor Per-Arild Ingvill Stian André Nina Mariann Ole Morten Kristin
4
Vad är FLL? 12 3 En teknik- och kunskapstävling för barn och unga mellan 10 och 16 år Projektperioden sträcker sig över 8 veckor (12 september–7 november 2015) Avslutas med en turnering den 7 november 2015 i 50 städer i Skandinavien
5
Varför FLL? Det här ger erfarenhet med en arbetsmetod som används i vidareutbildning och i arbetslivet! 12 3 Vi på FLL vill bidra så att skolan kan motivera barnen att tycka om vetenskap, teknik och design Goda erfarenheter av teknik och arbete i projekt 4 En undervisningsform som passar bra för anpassat lärande Ökar intresset för vetenskap och teknik Ökar intresset för studier inom vetenskap
6
Varför FLL? FLL utmanar barn och unga med verkliga problemställningar Lagen får uppleva många situationer som man möter i det verkliga arbetslivet: o de har inte tillräckligt med resurser o det vet inte vad konkurrenterna gör o de måste uppfinna, designa och utveckla o lagprototyp o designa om och bygga igen och sist men inte minst ska lagen skicka in en produkt i tid.
7
FLL:s kärnvärden Vi jobbar tillsammans som ett lag. Vi jobbar tillsammans för att hitta lösningar, med vägledning från våra handledare. Det vi lär oss och upplever och våra erfarenheter är viktigare än att vinna. Vi delar våra erfarenheter med andra. Vi är goda konkurrenter. Vi är vänliga och professionella i allt vi gör. Vi har roligt!
8
Vem kan delta? SKOLA – KLASS – FRITIDSKLUBB – KOMPISAR Alla mellan 10 och 16 år!
9
Vem kan delta? Vi vill att FLL ska vara förankrat i skolan. Alla delar i projektet utgår ifrån kunskapsmålen i svenska, norska och danska skolor. Projektet är tvärvetenskapligt med betoning på naturorienterande ämnen, svenska och matematik. 1 2 3 Det behövs inga förkunskaper för att delta, men lagen kan med fördel bestå av tjejer och killar med olika egenskaper och intressen. 4 Vi vill att FLL-deltagarna ska se att bästa resultat uppnås när man bygger vidare på varandras kunskap. Laget ska ha minst en vuxen handledare och vi rekommenderar 10 personer i laget. Åldersgränsen är 10–16 år.
10
Vem kan delta? Här uppskattas alla!!! Teknikern Programmeraren Forskaren Utredaren Underhållaren Konstnären Teoretikern Projektledaren För att få ett bra resultat i FLL krävs att alla olika typer av människor, med olika kvaliteter, samarbetar!
11
Arbetsfördelning Ett förslag är att låta eleverna "söka" jobben o Teknikdelen med konstruktion av robot och programmering o Bygga utmaningssats o Forskningsdel o Profilering och marknadsföring o Foto o Projektinlämning
12
Samarbete mellan skola och hem Föräldrarnas roll: o Kunskap inom fackområden och vetenskap o Ansvar för några av grupperna o Arrangera egna FLL-kvällar, miljöarrangemang o Hjälpa till att hålla tidsschema på turneringsdagen o Supporter o Sponsorer?
13
Samarbete mellan skola och hem En resurs för lagen kan vara att ta kontakt med lokala organisationer och skaffa samarbetspartners som kan bidra med kunskap, ekonomiskt eller på andra sätt. Domarna i FLL kommer från näringslivet och utbildningsinstitutioner.
14
Årets uppdrag
15
Projektets uppdelning Marknadsföring och samarbete Forskning Teknik
16
Forskning FORSKNING Göra bakgrundsstudier om årets tema Definiera ett problem Finna en innovativ lösning Förbereda en presentation Projektinlämning MARKNADSFÖRING Marknadsföra projektet Planera och utforma en monter Förbereda en marknadsföringspresentation Projektinlämning
17
Teknik Sätta ihop utmaningssatsen Utveckla och bygga en robot Programmera roboten Välja strategi på robotbanan Förbereda en presentation av tekniken Projektinlämning
18
Samarbete Presenteras i pit.
19
Turneringsdagen Presentation av forskning og marknadsuppgiften för domarna
20
Turneringsdagen Tävla med sina robotar på robotbanor
21
Turneringsdagen Teknikpresentation för domarna
22
Turneringsdagen Samarbete i monter
23
Jr. FLL I vissa turneringar deltar dessutom Jr. FLL-lag De här deltagarna är mellan 6 och 9 år och har jobbat med samma tema som FLL-lagen
24
Skandinavisk final Laget som vinner FLL-prisen i varje turneringsstad får delta. Den skandinaviska finalen äger rum 3 veckor efter de regionala turneringarna.
25
Newton-nätverket 2014-10-23 Kostnader ANMÄLNINGSSAVGIFT: 2 300 NOK, 2 200 DKK, 2 500 SEK (per lag) Då ingår: 12 st. T-tröjor – egen sida på nätet – uppdrag – stöd och support - delta i turneringen ROBOTSATS: NOK, ca. 3 000–5 000 Besök: inxcover.no för senaste pris UTMANINGSSATS: 1 250 NOK, 1 100 DKK, 1 100 SEK
26
Viktiga datum 1 februari: Anmälningstiden startar 1 september: Anmälan stängs 12 september: Uppdraget 2015 offentliggörs kl. 13.00 Vecka 38: Lokalt handledarmöte Vecka 44: Samling och utbildning för domare 7 november: Regionala turneringar 28 november: Skandinavisk final
27
Fungerar den? DELTAGARNA BLIR OMBEDDA ATT RANKA FRAMTIDA STUDIER OCH JOBB EFTER INTRESSE: 1. Teknik 2. Naturvetenskap 3. Matematik 4. Eget modersmål 5. Samhällskunskap 6. Engelska av deltagarna rekommenderar FLL till andra 92%
28
Fungerar den? 1. Bygga och programmera robot 2. Jobba med forskningsuppgiften 3. Förbereda presentationen inför turneringen 4. Delta på turneringen 5. Vara en del av laget PROCENT SOM GER TOPPBETYG TILL FLL-PROJEKTET 77% 75% 37% 25% 35%
29
Fungerar den? Vill vara handledare nästa år 83% Vill rekommendera FLL till andra 97% HANDLEDARUNDERSÖKNINGEN
30
Tillgängliga resurser På webbplatsen hjernekraft.org finns massor av resurser och hjälpmedel FILMERGALLERI TILL LÄRARENMARKNADSFÖRING TILL ROBOTEN VERKTYGSLÅDA
31
Här hittar du mer information: Webben: hjernekraft.org Facebook: FIRST LEGO League i Skandinavien
32
Tack för oss
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.